Del encuentro-maestro, del cuidado y de las redes y colectivos docentes en América Latina

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21879/faeeba2358-0194.2022.v31.n66.p59-73

Keywords:

Teacher networks and collectives. Latin America. Narrative.

Abstract

In this text, we use of the narrative as a textual genre, research methodology and investigated phenomenon to make some considerations about the movement of networks and teaching collectives in Latin America in the face of neoliberal policies of school deconstruction in the 1990s. To this end, the article highlights principles that can be perceived in the community process of work and organization in teaching networks from the dialogue with knowledge and narrated experiences involving the encounter with cosmologies of traditional peoples of our Latin America, in addition to our own encounter as a possibility of collective weaving of our processes of transformation. The narration of the flows and events of life in the movement of writing makes concepts/ideas such as meeting, listening and care, very dear to the community perspective present in the proposal of work in networks and teaching collectives.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Carmen Sanches Sampaio, Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro

Doutora em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (Unicamp). Professora do Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO). Rio de Janeiro. Brasil. E-mail: carmensanches.unirio@gmail.com. Grupo de Pesquisa: Práticas Educativas e Formação de Professores (GPPF).

María Yanet Gómez Sosa, Universidad de Antioquia

Magíster en Educación y Derechos humanos (UNAULA). Candidata a doctora en Educación. Programa específico de formación en Investigación narrativa y (auto) biográfica en educación de la Universidad Nacional de Rosario (UNR)-Argentina. Docente de cátedra de la Licenciatura en Pedagogía de la Madre Tierra, Universidad de Antioquia. Colombia. E-mail: yanet.gomez@udea.edu.com  Grupo de Pesquisa: Práticas Educativas e Formação de Professores (GPPF).

Tiago Ribeiro, Instituto Nacional de Educação de Surdos

Professor e Orientador Pedagógico/ Departamento de Educação Básica do Instituto Nacional da Educação de Surdos (INES), Brasil

Tutor e Orientador de Doutorado no Curso de Doutorado em Educação/ Programa Específico de formação em Investigação Narrativa e (Auto)biográfica em Educação/ Universidade Nacional de Rosário, Argentina

Co-coordenador do Grupo de Pesquisa ArteGestoAção/ INES.

References

ALVES, N. A compreensão de políticas na pesquisa com os cotidianos: para além dos processos de regulação. Educação & Sociedade, Campinas, v. 31, n.
113, p. 1195-1212, out.-dez. 2010.

ARAMAYO, O. Cinco poemas del agua. Disponible en https://hawansuyo.com/2016/05/13/cinco-poemas-del-agua-omar-aramayo/ Consultado en: 10 de enero de 2022.

BAKHTIN, M. Os gêneros do discurso. São Paulo: Editora 34, 2016.

BÁRCENA, F.; MÈLICH, J-C. La educación como acontecimiento ético: natalidad, narración y hospitalidad. Buenos Aires: Miño y Dávila, 2014.

CÁISAMO, G. Conversaciones personales. Medellín: Organización Indígena de Antioquia, 2005.

DELGADO, M. Encuentros. Medellín; Licenciatura en Pedagogía de la Madre Tierra: Archivo personal, 2020.

DUHALDE, M. Experiencias alternativas de formación docente: trabajo en redes y colectivos de educadores. In: BIRGIN, A. (comp.). Más allá de la capacitación: debates acerca de la formación de los docentes en ejercicio. Buenos Aires: Paidós, 2012.

FREIRE, P. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. São
Paulo: Paz e Terra, 1996.

GODOY, R.; RIBEIRO, T. Chuva de estrelas: entre metáforas e narrativas para sentir/pensar caminhos investigativos desde nossas ancestralidades. Revista Educação Unisinos. V. 24, 2021.

HERNÁNDEZ, J. Carta a su director de tesis doctoral. Medellín: Archivo personal, 2020.

HOOKS, B. Ensinando a transgredir: a educação como prática de liberdade. São Paulo: Martins Fontes, 2013.

KAYOICHI, K. Un grito de amor en el centro del mundo. España: Alfaguara, 2008.

KRENAK, A. Ideias para adiar o fim do mundo. São Paulo: Martins Fontes, 2021.

MOLINA, J. G. Palabras que no tienen cosa: apuntes para una pedagogía de la distancia. Rosario: Homo Sapiens, 2014.
PORTA, L. La expansión biográfica. Buenos Aires: UBA, 2021.

RIBEIRO, D. Lugar de fala. São Paulo: Pólen, 2020.

RIBEIRO, T.; SOUZA, R. de; SAMPAIO, C. S. Conversa como metodologia de pesquisa: por que não? Rio de Janeiro: Ayvu, 2018a.

_______.; _______.; _______. É possível a conversa como metodología de pesquisa? In: RIBEIRO, T.; SOUZA, R. de; SAMPAIO, C. S. Conversa como metodologia de pesquisa: por que não? Rio de Janeiro: Ayvu, 2018b.

RIBEIRO, T.; SAMPAIO, C. S.; SOUZA, R. Investigar narrativamente a formação docente: no encontro com o outro, experiências... Roteiro, [S. l.], v. 41, n. 1, p. 135–154, 2016. DOI: 10.18593/r.v41i1.9271. Disponível em: https://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/9271. Acesso em: 18 fev. 2022.

ROJAS, A. Reunión de grupo de prácticas. Medellín: Licenciatura en Pedagogía de la Madre Tierra, 2019.

SAMPAIO, C. S. Redes coletivas de (auto)formação docente: narrativas, experiências e a (re)construção de saberes e fazeres alfabetizadores. In: MORAES, D. Z; LUGLI, R. S. (Orgs.). Docência, pesquisa e aprendizagem: (auto)biográficas como espaços de formação/investigação. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2010.

SKLIAR, C. Pedagogías de las diferencias: notas, fragmentos, incertidumbres. 4ª reimpressão. Buenos Aires: Noveduc, 2017.

SUÁREZ, D. Relatos de experiencia, saber pedagógico y reconstrucción de la memoria escolar. In: ALLIAUD, A; SUÁREZ, D. (coords.). El saber de la experiencia: narrativa, investigación y formación docente. Buenos Aires: Editora da Faculdade de Filosofia e Letras da Universidade de Buenos Aires; CLACSO, 2011.

SYLVA, I. Sobre el cuidado de sí. Medellín: Archivo personal, 2022.

TOKARCZUK, O. Sobre los huesos de los muertos. Medellín: Editorial Océano, 2009.

Published

2022-05-28

How to Cite

SAMPAIO, C. S.; SOSA, M. Y. G. .; RIBEIRO, T. Del encuentro-maestro, del cuidado y de las redes y colectivos docentes en América Latina. Revista da FAEEBA - Educação e Contemporaneidade, [S. l.], v. 31, n. 66, p. 59–73, 2022. DOI: 10.21879/faeeba2358-0194.2022.v31.n66.p59-73. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/13692. Acesso em: 17 jul. 2024.