Financial Mathematics in Brazilian High School: perspectives for the formation of critical individuals

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47207/rbem.v3i01.13232

Keywords:

Financial math, Skills development, Education

Abstract

According to the National Common Curriculum Base (NCCB) it is imperative to train more active, critical, analytical and able citizens who are able to modify the environment in which they are inserted. The teaching of Financial Mathematics to high school students does not escape this rule and is fundamental knowledge to any individual. Thus, to understand the importance of Financial Mathematics, we sought to understand how the National Financial Education Strategy (NFES) defined by the Federal Government, NCCB and the Brazilian Education Guidelines and Bases Law (GBL) interact to promote the development of these more critical and participatory citizens in society. Through a qualitative research, based on literature and documentary review, we sought to identify the convergent and discrepant points between these three legal guidelines and the formation of effectively critical citizens. It was concluded that the legal basis for education in Brazil provides this option to schools, particularly this currently occurs through the construction, by schools, of the Life Project, in addition to what is extosed in the guidelines of the NCCB. The research that supported the conclusions shows that the use of real, practical and applicable examples to the routine reality of students has great effect to develop critical thinking in Financial Mathematics. It was also identified that a basic requirement to professionals of this century is the development of their criticality in any area of knowledge, but mainly in related and business and financial investments.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Adriano Alves de Rezende, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia - UESB

Professor at the Department of Human Sciences, Education and Language at the State University of Southwest Bahia -DCHEL/UESB - IT. Doctoral student in Education at the SEK International University - Santiago - Chile. Master in Economics from the Federal University of Viçosa - UFV Economist from the Federal University of Juiz de Fora - UFJF

Angela Silva-Salse, Universidad Católica del Maule (UCM), Maule, Chile.

Doutora em Educação e Democracia. Universidade de Barcelona (UB). Professora do Programa de Doutorado em Educação da Universidad SEK e Professora da Universidad Católica del Maule (UCM). Maule, Chile. Grupo de Pesquisa Interface

Eduardo Carrasco , Universidad Metropolitana de Ciencias de la Educación (UMCE), Santiago, Chile.

Professor Titular da Universidad Metropolitana de Ciencias de la Educación (UMCE), Santiago, Chile.

Doutor em Matemática Educativa, Instituto Politécnico Nacional, CICATA, México

References

AMORIN, V. O Ensino da Matemática Financeira: um livro didático ao mundo real. Rio de Janeiro: Sociedade Brasileira de Matemática. 2º Simpósio de Formação de Professores de Matemática da Região Nordeste. 2016. 37p.

ASSAF NETO, A. Matemática Financeira e suas aplicações. São Paulo: Atlas, 2012. 287p.

BANCO CENTRAL DO BRASIL. BCB. Estratégia Nacional de Educação Financeira – ENEF. Disponível em:< https://www.bcb.gov.br/pre/pef/port/Estrategia_Nacional_Educacao_Financeira_ENEF.pdf >. Acesso em 04 abr. 2021.

BARTHO, V. D. DE O. R.; MOTA, N. A. Aspectos da Concepção de Educação Matemática Crítica em Material Didático de Matemática Financeira. Perspectivas da Educação Matemática, v. 13, n. 31, p. 1-18, 29 abr. 2020. DOI: https://doi.org/10.46312/pem.v13i31.7830

BLACK, S. M.; ELLIS, R. B. Evaluating the level of Critical Thinking in Introductory Investments Courses. Academy of Educational Leadership Journal, v.14, n.4, p.99-106, 2010.

BRASIL. Decreto n. 10.393 de 9 de junho de 2020. Institui a nova Estratégia Nacional de Educação Financeira - ENEF e o Fórum Brasileiro de Educação Financeira - FBEF. Brasília, DF, 2020. Disponível em: < http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2019-2022/2020/Decreto/D10393.htm >. Acesso em 03 abr. 2021.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria da Educação Básica. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, DF, 2018. Disponível em: < http://basenacionalcomum.mec.gov.br/#/site/inicio >. Acesso em: 02 abr. 2021.

BRASIL. Lei n. 13.415 de 16 de fevereiro de 2017. Institui a Política de Fomento à Implementação de Escolas de Ensino Médio em Tempo Integral. Brasília, DF, 2017. Disponível em: < https://legislacao.presidencia.gov.br/atos/?tipo=LEI&numero=13415&ano=2017&ato=115MzZE5EeZpWT9be>. Acesso em 02 de abril de 2021

BRASIL. Decreto n. 7.397 de 22 de dezembro de 2010. Institui a Estratégia Nacional de Educação Financeira - ENEF, dispõe sobre a sua gestão e dá outras providências. Brasília, DF, 2010. Disponível em:< http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2010/decreto/d7397.htm >. Acesso em 3 abr. 2021.

