Pesquisa narrativa, outros movimentos: uma percepção sobre formação docente baseado nas narrativas de três professores
DOI:
https://doi.org/10.31892/rbpab2525-426X.2022.v7.n21.p526-541Keywords:
Pesquisa narrativa. Escola. Formação de professores.Abstract
The objective of this text is to reflect on teacher training through narratives of teachers who work in education, to contribute to the academic debate about the role of their life history in their pedagogical action. The teachers' narratives are considered, in the text, as training practices and a research method, focusing on the experiences narrated by the subjects, on the stories of their lives as a phenomenon of the training process. We present, initially, an overview of the investigation by the biographical approach, highlighting the formation of the subject as a historical being that produces knowledge about himself, about his formation and about the world, and specifying the methodology used for the work, which is based on the methodology of cards. Next, we try to contextualize the school as a space for the crossing of cultures and recognition of the cultural differences that exist within it, in order to analyze the narratives of the teachers/authors. It is concluded with this work that the training and practice of teachers are the result of intra and interpersonal relationships that teachers develop throughout their lives.
Downloads
References
BARTLETT, L.; TRIANA, C. Antropologia da educação: introdução. Revista Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 45, n. 2, 2020. Disponível em: https://www.scielo.br/j/edreal/a/TxzWNjThJVcrDnkxPTFymCD/?format=pdf Acesso em: 03/02/2022.
BOLIVAR, A. A expressividade epistêmico-metodológica da pesquisa (Auto)Biográfica. In: ABRAHÃO, M. H. M. B.; BRAGANÇA, I. F. de S.; ARAÚJO, M. da S. (Org.). Pesquisa (auto)biográfica, fontes e questões. Curitiba: CRV, 2014.
BRAGANÇA, I. F. de S. Pesquisa-Formação (Auto)biográfica: reflexões sobre a narrativa oral como fonte e a compreensão cênica como caminho de análise. In: ABRAHÃO, M. H. M. B.; BRAGANÇA, I. F. de S.; ARAÚJO, M. da S. (Org.) Pesquisa (auto)biográfica, fontes e questões. Curitiba: CRV, 2014.
BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais (PCN). Introdução. Ensino Fundamental. Brasília: MEC/SEF, 1997.
BRASIL. Lei n. 10.639/03, de 9 de janeiro de 2003. Altera a Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, para incluir no currículo oficial da Rede de Ensino a obrigatoriedade da temática “História e Cultura Afro-Brasileira”, e dá outras providências. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/civil/ LEIS/2003/L10.639.htm>. Acesso em: 07 nov. 2020.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2017.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018.
BRASIL. Temas Contemporâneos Transversais na Base Nacional Comum Curricular: contexto histórico e pressupostos pedagógicos. Brasília: MEC/SEF, 2019. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/implementacao/contextualizacao_temas_contemporaneos.pdf Acesso em 27/01/2022.
CAPELO, M.R.C. Diversidade sociocultural na escola e a dialética da exclusão/inclusão. In: GUSMÃO, N. M. M de. (Org.). Diversidade, cultura e educação: outros olhares. São Paulo: Biruta, 2003.
CHARTIER, A. M. Escola, culturas e saberes. In: XAVIER, L. N. (Org.). Escola, culturas e saberes. Rio de Janeiro: FGV, 2005.
CLANDININ, D. J.; CONNELLY, F. M. Pesquisa narrativa: experiência e história em pesquisa qualitativa. Uberlândia: EDUFU, 2011.
GUSMÃO, N. M. M. de. Antropologia e educação: um campo e muitos caminhos. Revista Linhas críticas. Brasília. v. 1, n. 44, 2015. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4463/4074 Acesso em: 15/08/2021.
NÓVOA, A. Professores: imagem do futuro presente. Lisboa: EDUCA, 2009.
RICOEUR, P. Tempo e narrativa. Campinas: Papirus, 1994. Tomo 1.
SOUZA, E. C. de. A arte de contar e trocar experiências: reflexões teórico-metodológicas sobre história de vida em formação. Revista Educação Em Questão, 25(11), 22-39. 2006. Disponível em: de https://periodicos.ufrn.br/educacaoemquestao/article/view/8285 Acesso em: 21/02/2022.
SOUZA, E. C. de; MEIRELES, M. M. de. Viver, narrar e formar: diálogos sobre pesquisa narrativa. In: NAKAYAMA, B. C. M. S.; PASSOS, L. F. (Org.). Narrativas, Pesquisa e Formação de professores: dimensões epistemológicas, metodológicas e práticas. Curitiba, CRV, 2018.