Digital technologies in education

A critical look at society, technology and culture

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29378/plurais.v9i00.16266

Keywords:

Education, Digital technologies, Teacher training

Abstract

In this article, we propose a critical analysis of the relations between society, technology, and culture, considering the challenges and opportunities that emerge in the contemporary context. The study is based on the perspective that digital technologies are not only support tools, but constitutive elements of social and cultural transformations that affect educational practices. The literature review dialogues with authors such as Kenski (2007), Brito and Purification (2015), Morozov (2018), and Pischetola et al. (2019), among others, that address the political, pedagogical, and epistemological implications of the use of digital technologies in education.The research was carried out through a bibliographic study of a qualitative nature and descriptive-explanatory design (Gil, 2008). The results point to the need for teachers to critically appropriate digital technologies, which enables the development of innovative, participatory, and dialogical pedagogical situations.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Vitorugo Sérgio Escaraber Selpa, Universidade do Estado da Bahia

Professor efetivo na rede municipal de Abatiá e de Santa Amélia – PR. Especialização em Ensino da Língua Portuguesa pela UENP e especialização em Educação Digital pela Universidade do Estado da Bahia.

Luiz Antonio de Oliveira, Universidade Estadual do Norte do Paraná

Professor da Rede Pública do Estado do Paraná. Docente do Centro de Ciências Humanas e da Educação (CCHE), Pedagogia, na Universidade Estadual do Norte do Paraná (UENP), campus de Cornélio Procópio e no Programa de Pós-Graduação em Educação, na mesma universidade, campus de Jacarezinho.

References

BRITO, Glaucia da Silva; PURIFICAÇÃO, Ivonélia da. Educação e novas tecnologias: um (re) pensar. 2. ed. Curitiba: Ed. InterSaberes, 2015.

DEMO, Pedro. Olhar do educador e novas tecnologias. B. Téc. Senac: a R. Educ. Prof., Rio de Janeiro, v. 37, n. 2, p. 15-26, maio/ago. 2011. Disponível em: http://www.senac.br/BTS/372/artigo2.pdf. Acesso em: 18 nov. 2019.

GIL, Antonio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2008.

LIMA, Telma Cristiane Sasso de; MIOTO, Regina Célia Tamaso. Procedimentos metodológicos na construção do conhecimento científico: a pesquisa bibliográfica. Rev. Katál., Florianópolis, v. 10, n. esp., p. 37-45, 2007. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rk/a/HSF5Ns7dkTNjQVpRyvhc8RR/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 10 jun. 2020.

KENSKI, Vani Moreira. Educação e tecnologias: O novo ritmo da informação. Campinas, SP: Papirus, 2007.

KENSKI, Vani Moreira. Aprendizagem mediada pela tecnologia. Diálogo Educacional, Curitiba, v. 4, n. 10, p. 47-56, set./dez. 2003. Disponível em: http://periodicos.pucpr.br/index.php/dialogoeducacional/article/view/6419/6323. Acesso em: 19 nov. 2019.

KENSKI, Vani Moreira. A urgência de propostas inovadoras para a formação de professores para todos os níveis de ensino. Diálogo Educacional, Curitiba, v. 15, n. 45, p. 423-441, maio/ago. 2015. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/edur/v26n3/v26n3a17. Acesso em: 19 nov. 2019.

MACIEL, Margareth de Fátima; FACCIN, Lilian. Novas tecnologias no ensino: formando professores. In: SILVA, Jefferson Olivatto et al. (org.). Da formação do professor às práticas pedagógicas. Curitiba: CRV, 2010.

MOREIRA, Antonio Flavio Barbosa; KRAMER, Sonia. Contemporaneidade, Educação e Tecnologia. Educação & Sociedade, Campinas, v. 28, n. esp. 100, p. 1037-1057, out. 2007. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/KS6FVdMKj4D9hzbGG9dfcps/abstract/?lang=pt. Acesso em: 19 nov. 2019.

MOROZOV, Evgeny. Big Tech: A ascensão dos dados e a morte da política. São Paulo: Ubu, 2018.

PISCHETOLA, Magda. et al. Tecnologias, pensamento sistêmico e os fundamentos da inovação pedagógica. Curitiba: CRV, 2019.

SOARES, Luiza Carla da Silva. Dispositivos móveis na educação: desafios ao uso do smartphone como ferramenta pedagógica. Enfope, Universidade do Estado da Bahia, Bahia, v. 9, n. 1, p. 1-12, 2016. Disponível em: https://eventos.set.edu.br/index.php/enfope/article/view/2531. Acesso em: 06 nov. 2019.

Published

2024-12-02

How to Cite

SELPA, V. S. E.; OLIVEIRA, L. A. de. Digital technologies in education: A critical look at society, technology and culture. Plurais - Revista Multidisciplinar, Salvador, v. 9, n. 00, p. e024018, 2024. DOI: 10.29378/plurais.v9i00.16266. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/plurais/article/view/16266. Acesso em: 19 dec. 2024.