The Mathematics Teaching Laboratory as a theoretical-practical space in the training of mathematics teachers: a report on extension practices

Main Article Content

Maria Alice de Vasconcelos Feio Messias
Débora Chirlei da Silva Pinto
Taís Xavier Ferreira

Abstract

This paper aims to present a report of multiple extension activities carried out, from January to September 2024, within the scope of the Mathematics Teaching Laboratory linked to the Faculty of Mathematics of the Federal University of Pará (Salinópolis Campus). All the actions reported are part of the project “LEM in the Community”, consisting of the axes “Initial and continuing training of teachers of/who teach mathematics”, “Teaching and Learning”, and “Beyond the school walls” and which, in turn, have been fundamental for the development of University Extension. In total, eight extension actions are presented in this work, most of them included in the “Teaching and Learning” axis. In this sense, the importance of LEM for the educational development of the municipality of Salinópolis is reiterated, its potential in terms of bringing university and community closer together and, mainly, its powerful contribution to the process of training undergraduate mathematics students at the Salinópolis university campus.

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How to Cite
Messias, M. A. de V. F., Pinto, D. C. da S., & Ferreira, T. X. (2024). The Mathematics Teaching Laboratory as a theoretical-practical space in the training of mathematics teachers: a report on extension practices. Revista Baiana De Educação Matemática, 5(1), e202423. https://doi.org/10.47207/rbem.v5i1.21835
Section
Dossiê temático - Laboratórios de Educação (em) Matemática em Instituições de Ensino (não) Superior e a Construção de uma Nova Cultura Matemática
Author Biographies

Maria Alice de Vasconcelos Feio Messias, UFPA/ PROFESSORA ADJUNTA

Possui graduação em licenciatura em matemática pela Universidade do Estado do Pará (2008), Mestrado e Doutorado em Educação em Ciências e Matemáticas pela Universidade Federal do Pará (2013/2018), com área de concentração em Educação Matemática. Tem se dedicado aos estudos sobre Pensamento Matemático Avançado, Imagem e Definição Conceitual, Teoria APOS e suas implicações, especialmente, no âmbito do Cálculo. Tem experiência de docência no Ensino Superior e Ensino Fundamental Bilíngue. Foi membro da Diretoria da SBEM - PA nos triênios 2017- 2020 e 2020 - 2023. Foi professora do Departamento de Matemática, Estatística e Informática (DMEI) na Universidade do Estado do Pará (UEPA), da Universidade da Amazônia (UNAMA) e da Secretaria de Estado de Educação do Pará (SEDUC/PA). Atualmente, é professora Efetiva da Universidade Federal do Pará (Área: Educação Matemática) e pesquisadora do Grupo de Estudos e Pesquisa em História e Ensino de Matemática (GEHEM/UFPA)

Débora Chirlei da Silva Pinto, Universidade Federal do Pará (UFPA)

UFPA Salinópolis/ Discente do curso de licenciatura em matemática

Taís Xavier Ferreira, Universidade Federal do Pará (UFPA)

UFPA Salinópolis/ Discente do curso de licenciatura em matemática

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