The production of the feminine in the Professional and Technological Education environment

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29378/plurais.v8i00.18516

Keywords:

Education, Women, Training for Work

Abstract

This article addresses the production of the feminine in the Professional and Technological Education (EPT) environment, analyzing the construction of femininity in a space historically occupied by the masculine. This is a documentary and empirical research with a qualitative bias, whose course was based on the exploration of historical data that present facts of the presence, work, and education of women in the EPT, compared to current empirical data (2013 edition), extracted of the Nilo Peçanha Platform (PNP). The research results show that women, especially the poorest and most vulnerable, are, within the structure of professional training, still today, focused on areas of care, more specifically on the Educational and Social Development Axis. The greatest concentration of women is in the Initial and Continued Training Courses (FIC), which can be explained by the fact that they include women responsible for the family, beneficiaries of Federal Income Transfer Programs, and workers beneficiaries of the Seguro-Desemprego Program.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Marcia Helena Sauaia Guimarães Rostas, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Sul-Rio-Grandense

Doutora em Linguística e Língua Portuguesa (UNESP). Estágio Pós-Doutoral em andamento (UFSM). Professora Associada (IFSUL). Docente do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGEdu – IFSul). Membro da Rede Gaúcha de Estudos e Pesquisa sobre Educação Profissional e Tecnológica (ReGEPT). Líder GP-Discurso Pedagógico (IFSul). Membro GP – Kairós (UFSM).

Liliana Soares Ferreira, Universidade Federal de Santa Maria

Doutora em Educação. Estágio Pós-Doutoral (UFPel). Professora Titular (UFSM). Docente do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE – UFSM). Bolsista Produtividade em Pesquisa (CNPQ). Membro da Rede Gaúcha de Estudos e Pesquisa sobre Educação Profissional e Tecnológica (ReGEPT). Líder do GP – Kairós (UFSM).

References

ARONOVICH, Lola. Prefácio. In: LERNER, Gerda. A criação do patriarcado: história da opressão das mulheres pelos homens. Tradução de Luiza Sellera. São Paulo: Cultrix, 2019.

BRASIL. Plataforma Nilo Peçanha. Brasília: Ministério da Educação. Secretaria de Educação Profissional e Tecnológica, 2023a. Disponível em: https://www.gov.br/mec/pt-br/pnp. Acesso em: 08 ago. 2023.

BRASIL. Cursos de Formação Inicial e Continuada (FIC) ou Qualificação Profissional Apresentação Formação Inicial e Continuada ou Qualificação Profissional. Brasília: Ministério da Educação, [s.d.], 2023b. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/cursos-da-ept/formacao-inicial-e-continuada-ou-qualificacao-profissional. Acesso em: 09 ago. 2023.

BRASIL. Portaria nº 817, de 13 de agosto de 2015. Dispõe sobre a oferta da Bolsa-Formação no âmbito do Programa Nacional de Acesso ao Ensino Técnico e Emprego - Pronatec, de que trata a Lei no 12.513, de 26 de outubro de 2011, e dá outras providências. Brasília: Ministério da Educação, 2015. Disponível em: https://www.in.gov.br/materia/-/asset_publisher/Kujrw0TZC2Mb/content/id/20462540/UCEQlTzKXPyVi6cWuD3q0ksQ. Acesso em: 09 ago. 2023.

BRASIL. Portaria nº 146, de 25 de março de 2021. Define conceitos e estabelece fatores para uso na Plataforma Nilo Peçanha - PNP e para cálculo dos indicadores de gestão das Instituições da Rede Federal de Educação Profissional, Científica e Tecnológica. Brasília: Secretaria de Educação Profissional e Tecnológica. Ministério da Educação, 2021. Disponível em: https://www.in.gov.br/en/web/dou/-/portaria-n-146-de-25-de-marco-de-2021-310597431. Acesso em: 08 ago. 2023.

CUNHA, Luiz Antônio. O ensino industrial-manufatureiro no Brasil. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, n. 14, p. 89-107, maio/jun./jul./ago. 2000.

FAUSTO, Boris. História do Brasil. 12. ed. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2013.

FEDERICI, Silvia. O ponto zero da revolução: trabalho doméstico, reprodução e luta feminista. Tradução de Coletivo Sycorax. São Paulo: Elefante, 2019.

