THE TEACHING WORK IN THE CONTEXT OF CITIZEN SCHOOLS IN PARAÍBA

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21879/faeeba2358-0194.2023.v32.n70.p109-128

Keywords:

Paraíba Comprehensive Education Program. Teaching Work. Educational politics. High school.

Abstract

The article seeks to contribute to the understanding of teaching work in the context of current educational policy for full-time High School with subsidies brought by doctoral research, carried out between 2019 and 2022, entitled “Teaching work in the Education Program Integral in Paraíba (PEIPB)”. The article is organized with an introduction presenting the problem, objective and methodology of the research, then it brings the debate on the process of restructuring the teaching work based on a literature review, and the policies of the New Public Management (NGP) disseminated on the global agenda for education. The central focus of the article is Paraíba's integral education policy for high school, exposing the development of its historical process, its foundations in the public-private partnership, the pedagogical and administrative model adopted in schools and the privatization policies in the context of public education. In the discussion about the results, it analyzes empirical data collected through a survey and a focus group with teachers who work full-time in high schools. Data were analyzed from the categories: workload, teacher evaluation, relationship with school management, didactic autonomy and remuneration. Finally, in the final considerations, the text points to the convergence between the PEIPB and the international agenda for education, marked by mechanisms of privatization of education, with accountability and reward policies, which have promoted a process of intensification of teaching work with losses in their intellectual expression.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ADRIÃO, T. A privatização da Educação Básica: considerações sobre a incidência de corporações na gestão da educação pública. In: ARAÚJO, L.; PINTO, J. M. (org.) Público x Privado em tempos de Golpe. São Paulo: Fundação Lauro Campos, 2017. P. 16-37.

APPLE, M. W. Trabalho docente e textos: economia política das relações de classe e de gênero em educação. Tradução: Thomaz Tadeu da Silva, Tina Amado e vera Maria Moreira. Porto Alegre: Artes Médicas, 1995.

ARAÚJO, A. C. C. de; LIMA, F. B. T de; JUNIOR, L. S. A gestão da rede estadual de ensino da Paraíba por organizações sociais: tensões e desafios. Roteiro, Joaçaba, v. 45, p. 1-26, jan./dez. 2020. Disponível em: https://tinyurl.com/5n7m7nc7. Acesso em: 22 jul. 2021.

BARROSO, J. O Estado, a educação e a regulação das políticas públicas. Educ. Soc., Campinas, v. 26, n. 92, p. 725-751, especial – Out. 2005. Disponível em: https://tinyurl.com/mwcv84a8. Acesso em: 16 mai. 2022.

BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Câmera de Educação Básica. Resolução nº 2/2012, de 30 de janeiro de 2012. Define Diretrizes Curriculares Nacionais para o Ensino Médio. Brasília: Conselho Nacional de Educação, 2012. Disponível em: https://tinyurl.com/6dvpk55r.

BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Câmera de Educação Básica. Parecer nº 5/2011, de 4 de maio de 2011. Diretrizes Curriculares Nacionais para o Ensino Médio. Brasília: Conselho Nacional de Educação, 2011. Disponível em: https://tinyurl.com/2p858xcm.

BRASIL. Lei n. 11.738, de 16 de julho de 2008. Regulamenta a alínea “e” do inciso III do caput do art. 60 do Ato das Disposições Constitucionais Transitórias, para instituir o piso salarial profissional nacional para os profissionais do magistério público da educação básica. Brasília, 2008.

BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Plano Nacional de Educação PNE 2014-2024: Linha de Base. – Brasília, DF : Inep, 2015

CABRAL NETO, A.; SILVA, J. G. da. A construção histórica do paradigma da qualidade total no campo empresarial e a sua transplantação para o campo educacional. Contexto e Educação – Editora UNIJUÍ, ano 16, n. 62, p. 7-30, abr./jun. 2001. Disponível em: https://tinyurl.com/43cnkr53. Acesso em: 17 mai. 2022.

CARVALHO, L. E. P.; RODRIGUES, R. B. F. Gerencialismo privado na educação pública: o Instituto de Corresponsabilidade pela Educação (ICE) na Paraíba. Anais: 14. Encontro Nacional de Prática de Ensino de Geografia: políticas, linguagens e trajetórias. De 29 de junho a 4 de julho. Unicamp, São Paulo, 2019. P. 4261-4274. Disponível em: https://ocs.ige.unicamp.br/ojs/anais14enpeg/article/view/3237/3102. Acesso em: 11 dez. 2021.

