Collective of narrator teachers
weaving of research-training networks in basic school
DOI:
https://doi.org/10.21879/faeeba2358-0194.2022.v31.n66.p88-102Keywords:
Teacher Training. Research-Training Networks. Basic Education. Narrative Documentation of Pedagogical Experiences. Decolonial PedagogyAbstract
The present article aims at reflecting about the teachers' networks and collectives that carry out inquiry-training from the school and their contributions to the debate about teacher education in Basic Education. This investigation-training is based on the construction of reports of experiences of Basic Education teachers who constitute teacher-narrator collectives as alternative forms of pedagogical organization and production of other pedagogies and knowledge that inhabit the school. The work is being developed from the research-action-training device of the Narrative Documentation of Pedagogical Experience (SUÁREZ, 2007), through the epistemopolitical principles of authorship, inclusion, alterity and horizontality. This is a co-participatory dialogue with the experiences built in/by the Latin American training networks and the reports from teachers, coordinators and researchers from the Teaching Collective about the pedagogical principles and actions that mobilize the training built from another epistemology about the school, generated in the ecology of knowledge flow (SANTOS, 2010) and in the decolonial unsubmissive practices that mobilize the school everyday life.
Downloads
References
DUHALDE, M. (coord.). Investigación educativa y trabajo en red: debates y proyecciones. Buenos Aires: Noveduc, 2009. p. 33-54.
DUHALDE, M. Trabalho docente e produção de conhecimento em redes e grupos de educador. A experiência politico-pedagógica da confederação dos trabalhadores da Educação da Republica Argentina, no caminho da construção de movimento pedagógico Latino-Americano. Educação e Cidade Nº 29, julho - dezembro, p. 90 - 100, 2015.
FERREIRA, Taísa de Sousa. “Kumbi ria kurilonga” memórias e narrativas de experiências pedagógicas afrocêntricas na rede municipal de Salvador. In: RIOS, Jane Adriana Vasconcelos Pacheco; MENEZES, Graziela Ninck Dias; NASCIMENTO, Leandro Gileno Militão. O que narram os/as professores/as? Experiências pedagógicas com/na diversidade. Salvador: 2021, p. 17-26. Disponível em: http://www.observatoriodocente.uneb.br/index.php/coletaneas-virtuais/. Acesso em: 15 de dezembro de 2021.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo, Paz e Terra, 1996.
PINEDA, María Cristina Martínez. Colectivos y redes de maestros: campo constituyente de sujetos de saber pedagógico y de acción política. Revista Colombiana de Educação. N. 47. p. 1-15, 2004.
QUIJANO, Aníbal. Colonialidade do poder, eurocentrismo e América Latina. In: LANDER, E. (Org.). A colonialidade do saber: eurocentrismo e ciências sociais: perspectivas latino-americanas. Buenos Aires: Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales, 2005. Disponível em: <http://bibliotecavirtual.clacso.org.ar/ar/libros/lander/pt/lander.html>. Acesso em: 10 de dezembro de 2021.
AUTORA, 2016.
AUTORA, 2020.
AUTORA, 2021.
AUTORA, s/d (no prelo).
SAMPAIO, Carmem Sanches. Redes de formação docente: pensar por si é pensar com o outro. In.: RIOS, Jane Adriana V. P. (Org.). Profissão docente em questão! Salvador: EDUFBA, 2021. p. 217-240
SANTOS, Boaventura de Souza. Para uma pedagogia do conflito. In: Silva, L. H. Reestruturação curricular: novos mapas culturais, novas perspectivas educacionais. Porto Alegre: Sulina, 1996.
SANTOS, Boaventura de Sousa; MENESES, Maria Paula. (Orgs.) Epistemologias do Sul. São Paulo; Editora Cortez. 2010
SANTOS, Boaventura de Souza. O fim do império cognitivo: a afirmação das epistemologias do Sul. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2019.
SILVA, Fabricio Oliveira; RIOS, Jane Adriana Vasconcelos P. Documentação narrativa de experiências pedagógicas na docência universitária: profissão docente em questão. Revista de Filosofía y Educación / ISSN 2525-2089 / Vol. 6, N°2. 2021
STRECK, Danilo et alii (org.). Dicionário Paulo Freire. Belo Horizonte: Autêntica, 2018.
SUÁREZ, Daniel Hugo.¿Qué es la Documentación Narrativa de Experiencias Pedagógicas? Coleccion de Materiales Pedagógicos – Fascículo 2. Buenos Aires: Buenos Aires: MECyT / OEA, 2007.
SUÁREZ, Daniel Hugo; DÁVILA, Paula. Presentácion. Revista Redes de Extensión. número 8, 2021, p. 76-78.
SUÁREZ, Daniel Hugo; ARGNANI, Augustina. Nuevas formas de organización colectiva y producción de saber pedagógico: la red de formación docente y narrativas pedagógicas. Revista da FAEEBA – Educação e Contemporaneidade, Salvador, v. 20, n. 36, p. 43-56, jul./dez. 2011.
SUÁREZ, Daniel Hugo; DÁVILA, Paula, ARGNANI, Agustina; CARESSA, Yanina. Documentación narrativa de experiencias pedagógicas: una propuesta de investigación-formación-acción entre docente. Colección Cuadernos del Instituto de Investigación de Ciencias de la Educación, nº6. Buenos Aires, 2021.
WALSH, Catherine. Notas pedagógicas desde las grietas decoloniais. Universidad Andina Simón Bolívar: Ecuador, 2014.
WALSH, C. (org.). Pedagogías Decoloniales: prácticas insurgentes de resistir, (re)existir y (re)vivir. 1. ed., Equador: Abya Yala,v. 1, p. 15-18, 2013.
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
O encaminhamento dos textos para a revista implica a autorização para a publicação.
A aceitação para a publicação implica na cessão de direitos de primeira publicação para a revista.
Os direitos autorais permanecem com os autores.
Após a primeira publicação, os autores têm autorização para a divulgação do trabalho por outros meios (ex.: repositório institucional ou capítulo de livro), desde que citada a fonte completa.
Os autores dos textos assumem que são autores de todo o conteúdo fornecido na submissão e que possuem autorização para uso de conteúdo protegido por direitos autorais reproduzido em sua submissão.
Atualizado em 15/07/2017