The abacus in the inquire-based learning of addition and subtraction

Auteurs-es

DOI :

https://doi.org/10.29378/plurais.2447-9373.2020.v5.n2.22-39

Mots-clés :

abacus, IBLA, Ausubel, Lipman, math teaching

Résumé

This paper adopts the Inquire Based Learning (IBL) as an Teaching technology in the framework of an Educational Theory consisting in a blending of Ausubel’s Meaningful Theory  and Mathew Lipman’s Philosophy for Children Program. The abacus was used to teach addition and subtraction in a meaningful way. The underlying didactic sequence was applied to a private school in the city of Brasilia -DF, to third year primary school students. The didactic sequence successfully helped the students to make the transition from a concrete model to a rather abstract one. We conclude that the didactic sequence helps showing that the integration of the Meaningful Learning (Ausubel) and Lipman’s program is fruitful in the context of an IBL in mathematics.

Téléchargements

Les données relatives au téléchargement ne sont pas encore disponibles.

Bibliographies de l'auteur-e

Olavo Leopoldino da Silva Filho, Universidade de Brasília

Programa de Pós-Graduação em Ensino de Física

Institto de Física

Universidade de Brasília

Marcello Ferreira, Universidade de Brasília

Programa de Pós-Graduação em Ensino de Física

Institto de Física

Universidade de Brasília

Danielle Xabregas Pamplona Nogueira, Universidade de Brasília

Departamento de Planejamento e Administração

Faculdade de Educação

Universidade de Brasília

Références

LIPMAN, M. O pensar na educação. 2. ed. Translated by Ann Mary Fighiera Perpétuo. Petrópolis: Vozes, 1995.

SILVA FILHO, O.; FERREIRA, M. Teorias da Aprendizagem e da Educação como Referenciais em Práticas de Ensino: Ausubel e Lipman. Revista do professor e Física, v. 2, n. 2, p. 104-125, 2018.

CARVALHO, A. M. P. O ensino de ciências e a proposição de sequências de ensino investigativas. In: Carvalho, A.M.P. (Org). Ensino de Ciências por Investigação. São Paulo: Cengage, 2014.

SASSERON, L. H. Interações Discursivas e Investigação em Sala de Aula: O Papel do Professor. In: Carvalho, A.M.P. (Org). Ensino de Ciências por Investigação. São Paulo: Cengage, 2014.

Publié-e

2020-08-18

Comment citer

SILVA FILHO, O. L. da; FERREIRA, M.; NOGUEIRA, D. X. P. The abacus in the inquire-based learning of addition and subtraction. Plurais - Revista Multidisciplinar, Salvador, v. 5, n. 2, p. 22–39, 2020. DOI: 10.29378/plurais.2447-9373.2020.v5.n2.22-39. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/plurais/article/view/8476. Acesso em: 17 juill. 2024.

Numéro

Rubrique

Dossiê Temático