Impact of LabEM on the training of undergraduate Mathematics students at IFRJ Nilópolis

Main Article Content

Aline Mendes Penteado Farves
José Carlos Gonçalves Gaspar
Marcelo Silva Bastos

Abstract

This article aims to present the contributions of the Mathematics Teaching Laboratory (LabEM) to the initial training of undergraduate students in Mathematics at IFRJ. To produce the data for this research, an online form was applied to a group of students from this undergraduate course in Mathematics, who acted as monitors in the mathematics teaching laboratory or in some project developed in partnership with the laboratory. The responses obtained were analyzed in light of the contributions of researchers in the field of Teacher Training and Mathematics Education. One of the results obtained points to the perception of the research participants regarding the contributions of the teaching laboratory to the personal and professional development of undergraduate students. We understand, from the students' reports, that having participated in the actions developed by the teaching laboratory contributed to the future teaching practice of undergraduate students. Furthermore, the reports of undergraduate students demonstrate the importance of a teaching laboratory for the initial training of mathematics teachers. 

Downloads

Article Details

How to Cite
Farves, A. M. P., Gaspar, J. C. G., & Bastos, M. S. (2025). Impact of LabEM on the training of undergraduate Mathematics students at IFRJ Nilópolis. Revista Baiana De Educação Matemática, 5(1), e202426. https://doi.org/10.47207/rbem.v5i1.22637
Section
Dossiê temático - Laboratórios de Educação (em) Matemática em Instituições de Ensino (não) Superior e a Construção de uma Nova Cultura Matemática
Author Biographies

Aline Mendes Penteado Farves, Instituto Federal do Rio de Janeiro

Doutora em Ensino e História da Matemática e da Física

José Carlos Gonçalves Gaspar, Instituto Federal do Rio de Janeiro

Mestre em Ensino de Ciências

Marcelo Silva Bastos, Instituto Federal do Rio de Janeiro

Mestre em Matemática

References

BRASIL. Diário Oficial da União. Publicado em: 22/07/2024 | Edição: 139-A | Seção: 3 - Extra A | Página: 1. Órgão: Ministério da Educação/Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. EDITAL Nº 124, DE 20 DE JULHO DE 2024, disponível em https://www.in.gov.br/en/web/dou/-/edital-n-124-de-20-de-julho-de-2024-573487662

FARVES, A. M. P.; GASPAR, J. C. G.; BASTOS, M. S. LabEM: Contribuições para a formação inicial e continuada de professores que ensinam Matemática. In: Daniela Mendes Vieira da Silva, Darling Domingos Arquieres. (Org.). Laboratórios de ensino de Matemática na educação básica e na formação inicial e continuada de professores. 1ªed.Curitiba: Bagai, 2020, p. 11-22.

KALEFF, A. M. M. R. Do fazer concreto ao desenho em geometria: ações e atividades desenvolvidas no laboratório de ensino de geometria da Universidade Federal Fluminense. In: LORENZATO, S. Laboratório de Ensino de Matemática na formação de professores. Campinas: Autores Associados, 2006. p.113-134.

KALEFF, A. M. M. R.; ROSA, F. M. C. A Insubordinação Criativa e um Laboratório de Ensino: Ações de duas educadoras Matemáticas na formação de professores de Matemática. In: KALEFF, A.M.M.R.; PEREIRA, P.C. (org.). Educação Matemática: diferentes olhares e práticas. Curitiba: Appris, 2020, p.95-108

LORENZATO, S. Laboratório de ensino de Matemática e materiais didáticos manipuláveis. In: LORENZATO, S. Laboratório de Ensino de Matemática na formação de professores. Campinas: Autores Associados, 2006.

DE MELO, C. I. B.; DE SOUSA, F. E. E.; SILVA, S. P. Elementos constitutivos da identidade profissional do professor de Matemática. Linguagens, Educação e Sociedade, n. 47, p. 236-262, 2021.

NÓVOA, A. Formação de professores e profissão docente. In: NÓVOA, A. (Org.). Os professores e sua formação. Lisboa: Publicações Dom Quixote, 1992.

NÓVOA, A. Diz-me como ensinas, dir-te-ei quem és e vice-versa. In: FAZENDA, I. (Org.) A pesquisa em educação e as transformações do conhecimento. Campinas: São Paulo, 1995, p. 29-42.

NÓVOA, A. Formação de professores e o trabalho pedagógico. Educa, 2002.

RÊGO, R. M.; RÊGO, R. G. Desenvolvimento e uso de materiais didáticos no ensino de Matemática. In: LORENZATO, Sérgio. Laboratório de Ensino de Matemática na formação de professores. Campinas: Autores Associados, 2006. p. 39-56.

SOWDER, J. T. The Mathematical Education and Development of Teachers. In: F. K. Lester. Second Handbook of Research on Mathematics Teaching and Learning (p. 157-223). Information Age Publishers, 2007.

TURRIONI, A. M. S. O laboratório de educação Matemática na formação inicial de professores. Dissertação (Mestrado) – UNESP, Rio Claro, 2004.

TURRIONI, A. M. S.; PEREZ, G. Implementando um laboratório de educação Matemática para apoio na formação de professores. In: LORENZATO, S. (Org.). O Laboratório de Ensino de Matemática na formação de professores. Campinas, SP: Autores Associados, 2006.

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.