Discutindo uma atividade sobre o um método histórico e o uso de materiais concretos para o ensino de matemática

Main Article Content

Luis Carlos Barbosa Oliveira
Benjamim Cardoso da Silva Neto
Evanildo Borges da Silva

Abstract

The insertion of the History of Mathematics in Basic Education has been the object of study in several academic productions, giving rise to diverse ways of working and conducting teaching practice using historical mathematical information. Thus, this article aims to discuss the development of a didactic activity in a class of the 3rd year of high school on the method of Archimedes (287 BC – 212 BC) for determining measures of the allied circle the use of concrete materials. Historical research in the teaching of Mathematics is adopted as a theoretical assumption about History for the teaching of Mathematics for the elaboration of an activity with an investigative and creative aspect that allows the student to argue and communicate as attitudes for ordering their knowledge. The developed activity presents the reproduction of the method of exhaustion systematized by Archimedes of Siracusa to determine the measures of the circle, for which three classes of 50 minutes were used. This qualitative and bibliographical research is based on the discussion about the construction and application of the activity divided into four steps for reproduction in the form of a problem to be solved with the aid of concrete materials. A questionnaire was applied in order to synthesize the general apprehensions about the procedures adopted as engagement of didactic activities in classrooms, which in turn revealed that the students felt motivated by the methodology, proving to be promising and attractive classes.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Oliveira, L. C. B., Silva Neto, B. C. da, & Silva, E. B. da. (2023). Discutindo uma atividade sobre o um método histórico e o uso de materiais concretos para o ensino de matemática. Revista Baiana De Educação Matemática, 4(01), e202304. https://doi.org/10.47207/rbem.v4i01.16136
Section
Artigos - Fluxo Contínuo
Author Biographies

Luis Carlos Barbosa Oliveira, IFPI

Especialista em Matemática Financeira

Professor de Matemática IFPI

Mestrando em Matemática (PROFMAT IFPI)

Benjamim Cardoso da Silva Neto, IFMA

Professor de Matemática do IFMA

Mestre em Educação em Ciências e Matemática

Doutor em Educação em Ciências e Matemática

Professor do PROFMAT IFPI e PPECEM UFMA

Evanildo Borges da Silva, IFPI

Professor SEDUC Maranhão

Mestrando em Matemática PROFMAT IFPI

References

ALMEIDA, Bruno Oliveira de. O Princípio de Arquimedes Cálculo do Volume de Sólidos Quaisquer: Cálculo do Volume de Sólidos Quaisquer. 2020. 40f. Dissertação (Mestrado em Matemática) – Universidade Federal do Rio Grande – FURG, Rio Grande, 2020.

BERTATO, Fábio Maia; GRUDTNER, Guilherme Luiz: A Medida do Círculo: Uma tradução do texto ΚΥΚΛΟΥ ΜΕΤΡΗΣΙΣ de Arquimedes 2020. Revista brasileira de história da matemática, v. 21, n. 42, p. 1–13, Campinas, 2021. Link: https://www.rbhm.org.br/index.php/RBH. Acesso em: 22 de mar. 2022.

BICUDO, Maria Aparecida Viggiani. Educação Matemática: um ensaio sobre concepções que sustentarem sua prática pedagógica e produção de conhecimento. In: FLORES, Cláudia Regina; CASSIANI, Suzani. (Orgas.). Tendências contemporâneas nas pesquisas em Educação Matemática e Científica: sobre linguagens e práticas culturais. Campinas: Mercado das Letras, 2013. p. 17-40.

BOGDAN, Robert; BIKLEN, Sari. Investigação qualitativa em educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Trad. Maria João Alvarez. Porto: Porto, 1994.

BORGES, Kleber Alves. Arquimedes e Polya em sala de aula. 2020. 89f. Dissertação - (Mestrado em Matemática) – Universidade Federal de Mato Grosso – UFMT, Cuiabá, 2020.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasil, 2018. Disponível em:http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 22 mar. 2022.

BRITO, Arlete de Jesus; MIGUEL, Antonio; CARVALHO Dione Lucchesi de; MENDES, Iran Abreu. (Orgs.). História da matemática em atividades didáticas. Natal: Editora da UFRN, 2005.