COSTA, A. C. G. da. Por uma pedagogia da presença. Brasília: Ministério da Ação Social – Governo do Brasil, 1991.

DALE, R. Globalização e educação: Demonstrando a existência de uma “Cultura Educacional Mundial Comum” ou localizando uma “Agenda Globalmente Estruturada para a Educação”? Educação & Sociedade, Campinas, vol. 25, n. 87, p. 423-460, maio/ago. 2004. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/bJbBCJS5DvngSvwz9hngDXK/?format=pdf. Acesso em: 28 nov. 2022.

DELORS, J. Educação: um tesouro a descobrir. 7º ed. São Paulo: Cortez, Brasília, DF: MEC/UNESCO, 2002.

TENTI-FANFANI, E. Consideracionessociologicas sobre profesionalización docente. Educação & Sociedade, Campinas, vol. 28, n. 99, p. 335-353, maio/ago. 2007. Disponível em: https://tinyurl.com/uzyktm68. Acesso em: 07 jun. 2021

FERREIRA, E. B.; TARTAGLIA, L. M.; BASTOS, R. F. Políticas inovadoras para o ensino médio no Brasil: um estudo de caso do ProEMI. Rev. bras. Estud. pedagog., Brasília, v. 102, n. 262, p. 742-763, set./dez. 2021. Disponível em: http://rbep.inep.gov.br/ojs3/index.php/rbep/article/view/4274. Acesso em: 16 jan. 2022.

GOMES, E. S.; SILVA, R. A. da.Marcelino Champagnat: duzentos anos de novidade sobre a educação das crianças e dos jovens. Revista Logos e Existência, v. 5, n. 2, p. 137-146, 2017. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/index.php/le/article/view/32445. Acesso em: 16mai. 2022.

HYPOLITO, A. M. Trabalho docente na educação básica no Brasil: as condições de trabalho. In: OLIVEIRA, D. A.; VIEIRA, L. F. (org.) Trabalho na educação básica: a condição docente em sete estados brasileiros. Belo Horizonte, MG: Fino Traço, 2012. P. 211-230

ICE - Instituto de Corresponsabilidade pela Educação. Modelo Pedagógico. Metodologias de Êxito da Parte Diversificada do Currículo. Componentes Curriculares Ensino Médio. 1º edição. Recife – PE, 2015a.

ICE – Instituto de Corresponsabilidade pela Educação. Modelo pedagógico. Princípios educativos. Recife. 2015b.

ICE - Instituto de Corresponsabilidade pela Educação. Tecnologia de Gestão Educacional. Princípios e Conceitos. Planejamento e Operacionalização. 1º edição. Recife – PE, 2015c.

ISLEB, V. Programa Ensino Médio Inovador (ProEMI): adesão inicial e monitoramento dos dados do fluxo escolar. Anais: X ANPED SUL, Florianópolis, outubro de 2014. Disponível em: http://xanpedsul.faed.udesc.br/arq_pdf/1381-0.pdf. Acesso em: 09 fev. 2022.

MARTINS, E. M.; KRAWCZYK, N. R.. Estratégias e incidência empresarial na atual política educacional brasileira: O caso do movimento ‘Todos Pela Educação’. Revista Portuguesa de Educação, ano 31, n. 1, p. 4-20, 2018. Disponível em: https://revistas.rcaap.pt/rpe/article/view/12674. Acesso em: 17 mai. 2022.

OLIVEIRA, D. A. Política Educacional e a Reestruturação do Trabalho Docente: Reflexões sobre o contexto Latino-Americano. Revista Educação & Sociedade, Campinas, vol. 28, n. 99, p. 355-375, maio/ago. 2007. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/es/v28n99/a04v2899.pdf. Acesso em: 11 set. 2019.

OLIVEIRA, D. A. Trabalho docente. In: OLIVEIRA, D.A.; DUARTE, A.M.C.; VIEIRA, L.M.F. DICIONÁRIO: trabalho, profissão e condição docente. Belo Horizonte: UFMG/Faculdade de Educação, 2010. CDROM.

