Estágio Curricular Supervisionado no Contexto do Ensino Remoto: análise da visão de futuros professores de Matemática

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47207/rbem.v2i01.11965

Keywords:

Formação inicial. Ensino de Matemática. Estágio. Covid-19.

Abstract

In view of the formative processes of teachers in the midst of social isolation, caused by the COVID-19 pandemic, we can turn our attention to how the development of the internship occurs. Thus, the objective of the article is to analyze the view of future mathematics teachers about the experience in the supervised curricular internship in the context of remote teaching. Thirteen future mathematics teachers, in their third year of the course, answered two questions about the internship in the form of remote teaching. The research is qualitative and descriptive in nature, so the data were analyzed from the perspective of Content Analysis. The results showed that the positive points were the support of the supervising teacher for the internship activities and the learning of technologies, so that their use should be part of school teaching. The results also showed that the negative points corresponded to the little presence of students in the online classes, the lack of contact with students and teachers, and the lack of direct access to the platforms to conduct the activities. We conclude that the internship is a formative axis that should be experienced in contact with the school reality and that the technologies used in remote teaching awakened the need to rethink the use of other technologies in the classroom.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Marcelo Carlos de Proença, Universidade Estadual de Maringá

Ptofessor Associado do Departamento de Matemática da Universidade Estadual de Maringá, campus sede em Maringá, Paraná-Brasil. Atuo na Educação Matemática nos seguintes tema: Resolução de problemas no ensino e aprendizagem de Matemática. Formação inicial e continuada de professores que ensinam Matemática. Formação de conceitos geométricos, aritméticos e algébricos.

References

ARAÚJO, O. H. A.; MARTINS, E. S. Estágio curricular supervisionado como práxis: algumas perguntas e possíveis respostas. Reflexão e Ação, Santa Cruz do Sul, v. 28, n. 1, p. 191-203, jan/abr., 2020.

BALL, D. L.; THAMES, M. H.; PHELPS, G. Content Knowledge for Teaching. Journal of Teacher Education, v. 59, n. 5, 2008, p. 389 – 407.

BRASIL. Ministério da Educação. Parecer CNE/CP 28/2001. Diário Oficial da União, Brasília, 18 jan. 2002. Seção 1, p. 31. Disponível em:

<http://www.uems.br/proe/sec/Parecer%20CNE-CP%20028-2001.pdf> Acesso: 23 abril 2021.

CANTONI, J.; ROCHEMBACH, E. S.; CHIAPINOTO, A. A. L. Estágio Curricular Supervisionado: perspectivas e desafios de constituir-se educador em tempos de pandemia. Revista Insignare Scientia, v. 4, n. 3, 2021.

FARIA, R. W. S. C.; PASSOS, C. M.; ROSSINOL, A. M.; BATISTA, L. G. Estágio Curricular Supervisionado de Matemática no contexto da pandemia da Covid-19. Pesquisa e Ensino, Barreiras (BA), Brasil, v. 2, p. 1-27, 2021.

FERREIRA, A. M. F.; AGUIAR, A. R. R. C.; OLIVEIRA, J. M. G. (Re)pensar a prática de ensino supervisionada em tempos de pandemia. In: DIAS, K. A. (Org.). Educação em tempos de pandemia e isolamento: propostas práticas. Ponta Grossa – PR: Atena, 2021.

FRANCO, M. A. R. S. Prática Pedagógica e Docência: um olhar a partir da epistemologia do conceito. Revista Brasileira Estudos Pedagógicos, Brasília, v. 97, n. 247, p. 534-551, dez, 2016.

FREITAS, D. A.; MAIOR, P. S.; NASCIMENTO, W. E. Estágio obrigatório e ensino remoto: o que temos a aprender? Cadernos de estágio, v. 2, n. 2, 2020.

GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 4 ed. São Paulo: Atlas, 2002.

LOPES, A. R. L. V. Aprendizagem da Docência em Matemática: o Clube de Matemática como espaço de formação inicial de professores. Passo Fundo: UPF, 2009. 203p.

MAZIERO, A. R.; CARVALHO, D. G. A contribuição do supervisor de estágio na formação dos estagiários. Acta Scientiae, Canoas, v.14, n.1, p. 63-75, jan./abr., 2012.

MIZUKAMI, M. G. N. Aprendizagem da docência: conhecimento específico, contextos e práticas pedagógicas. In: NACARATO, A. M.; PAIVA, M. A. V. (Orgs). A formação do professor que ensina matemática: perspectivas e pesquisas. Belo Horizonte: Autêntica, 2006, p. 213-231.

OLIVEIRA, R. G. Estágio curricular supervisionado: horas de parceria escola-universidade. Jundiaí: Paco, 2011.

PARANÁ. SECRETARIA DE ESTADO DA EDUCAÇÃO E DO ESPORTE – SEED. Resolução n. 1.522/2020-GS/SEED. Estabelece em regime especial as atividades escolares na forma de aulas não presenciais em decorrência da pandemia causada pela COVID-19.

PICONEZ, S. C. B. (Coord.) et al. A Prática de Ensino e o Estágio Supervisionado. 12 ed. Campinas: Papirus, 1991.

PIMENTA S. G.; LIMA, M. S. L. Estágio e Docência. 2 ed. São Paulo: Cortez, 2004.

SHULMAN, L. S. Those Who understand: knowledge growth in teaching. Educational Researcher, v. 15, n. 2, fev., p. 04-14, 1986.

TARDIF, M. Saberes docentes e formação profissional. 8 ed. Petrópolis-RJ: Vozes, 2012.

TEIXEIRA, B. R.; CYRINO, M. C. C. T. Desenvolvimento da Identidade Profissional de Futuros Professores de Matemática no Âmbito da Orientação de Estágio. Bolema, Rio Claro, v. 29, n. 52, p. 658-680, ago., 2015.

UNIVERSIDADE ESTADUAL DE MARINGÁ. Resolução n. 09/2010-CEP. Dispõe sobre o componente Estágio Curricular Supervisionado nos cursos de graduação e pós-graduação lato sensu da Universidade Estadual de Maringá. Disponível em: http://www.pen.uem.br/site/public/link/download/72a2fd557e431bcbadc1457e13270b92a78455bc. Acesso: 24 abril 2021.

Published

2021-12-07

How to Cite

Proença, M. C. de, Mendes, L. O. R. ., & Oliveira, A. B. de. (2021). Estágio Curricular Supervisionado no Contexto do Ensino Remoto: análise da visão de futuros professores de Matemática. Revista Baiana De Educação Matemática, 2(01), e202108. https://doi.org/10.47207/rbem.v2i01.11965

Issue

Section

Dossiê Temático - O Estágio Curricular Supervisionado em Matemática