D`AMBROSIO, Ubiratan. Educação Matemática: da teoria à prática. Campinas: Papirus. 1996.

D’AMBROSIO, Ubiratan. Uma história concisa da matemática no Brasil. Petrópolis: Vozes, 2008.

GARBI, Gilberto. A rainha das ciências: um passeio histórico pelo maravilhoso mundo a matemática. 5. ed. rev.. ampl. São Paulo: Livraria da Física, 2010.

GIL, Antônio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa.4. ed. São Paulo: Atlas, 2002.

LAUNAY, Mickael. A Fascinante História da Matemática: da pré-história aos dias de hoje. Trad. Clóvis Marques. 2. ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2021.

LIMA, Jeroncio Fernandes de Oliveira. A história da Matemática como Alternativa Didática: uma coletânea de atividades. 2016. 79f Dissertação (Mestrado em Matemática) - Universidade Federal Rural do Semi-árido – UFERSA. Mossoró-RN, 2016.

LORENZATO, Sérgio – Para aprender matemática. 3. ed. rev. Campinas, SP: Autores Associados, 2010. (Coleção Formação de Professores).

LUZETTI, Fabiano Donizeti da Silva. Figuras Circulares: uma atividade envolvendo perímetro e Área do Círculo. 2013. 80f. Dissertação (Mestrado em Matemática) - Universidade Federal de São Carlos – UFSCar. São Carlos. 2013.

MENDES Iran Abreu. Investigação histórica no ensino da Matemática. Rio de Janeiro: Ciência Moderna, 2009.

MENDES, Iran Abreu. História da matemática no ensino: entre trajetórias profissionais, epistemologias e pesquisas. São Paulo: Livraria da Física, 2015. (Coleção História da Matemática para Professores).

MENDES, Iran Abreu; CHAQUIAM, Miguel. História nas aulas de Matemática: fundamentos e sugestões didáticas para professores. Sociedade Brasileira de História da Matemática: Belém, 2016.

MIGUEL, Antonio; MIORIM, Maria Ângela. História na educação matemática: propostas e desafios. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2008. (Tendências em Educação Matemática).

OLIVEIRA, Francisco Wagner; NOGUEIRA, Raniele Sampaio. A presença da história da matemática nos livros didáticos do novo ensino médio. Boletim Cearense de Educação e História da Matemática, Fortaleza, v. 9, n. 26, p. 76-88, 2022. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/BOCEHM/article/view/8026/6812. Acessado em 28 nov. 2022.

ROONEY, Anne. A História da Matemática: desde a criação das pirâmides até a exploração do infinito. São Paulo: m.Books Brasil , 2012.

ROQUE, Tatiana. História da Matemática: uma visão crítica, desfazendo mitos e lendas. Rio de Janeiro: Zahar, 2012.

SAITO, Fumikazu. História da matemática e suas (re)construções contextuais. São Paulo: Livraria da Física, 2015.

SANTOS, Júnio Cândido dos. BARROS, Rafael José Alves do Rego. Nos passos de Arquimedes: o uso da história no ensino da Matemática para discutir geometria plana. 2020. 92f. Produto educacional (Mestrado em Educação Profissional e Tecnológica) - Instituto Federal da Paraíba, João Pessoa, 2020.

SILVA, Ana Paula Bispo da; PINTO, José Antonio Ferreira; VICENTE, Samira Arruda. GONÇALVES, Gerson. O caso das três pilhas: reconstruindo aparatos históricos para ensinar e aprender Física. Revista Ciências & Ideias. v. 12, n.2, mai.-jul., p. 192-204, 2021. Disponível em https://revistascientificas.ifrj.edu.br/index.php/reci/article/view/1440. Acesso em 18 dez. 2022.

SILVA, Daniel de Jesus. A utilização da história da matemática em atividades investigativas: estudo de áreas de regiões planas regulares e irregulares (Mestrado em Matemática) – Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia – UESB. Vitória da Conquista, 2016.

ZABALA, Antonio. A prática educativa: como ensinar. Porto Alegre: Artmed, 1998.