Reflections on the study of ancient history in basic education in Brazil

Authors

Keywords:

antique, education, history

Abstract

The study of Ancient History is one of the main challenges for the History teacher in basic education, considering that it deals with peoples and cultures with a very wide temporal distance. Although the contributions of Antiquity studies are extremely important for understanding the world, the reflections presented here highlight that this task has not always been successful. In recent years, historiographical research in Ancient History has grown considerably, on the other hand, according to Funari (2014), Silva (2010), Moerbeck (2018) and Bittencourt (2013), the teaching of Ancient History in Brazilian education has not yet followed this process. Much of this is due to the difficulties encountered by teachers in carrying out this task. In this research we seek to understand the main difficulties faced in basic education for teaching Ancient History and we seek to think of ways that enable better learning experiences to achieve this objective.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Dielson Santos da Costa, Universidade Federal da Bahia, Salvador, Brasil

Mestrando em Educação pela Universidade Federal da Bahia.

Contribuição de autoria: autor.

References

BITTENCOURT, Circe (Org.). O Saber Histórico na Sala de Aula. 12. ed. São Paulo: Contexto, 2013.

BRASIL. Base Nacional Curricular Comum. Brasília: MEC. 2019.

BRASIL. Base Nacional Curricular Comum. Brasília: MEC. 2015.

BRASIL. Diretrizes Curriculares Nacionais Gerais da Educação Básica. Brasília: MEC, SEB, DICEI, 2013.

BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. (1998). Parâmetros Curriculares Nacionais: Terceiro e Quarto Ciclo: apresentação de temas transversais. Brasília: MEC/sef, 1998.

BURKE, Peter. Variedades de História Cultural. 3. ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2011.

BUSTAMANTE, Regina. Para além do atenocentrismo: um desafio para a história ensinada. In: ROCHA, H.; REZNIK, L.; MAGALHÃES, M. DE S. (Org.). Livros Didáticos de História. Edição: 1a ed. Rio de Janeiro, RJ, Brasil: FGV, 2017. p. 147–169.

CAMPOS, Luciana; LANGER, Johnni. História Antiga e Medieval nos Livros Didáticos: Uma avaliação geral. História E-história, Campinas, 2007.

CANDAU, Vera; MOREIRA, Antônio. Multiculturalismo: Diferenças culturais e práticas pedagógicas. Edição: 10a ed. Petrópolis: Editora Vozes, 2013.

FRANCISCO, Gilberto. Desvelando o atenocentrismo. Revista de Cultura e Extensão USP, v. 14, n. supl., p. 67, 21 mar. 2016.

FRANCISCO, Gilberto. O Lugar da História Antiga no Brasil. Mare Nostrum (São Paulo), v. 8, n. 8, p. 30–61, 9 out. 2017.

FRIZZO, Felipe. “A Base Nacional Curricular Comum (BNCC) e os descaminhos do Ensino da Antiguidade Egípcia no Brasil”. In Brancaglion, A. Gama-Rolland, C. Semana de Estudos de Egiptologia III. Rio de Janeiro: Seshat –Laboratório de Egiptologia do Museu Nacional, p. 49–68, 2016.

FUNARI, Pedro Paulo. A Importância de uma abordagem crítica da História Antiga nos livros escolares. História Hoje, São Paulo, v. 2, n. 4, ago. 2004. Semestral. Disponível em: . Acesso em: 23 set. 2014.

FUNARI, Pedro Paulo. A história em sua integridade: a próposito da Base Nacional Comum Curricular. Relatórios Analíticos da BNCC no portal do Ministério da Educação, Brasília, 2016. Disponível em: http://historiadabncc. mec.gov.br/documentos/relatoriosanaliticos/pareceres/Pedro_Paulo_A._Funari.pdf. Acesso em: 31 de julho de 2024.

GEBARA da SILVA, Uiran. ‘Uma Antiguidade Fora do Lugar?’ Mare Nostrum -Estudos sobre o Mediterrâneo Antigo vol. 8: p. 1–12, 2017.

GONÇALVES, Ana. Os Conteúdos de História Antiga nos Livros Didáticos Brasileiros. Hélade -Revista Eletrônica de História Antiga, v. II, p. 9–13, 2001.

HEMKMAIER, Carlos. “Tá falando grego professor (a)?” -reflexões sobre o ensino de História da Grécia antiga na educação básica a partir das experiências do PIBID da FURB na E.B.B. Frei Policarpo. Revista Labirinto (UNIR), v. 21, n. 0, p. 88–103, 7 mar. 2015.

HOBSBAWM, Eric. Sobre História. São Paulo: Cia das Letras, 2013. Tradução de: Cid knipel Moreira.

LEITE, Paulo. O Ensino de História Antiga no Brasil: Percepções a partir das propostas da BNCC. In: NETO, J. M. G. DE S.; MOERBECK, G.; BIRRO, R. M. Antigas Leituras: ensino de História. Recife/Rio de Janeiro: EDUPE/Autografia, 2020. p. 93–113.

LEMOS, Ricardo Silva. Análise dos livros didáticos de História durante o regime militar. Rio de Janeiro: Universidade Candido Mendes, 2014. Monografia de Final de Curso.

LORAUX, Nicole. Elogio do Anacronismo. In: NOVAES, Adalto. Tempo e História. São Paulo: Cia das Letras, 1992. p. 57-196.

MOERBECK, Guilherme. Caminhos possíveis para o ensino de História Antiga na Educação Básica: discussões preliminares. In: BUENO, A. et al. Aprendizagens Históricas: debates e opiniões. União da Vitória/Rio de Janeiro: SobreOntens, 2018a. p. 140–150.

MOERBECK, Guilherme. Da Antiguidade ao mundo atual: as dimensões da História Antiga e os seus públicos. In: MELO, Rosilene; MENESES, Sônia; MOERBECK, Guilherme. História Antiga no ensino fundamental: Um estudo sobre a os mitos gregos antigos e a consciência histórica. Revista História Hoje, v. 7, n. 13, p. 225–247, 26 nov. 2018b.

MOERBECK, Guilherme. Uma longa jornada da cidade antiga à contemporânea: escola, memória e cotidiano. Revista TransVersos, v. 0, n. 11, p. 144–157, 6 dez. 2017.

RÜSEN, Jörn. História Viva: teoria da história: formas e funções do conhecimento histórico. Brasília: Universidade de Brasília, 2010.

SILVA, Semíramis Corsi. Aspectos do Ensino de História Antiga no Brasil: algumas reflexões. Porto Alegre, UNIPAMPA, 2010.

SOUZA, Matheus. O ensino de História Antiga em debate: educação com pluralidade ou tradicionalismo acadêmico?. Revista História e Ensino, v.25, n.1, p. 571-588, jan-jun, Londrina, 2019.

Published

2024-08-19

How to Cite

COSTA, D. S. da. Reflections on the study of ancient history in basic education in Brazil. Perspectivas e Diálogos: Revista de História Social e Práticas de Ensino, Caetité, v. 7, n. 13, p. 85–95, 2024. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/nhipe/article/view/21146. Acesso em: 19 oct. 2024.