Two proposals for learning in Statistics

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47207/rbem.v3i01.15606

Keywords:

Statistics activities. Teaching-learning of statistics. Statistical literacy.

Abstract

The COVID-19 epidemic brought important impacts in all areas. In the educational area, inequalities in access to technology produced differentiated effects on student development. On the other hand, the wide dissemination of graphs and statistical measures during the pandemic is an opportunity to be explored in the teaching of Statistics. In this article, we discuss two proposals that can be used at different school levels, even in environments with difficult access to technology. One is the use of activities (paper and pencil type) as a preliminary to computational experiments. The other proposal is the Conversation Round with responses to conceptual Statistics items in groups and, later, a general discussion round. These proposals provide active participation by students, with important effects on learning, since both are supported by theoretical-methodological bases that enable the creation of collective contexts for student discussion.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Marcos Nascimento Magalhães, Departamento de Estatística (IME- USP)

Departamento de Estatística (IME- USP). Doutor em Pesquisa Operacional.

References

BARBOSA, M. T. S.; VELASQUE, L. S.; SILVA, A. S. O letramento estatístico na formação dos professores: um tutorial metodológico. VIDYA, v. 36, n. 2, p. 397-408, 2016.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria da Educação Básica. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, DF, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/#/site/inicio. Acesso em: 10/03/2022.

BRASIL. Notícias do Senado Federal. Disponível em: https://www12.senado.leg.br/noticias/infomaterias/2021/07/pandemia-acentua-deficit-educacional-e-exige-acoes-do-poder-publico. Acesso em: 25/04/2022.

CAMPOS, C. R.; WODEWOTZI, M. L. L.; JACOBINI, O. R. (2011). Educação Estatística- teoria e prática em ambientes de modelagem matemática. Belo Horizonte: Autêntica, 2011.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1978.

GAISE. Guidelines for assessment and instruction in statistics education. College report. Alexandria, VA: American Statistical Association. 2016. Disponível em: www.amstat.org/asa/files/pdfs/GAISE/GaiseCollege_Full.pdf. Acesso em 25/04/2022.

GAL, I. Adult’s statistical literacy: meanings, components, responsibilities. International Statistical Review, n.70, p. 1-25, 2002.

MAGALHÃES, M. N. Itens dissertativos em avaliações. In LOPES, C. E., PORCIÚNCULA, M.; SAMÁ, S. (Organizadoras), Perspectivas para o ensino e a aprendizagem de Estatística e Probabilidade. Campinas: Mercado de Letras. 2019, p.297-316.

MAGALHÃES, M. N. & MAGALHÃES, M. C. C. Discussion circle for the teaching-learning of statistics. Statistics Education Research Journal - (SERJ), v. 20, n.2, 2021.

SAMÁ, S., CAZORLA, I. & AMORIM, M. É. Metodologias ativas no ensino de Estatística nos cursos de Licenciatura. In LOPES, C. E., PORCIÚNCULA, M. & SAMÁ, S. (Organizadores), Perspectivas para o ensino e a aprendizagem de Estatística e Probabilidade. Campinas, São Paulo, Brasil: Mercado de Letras. (2019). p.195-220.

SCHREIBER, K. P. & PORCIÚNCULA, M. Projetos de aprendizagem no desenvolvimento profissional do professor de Matemática para o ensino de Estatística. In LOPES, C. E.,

PORCIÚNCULA, M. & SAMÁ, S. (Organizadoras), Perspectivas para o ensino e a aprendizagem de Estatística e Probabilidade. Campinas, São Paulo, Brasil: Mercado de Letras. 2019. p.221-246.

VYGOTSKY, L. S. Formação social da mente. 6. ed. São Paulo: Martins Fontes. 1998.

VYGOTSKY, L S. A Pensamento e Linguagem. 3. ed. São Paulo, São Paulo, Brasil: Martins Fontes. 2005.

Published

2022-12-09

How to Cite

Magalhães, M. N. (2022). Two proposals for learning in Statistics. Revista Baiana De Educação Matemática, 3(01), e202216. https://doi.org/10.47207/rbem.v3i01.15606

Issue

Section

Dossiê Temático - Educação Estatística brasileira na 11th ICOTS