Challenges and possibilities: the perspective of Mathematics teachers

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47207/rbem.v5i1.20699

Keywords:

Mathematics Teacher. Basic Education. Challenges.

Abstract

This work aimed to understand the lack of interest in the subject of mathematics, among students in Basic Education, in the final years, from the perspective of teachers. The research was carried out with a qualitative and bibliographic approach of literature review by authors such as Aires (2020), Barbosa (2023), Cunha (2021), Caetano (2021), Ferreira & Calixto (2021), Jesus (2021), Minayo (2020), Souza & Silva Neta (2023), among others. Also considering, the data collection of a questionnaire with 10 semi-structured questions, had as target audience, 14 basic education teachers with a degree in Mathematics, in a time frame of performance of these teaching professionals in the period from December 2019 to March 5, 2023, it was possible to understand and list the implications regarding the student's lack of interest in the subject of mathematics.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Francisca Karla Klissia Alves de Souza, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará - Campus Maranguape

Bachelor's degree in Mathematics from the Federal Institute of Education, Science and Technology of Ceará, campus - Maranguape, IFCE, Brazil. Scientific Initiation Scholarship (IC) - FUNCAP (IFCE)

Joselito Brilhante Silva, Instituto Federal de Educação, Ciências e Tecnologia do Ceará, Limoeiro do Norte, CE, Brasil

Graduated in Agricultural Engineering from the Federal University of Ceará (1993), Master's in Animal Science from the Federal University of Ceará (1996), Specialization in Strategy and Business Management from the Federal University of Ceará (2006), Specialization in Professional Education from the Federal Institute of Ceará (2020) and PhD in Business Administration from the University of Fortaleza (2018). He is currently Professor at the Federal Institute of Education, Science and Technology of Ceará-IFCE Campus Maranguape and Professor of the Master's Degree in Food Technology at IFCE Campus Limoeiro do Norte.

References

AIRES, Camila Pinto; ALVES, Luana Leal; POZZOBONG, Marta Cristina Cezar. ENSINO DE MATEMÁTICA EM TEMPOS DE PANDEMIA: UM OLHAR SOBRE AS DIFICULDADES DE APRENDIZAGEM EM CONTRASTE COM O DESINTERESSE DOS ALUNOS. Encontro Gaúcho de Educação Matemática.; (2021) -UFPei (Edição Virtual). Disponível em: https://wp.ufpel.edu.br/egem2021/files/2021/07/017.pdf

BARBOSA, Cleber Fernando Correa; SILVA, Paulo Vilhena da; GOMES, Cristiane Ruiz, Programa de Pós-Graduação em Educação Universidade do Estado do Pará Belém-Pará-Brasil Revista Cocar. Edição Especial N.17/2023, p.1-20 ISSN: 2237-0315 Dossiê: Hibridismo e currículo: o que aprendemos na pandemia? Disponível em:https://periodicos.uepa.br/index.php/cocar/article/view/6375/2928

BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Parecer CNE/CP nº 5, de 28 de abril de 2020. Dispõe sobre a reorganização do calendário escolar e a possibilidade de cômputo de atividades não presenciais para fins de cumprimento da carga horária mínima anual, em razão da pandemia da COVID-19. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, 29 abr. 2020. p. 3.

CAETANO, Marcos Antônio Guedes. 2021. “Em Tempos De Ensino Remoto: Praticando Matemática No Google Forms a Partir De Um Boletim epidemiológico Sobre O Coronavírus-Covid-19”. REMAT: Revista Eletrônica Da Matemática 7 (2). Bento Gonçalves, RS:e2004. 2021. DOI: 10.35819/remat2021v7i2id4856. Disponível em: https://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/REMAT/article/view/4856

CARVALHO, Alba Valéria Gomes. CUNHA, Marcos Roberto Da. QUIALA, Rosário Fernando. O ensino remoto a partir da pandemia, solução para o momento, ou veio para ficar? Revista Científica Multidisciplinar Núcleo do Conhecimento. Ano 06, Ed. 05, Vol. 10, pp. 77-96. Maio de 2021. ISSN: 2448-0959, Link de acesso: https://www.nucleodoconhecimento.com.br/educacao/partir-da-pandemia ,