LERNER, Gerda. A criação do patriarcado: história da opressão das mulheres pelos homens. Tradução de Luiza Sellera. São Paulo: Cultrix, 2019.

LINHARES, Juliana. Marcela Temer: bela, recatada e “do lar”. Veja, [S. l.], 16 abr. 2016. Disponível em: https://veja.abril.com.br/brasil/marcela-temer-bela-recatada-e-do-lar/. Acesso em: 01 ago. 2023.

LOURO, Guacira. Gênero, sexualidade e educação. Uma perspectiva pós-estruturalista. 2. ed. Petrópolis-RJ: Vozes, 1997.

LOURO, Guacira. Mulheres na sala de aula. In: PRIORE, Mary Del. História das mulheres no Brasil. 10. ed. São Paulo: Contexto, 2022. p. 443-481.

MATTA, Alfredo Eurico Rodrigues. Casa Pia Colégio de Órfãos São Joaquim: de recolhido a assalariado. 1996. Dissertação (Mestrado em História) – Universidade Federal da Bahia, Bahia, 1996. Disponível em: https://ppgh.ufba.br/sites/ppgh.ufba.br/files/1996._matta_alfredo_eurico_rodrigues._casa_pia_colegio_de_orfaos_de_sao_joaquim._de_recolhido_a_assalariado.pdf. Acesso em: 01 ago. 2023.

NOVELLI, Giseli. Ensino profissionalizante na cidade de São Paulo: um estudo sobre o currículo da Escola Profissional Feminina nas décadas de 1910, 1920 e 1930. In: REUNIÃO ANUAL ASSOCIAÇÃO NACIONAL DE PÓS-GRADUAÇÃO E PESQUISA EM EDUCAÇÃO (ANPED), 27., 2004, Caxambu. Anais [...]. Caxambu, 2004.

Disponível em: http://27reuniao.anped.org.br/gt09/t0910.pdf. Acesso em: 02 ago. 2023.

OLIVEIRA, Sueli Teresa de. Escolarização Profissional Feminina, em São Paulo, nos anos 1910/20/30. Projeto História: Revista do Programa de Estudos Pós-Graduados de História, [S.I.], v. 11, p. 57-67, 1994. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/revph/article/view/11414. Acesso em: 02 ago. 2023.

PACHECO, Eliezer Moreira; PEREIRA, Luiz Augusto Caldas; SOBRINHO, Moisés Domingos. Educação Profissional e Tecnológica: das Escolas de Aprendizes Artífices aos Institutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia. T&C Amazônia, Ano VII, n. 16, fev. de 2009.

PÁDUA, Elisabete Matallo Marchesini de. Metodologia da Pesquisa: Abordagem teórico-prática. 10. ed. rev. e. atual. Campinas, SP: Papírus, 2004.

ROSEMBERG, Fúlvia. Mulheres educadas e a educação de mulheres. In: PINSKY, Carla Bassanezi; PEDRO, Joana Maria (org.). Nova História das mulheres no Brasil. São Paulo: Contexto, 2013. p. 333-359.

SÃO PAULO (Estado). Decreto n. 2118-B, de 28 de setembro de 1911. Organiza as Escolas Profissionais da Capital, de acordo com a Lei nº 1214, de 24 de outubro de 1910 e dá-lhes regulamento. São Paulo-SP, 28 set. 1911. Disponível em: https://www.al.sp.gov.br/repositorio/legislacao/decreto/1911/decreto-2118B-28.09.1911.html. Acesso em: 01 ago. 2023.

SAVIANI, Dermeval. O choque teórico da politecnia. Revista Trabalho, Educação e Saúde, Rio de Janeiro, v. 1, n. 1, p. 131-152, 2003. Disponível em: https://www.scielo.br/j/tes/a/zLgxpxrzCX5GYtgFpr7VbhG/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 30 jul. 2023.

Published

2023-12-20

How to Cite

ROSTAS, M. H. S. G.; FERREIRA, L. S. The production of the feminine in the Professional and Technological Education environment. Plurais - Revista Multidisciplinar, Salvador, v. 8, n. 00, p. e023014, 2023. DOI: 10.29378/plurais.v8i00.18516. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/plurais/article/view/18516. Acesso em: 23 nov. 2024.

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.