BRASIL. Lei n. 9.394 de 20 de dezembro de 1996. Leis de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília, DF, 1996. Disponível em: < http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm >. Acesso em 02 abr. 2021

BRUM, M.; LEÃO, L. S.; LEGONVINI, A.; MARCHETT, R. ZIA, B. The Impact of High School Financial Education: Experimental Evidence from Brazil. The World Bank Development Research Group & Latin America and Caribbean Region December 2013. Policy Research Working Paper. 6723. 2013. 55p.

CEBRIAN, M. Enseñanza virtual para la innovación universitaria. Madrid, España: Narcea S.A, 2003.

CUNHA, C. L.; LAUDARES, J. B. Resolução de Problemas na Matemática Financeira para Tratamento de Questões da Educação Financeira no Ensino Médio. Bolema, Rio Claro (SP), v. 31, n. 58, p. 659-678, ago. 2017. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/1980-4415v31n58a07

D'AMBRÓSIO, U. Educação Matemática: uma visão do Estado da Arte. Pro-posições, v.4, n.1, p.7-17, 1993.

D'AMBRÓSIO, U. Etnomatemática - elo entre as tradições e a modernidade. Belo Horizonte: Autêntica. (Coleção em Educação Matemática, n.1). 2001

DIAS, C. R.; OLGIN, C. A. Educação Matemática Crítica: uma experiência com o tema educação financeira. Revista Eletrônica de Educação Matemática - REVEMAT, Florianópolis, v. 15, n. 1, p. 01-18, 2020. DOI: https://doi.org/10.5007/1981-1322.2020.e70007

DÍAZ, J. G.; POLO, F. N.; TORO, S. M. Metodologías activas para la solución de problemas al enseñar matemáticas financieras. Omnia, v. 23, n. 1, january-april, p. 44-58, 2017. Disponível em: < http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=73753475005 >. Acesso em 01 abr. 2021.

ERNEST, P. New angles on old rules, Times Higher Educational Supplement, 6 September 1996.

ERNEST, P. Social Constructivism as a Philosophy of Mathematics. Albany, NY: State University of New York Press. 1998. 329 p.

ERNEST, P. An Overview of the Philosophy of Mathematics Education. In: ERNEST, P., SKOVSMOSE, O., VAN BENDEGEM, J. P., BICUDO, M., MIARKA, R., KVASZ, L., & MOELLER, R. The philosophy of mathematics education. Springer Nature. 2016. p.3-8

ESTRATÉGIA NACIONAL DE EDUCAÇÃO FINANCEIRA. ENEF. Entendendo a ENEF. Disponível em: < https://www.vidaedinheiro.gov.br/wp-content/uploads/2019/07/Infografico-frente-mesclado.pdf >. Acesso em 03 abr. 2021.

FERREIRA, S. M.; BISOGNIN, V. Construction of Mathematical and Financial Concepts based on Realistic Mathematics Education. Acta Scientiae, Canoas, v.22, n.5, p 226-253. Sep./oct. 2020. DOI: https://doi.org/10.17648/acta.scientiae.5925

FRANZONI, P.; QUARTIERI, M. T. Mathematical Investigation Contributions for the Financial Education and Economics Teaching. Acta Scientiae, Canoas, v.22, n.6, p.2-24, nov./dec. 2020. DOI: https://doi.org/10.17648/acta.scientiae.5878

GIL, L. C. Métodos e Técnicas de Pesquisa Social. 6ª Ed. São Paulo: Atlas. 2008. 200p

HARTMANN, A. L. B; REISDOERFER, C.; FERREIRA, I. F.; MARIANIA, R. C. P. Educação Financeira no Ensino Médio: uma experiência sob o olhar da Matemática Crítica. Jornal Internacional de Estudos em Educação Matemática. JIEEM. v.12, n.2, p. 154-163, 2019.

HOFMANN, R. M.; MORO, M. L. F. Educação matemática e educação financeira: perspectivas para a ENEF. Zetetiké. v. 20, n. 38, p.37-34, jul/dez 2012.