ESTUDOS E PESQUISAS, NOTAS - PNAD: LEVANTAMENTO DO TODOS MOSTRA PRIMEIROS IMPACTOS DA PANDEMIA NAS TAXAS DE ATENDIMENTO ESCOLA. A 02/12/2021. Disponível em: https://todospelaeducacao.org.br/noticias/pnad-levantamento-do-todos-mostra-primeiros-impactos-da-pandemia-nas-taxas-de-atendimento-escolar

FERREIRA, Lara Eliza; CALIXTO , Vitória Louise (Universidade Federal de Ouro Preto - Instituto de Ciências Sociais Aplicadas ) - INICIO / REPORTAGENS /Desigualdade educacional no Brasil é agravada pela pandemia - Agosto 24, 2021 -https://sites.ufop.br/lamparina/blog/desigualdade-educacional-no-brasil-%C3%A9-agravada-pela-pandemia#:~:text=A%20desigualdade%20educacional%20no%20Brasil,para%20o%20ensino%20p%C3%BAblico%20e

JESUS, Pamela Tainan Nascimento de. Impactos Educacionais Causados Pela Pandemia. Orientador: Montenegro, Ana Karla Araújo.2021.62 f. Monografia (Licenciatura em Ciências Biológicas) - UniAGES Centro Universitário, Paripiranga, 2021. -https://repositorio.animaeducacao.com.br/handle/ANIMA/14873

MORAES, Dinorá de Fátima Gonçalves; OLIVEIRA, Guilherme Saramago; SANTOS, Anderson Oramisio. FORMAÇÃO DE PROFESSORES: SABERES E COMPETÊNCIAS ESSENCIAIS PARA O EXERCÍCIO DA DOCÊNCIA Rio de Janeiro, v. 1, n. 3, p. 121-155, 2020. Disponível em: https://revistaprisma.emnuvens.com.br/prisma/article/download/28/214

MINAYO, Maria Cecília de Souza. O Desafio do Conhecimento: Pesquisa Qualitativa em Saúde. 16. ed. São Paulo: Hucitec, 2020. MINAYO, Maria Cecília de Souza. O Desafio do Conhecimento: Pesquisa Qualitativa em Saúde. 16. ed. São Paulo: Hucitec, 2020.

Pisa 2018 revela baixo desempenho escolar em Leitura, Matemática e Ciências no Brasil. 03/12/2019. Disponível em :http://portal.mec.gov.br/ultimas-noticias/211-218175739/83191-pisa-2018-revela-baixo-desempenho-escolar-em-leitura-matematica-e-ciencias-no-brasil

SOUZA, Francisca Karla Klissia Alves de; NETA, Maria de Lourdes da Silva. FORMAÇÃO CONTINUADA DOCENTE, UM PERCURSO FORMATIVO À MARGEM DA EDUCAÇÃO. Poesis Pedagógica, Catalão -GO, v. 21, e-74634, 2023. ISSN: 2178-4442.Disponível em:https://periodicos.ufcat.edu.br/poiesis/article/view/74634/39070

SOUZA, Francisca Karla klissia Alves de; NETA, Maria de Lourdes da Silva. MEMÓRIAS E ESCRITA DE SI, REFLEXÕES NO ESTÁGIO SUPERVISIONADO PARA A CONSTITUIÇÃO DA IPD. REVISTA EDUCAÇÃO & ENSINO ISSN: 2594-4444Fortaleza, v. 8, 2024https://periodicos.uniateneu.edu.br/index.php/revista-educacao-e-ensino/article/view/566/393

SOUZA, Hyago; FANINHO, Mariana; PADOVANI, Roberto. Roteiro de Análise de Indicadores Educacionais – Abandono e Evasão Escolar, instituto Unibanco 2017-Publicação gerência de gestão de conhecimento - https://observatoriodeeducacao.institutounibanco.org.br/api/assets/b9c2c1e7-44ca-4492-a940-4e8dfa58989d

VEIGA, Ilma Passos da. Projeto político-pedagógico da escola: uma construção coletiva. In: VEIGA, Ilma Passos da (org.). Projeto político-pedagógico da escola: uma construção possível. Campinas: Papirus, 1998. p.11-35. Disponível em:https://www.sinprodf.org.br/wp-content/uploads/2014/01/PPP-segundo-Ilma-Passos.pdf

Published

2024-09-18

How to Cite

Souza, F. K. K. A. de, & Silva, J. B. (2024). Challenges and possibilities: the perspective of Mathematics teachers. Bahian Journal of Mathematics Education (RBEM), 5(1), e202415. https://doi.org/10.47207/rbem.v5i1.20699

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.