The abacus in the inquire-based learning of addition and subtraction

Autores/as

DOI:

https://doi.org/10.29378/plurais.2447-9373.2020.v5.n2.22-39

Palabras clave:

abacus, IBLA, Ausubel, Lipman, math teaching

Resumen

This paper adopts the Inquire Based Learning (IBL) as an Teaching technology in the framework of an Educational Theory consisting in a blending of Ausubel’s Meaningful Theory  and Mathew Lipman’s Philosophy for Children Program. The abacus was used to teach addition and subtraction in a meaningful way. The underlying didactic sequence was applied to a private school in the city of Brasilia -DF, to third year primary school students. The didactic sequence successfully helped the students to make the transition from a concrete model to a rather abstract one. We conclude that the didactic sequence helps showing that the integration of the Meaningful Learning (Ausubel) and Lipman’s program is fruitful in the context of an IBL in mathematics.

Descargas

Los datos de descargas todavía no están disponibles.

Biografía del autor/a

Olavo Leopoldino da Silva Filho, Universidade de Brasília

Programa de Pós-Graduação em Ensino de Física

Institto de Física

Universidade de Brasília

Marcello Ferreira, Universidade de Brasília

Programa de Pós-Graduação em Ensino de Física

Institto de Física

Universidade de Brasília

Danielle Xabregas Pamplona Nogueira, Universidade de Brasília

Departamento de Planejamento e Administração

Faculdade de Educação

Universidade de Brasília

Citas

LIPMAN, M. O pensar na educação. 2. ed. Translated by Ann Mary Fighiera Perpétuo. Petrópolis: Vozes, 1995.

SILVA FILHO, O.; FERREIRA, M. Teorias da Aprendizagem e da Educação como Referenciais em Práticas de Ensino: Ausubel e Lipman. Revista do professor e Física, v. 2, n. 2, p. 104-125, 2018.

CARVALHO, A. M. P. O ensino de ciências e a proposição de sequências de ensino investigativas. In: Carvalho, A.M.P. (Org). Ensino de Ciências por Investigação. São Paulo: Cengage, 2014.

SASSERON, L. H. Interações Discursivas e Investigação em Sala de Aula: O Papel do Professor. In: Carvalho, A.M.P. (Org). Ensino de Ciências por Investigação. São Paulo: Cengage, 2014.

Publicado

2020-08-18

Cómo citar

SILVA FILHO, O. L. da; FERREIRA, M.; NOGUEIRA, D. X. P. The abacus in the inquire-based learning of addition and subtraction. Plurais - Revista Multidisciplinar, Salvador, v. 5, n. 2, p. 22–39, 2020. DOI: 10.29378/plurais.2447-9373.2020.v5.n2.22-39. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/plurais/article/view/8476. Acesso em: 17 jul. 2024.

Número

Sección

Dossiê Temático