OLIVEIRA, D. A. A reestruturação da profissão docente no contexto da nova gestão pública na América Latina. Rev. FAEEBA – Ed. e Contemp., Salvador, v. 27, n. 53, p. 43-59, set./dez. 2018. Disponível em: https://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/5660. Acesso em: 10 jan. 2020.

OLIVEIRA, D. A. Políticas conservadoras no contexto escolar e autonomia docente. Práxis Educativa, [S. l.], v. 15, p. 1–18, 2020. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/15335. Acesso em: 13 out. 2022.

OLIVEIRA, D. A.; VIEIRA, L. F. Condições de trabalho docente: uma análise a partir de dados de sete estados brasileiros. In: OLIVEIRA, D. A.; VIEIRA, L. F. (org.) Trabalho na educação básica: a condição docente em sete estados brasileiros. Belo Horizonte, MG: Fino Traço, 2012. P. 153-190

OLIVEIRA, D.A., CARVALHO, L.M., LEVASSEUR, MIN, L., NORMAND, R. Políticas educacionais e a reestruturação da profissão do educador: perspectivas globais e comparativas. Petrópolis: Vozes, 2019

PARAÍBA. LEI Nº 11.100, de 06 de abril de 2018. DIÁRIO OFICIAL DO ESTADO DA PARAÍBA, João Pessoa, PB, 12 de abril de 2018, nº 16.596. Disponível em: https://auniao.pb.gov.br/doe. Acesso em: 10 de abril de 2019.

PARAÍBA. LEI Nº 11.314, de 11 de abril de 2019. DIÁRIO OFICIAL DO ESTADO DA PARAÍBA, João Pessoa, PB, 12 de abril de 2019, nº 16.848. Disponível em: https://auniao.pb.gov.br/doe. Acesso em: 10 de janeiro de 2020.

PARAÍBA. LEI Nº º 10.488, de 23 de junho de 2015. Plano Estadual de Educação da Paraíba (2015-2025). Disponível em: https://tinyurl.com/8dcdd2s4. Acesso em: 18 jan. 2019.

PARAÍBA. Decreto Nº 36.408 De 30 de Novembro de 2015. Cria a Escola Cidadã Integral, institui o Regime de Dedicação Docente Integral – RDDI e dá outras providências. João Pessoa - Terça-feira, 01 de Dezembro de 2015. Disponível em: http://static.paraiba.pb.gov.br/2015/12/Diario-Oficial- 01-12-2015.pdf. Acesso em: 18 jan. 2019.

PARAÍBA. DECRETO Nº 36.409 DE 30 DE NOVEMBRO DE 2015. Cria a Escola Cidadã Integral Técnica, institui o Regime de Dedicação Docente Integral – RDDI e dá outras providências. João Pessoa - Terça-feira, 01 de Dezembro de 2015. Disponível em: http://static.paraiba.pb.gov.br/2015/12/Diario-Oficial-01-12-2015.pdf. Acesso em: 18 jan. 2019.

SACRISTÁN, J. G. Consciência e ação sobre a prática como libertação profissional dos professores. In: NÓVOA, A (Org.). Profissão professor. Tradução: Irene Lima Mendes, Regina Correia, Luísa Santos Gil. Porto – Portugal: Porto Editora, 1999. P. 63-92.

SILVA, A. F. et al. A política educacional para a Educação Básica no estado da Paraíba (2011-2018). In: OLIVEIRA, D. A.; DUARTE, A. M. C.; RODRIGUES, C. M. L. (org.) A política educacional em contexto de desigualdade: uma análise das redes públicas de ensino da região nordeste. Campinas, SP: Mercado de letras, 2019. p. 255-300.

SPRING, J. Como as corporações globais querem usar as escolas para moldar o homem para o mercado. Campinas, SP: Vide Editorial, 2018.

TARDIF, M; LESSARD, C. O trabalho docente: elementos para uma teoria da docência como profissão de interações humanas. Tradução: João Batista Kreuch. 9 ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2014.

Published

2023-04-13

How to Cite

SILVA, H. R. da .; OLIVEIRA, D. A. THE TEACHING WORK IN THE CONTEXT OF CITIZEN SCHOOLS IN PARAÍBA. Revista da FAEEBA - Educação e Contemporaneidade, [S. l.], v. 32, n. 70, p. 109–128, 2023. DOI: 10.21879/faeeba2358-0194.2023.v32.n70.p109-128. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/15768. Acesso em: 23 nov. 2024.