LEVY, L. F. (2016). Pode-se Aprender Matemática Através da Investigação de Casos Particulares? Alexandria - Revista de Educação em Ciência e Tecnologia, v.9, n.2, Trindade, SC. p.287-301, 2016.

MARCONI, M. A.; LAKATOS, E. V. Fundamentos da Metodologia Científica. 5 ed. São Paulo: Atlas, 2003.

MASOLA, W. de J.; ALLEVATO, N. S. G. Dificuldade da aprendizagem Matemática: algumas reflexões. Educação Matemática Debate, Montes Claros. v. 3, n. 7, p. 52- 67, jan./abr. 2019. DOI: 10.24116/emd.v3n7a03

ORGANIZAÇÃO PARA A COOPERAÇÃO E DESENVOLVIMENTO ECONÔMICO. OCDE. Recomendação sobre os Princípios e as Boas Práticas de Educação e Conscientização Financeira. Disponível em: < https://www.oecd.org/daf/fin/financial-education/[PT]%20Recomenda%C3%A7%C3%A3o%20Princ%C3%ADpios%20de%20Educa%C3%A7%C3%A3o%20Financeira%202005%20.pdf >. Acesso em 24 fev. 2021.

PUCCINI, E. C. Matemática financeira e análise de investimentos. Florianópolis: Departamento de Ciências da Administração / UFSC; Brasília: CAPES: UAB, 2011. 204p. Disponível em: <http://www.ead.uepb.edu.br/arquivos/Livros_UEPB_053_2012/14-matem%E1tica%20financeira%20e%20an%E1lise%20de%20investimentos/livro%20matem%E1tica%20financeira%20e%20an%E1lise%20de%20investimentos.pdf >. Acesso em 17 set. 2021.

RIBEIRO, S. P.; RIZZO, M. R.; SCARAUSI, V. G. S.. Educação financeira sob a ótica da análise bibliométrica embasada no portal SPELL. Revista Brasileira de Administração Científica, v.11, n.3, p.34-44, 2020. DOI: http://doi.org/10.6008/CBPC2179-684X.2020.003.0003

SILVA, A. M.; POWELL, A. B. Um Programa de Educação Financeira para a

Matemática Escolar da Educação Básica. In: XI Encontro Nacional

de Educação Matemática: Retrospectiva e Perspectiva. Curitiba, Paraná. 18 a 21 jul. 2013. Anais... Curitiba, Paraná, 2013. 17p. Disponível em: < https://docplayer.com.br/5940248-Um-programa-de-educacao-financeira-para-a-matematica-escolar-da-educacao-basica.html >. Acesso em 11 abr. 2021.

SKOVSMOSE, O. Desafios da Educação Matemática Crítica. Tradução de Orlando de Andrade Figueiredo e Jonei Cerqueira Barbosa. Campinas: Papirus. 2008. 138p.

TEIXEIRA, P. J. M. Educação Financeira Crítica: um estudo com alunos dos anos finais do ensino fundamental. Revista Panorâmica, v.29, jan./abr. p.85-108, 2020.

SKOVSMOSE, O. Competencia democrática y conocimiento reflexivo en matemáticas. Revista EMA, v. 2, n. 3, p. 191-216, 1997.

VANZETTO GARCIA, V. C. V. Fundamentação teórica para as perguntas primárias: O que é matemática? Por que ensinar? Como se ensina e como se aprende?. Educação, v.32, n.2, maio-ago. p.176-184, 2009.

VILLARINI JUSINO, Á. R. Teoría y pedagogía del pensamiento crítico. Perspectivas Psicológicas, v. 4, n. 3-4, p. 35-42, 2003.

WORLD ECONOMIC FORUM. Global Challenge Insight Report. The Future of Jobs -

Employment, Skills and Workforce Strategy for the Fourth Industrial Revolution. Jan/2016. 157p. Disponível em:. Acesso em 03 abr. 2021.

YIN, R. K. Pesquisa qualitativa do início ao fim. Porto Alegre: Penso, 2016. 336p.

ZABALA, A. A prática educativa: como ensinar. Porto Alegre: Artmed, 2014. 205p.

Published

2022-01-13

How to Cite

Rezende, A. A. de, Silva-Salse, A., & Carrasco , E. (2022). Financial Mathematics in Brazilian High School: perspectives for the formation of critical individuals. Bahian Journal of Mathematics Education (RBEM), 3(01), e202201. https://doi.org/10.47207/rbem.v3i01.13232