Del encuentro-maestro, del cuidado y de las redes y colectivos docentes en América Latina
DOI:
https://doi.org/10.21879/faeeba2358-0194.2022.v31.n66.p59-73Keywords:
Teacher networks and collectives. Latin America. Narrative.Abstract
In this text, we use of the narrative as a textual genre, research methodology and investigated phenomenon to make some considerations about the movement of networks and teaching collectives in Latin America in the face of neoliberal policies of school deconstruction in the 1990s. To this end, the article highlights principles that can be perceived in the community process of work and organization in teaching networks from the dialogue with knowledge and narrated experiences involving the encounter with cosmologies of traditional peoples of our Latin America, in addition to our own encounter as a possibility of collective weaving of our processes of transformation. The narration of the flows and events of life in the movement of writing makes concepts/ideas such as meeting, listening and care, very dear to the community perspective present in the proposal of work in networks and teaching collectives.
Downloads
References
113, p. 1195-1212, out.-dez. 2010.
ARAMAYO, O. Cinco poemas del agua. Disponible en https://hawansuyo.com/2016/05/13/cinco-poemas-del-agua-omar-aramayo/ Consultado en: 10 de enero de 2022.
BAKHTIN, M. Os gêneros do discurso. São Paulo: Editora 34, 2016.
BÁRCENA, F.; MÈLICH, J-C. La educación como acontecimiento ético: natalidad, narración y hospitalidad. Buenos Aires: Miño y Dávila, 2014.
CÁISAMO, G. Conversaciones personales. Medellín: Organización Indígena de Antioquia, 2005.
DELGADO, M. Encuentros. Medellín; Licenciatura en Pedagogía de la Madre Tierra: Archivo personal, 2020.
DUHALDE, M. Experiencias alternativas de formación docente: trabajo en redes y colectivos de educadores. In: BIRGIN, A. (comp.). Más allá de la capacitación: debates acerca de la formación de los docentes en ejercicio. Buenos Aires: Paidós, 2012.
FREIRE, P. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. São
Paulo: Paz e Terra, 1996.
GODOY, R.; RIBEIRO, T. Chuva de estrelas: entre metáforas e narrativas para sentir/pensar caminhos investigativos desde nossas ancestralidades. Revista Educação Unisinos. V. 24, 2021.
HERNÁNDEZ, J. Carta a su director de tesis doctoral. Medellín: Archivo personal, 2020.
HOOKS, B. Ensinando a transgredir: a educação como prática de liberdade. São Paulo: Martins Fontes, 2013.
KAYOICHI, K. Un grito de amor en el centro del mundo. España: Alfaguara, 2008.
KRENAK, A. Ideias para adiar o fim do mundo. São Paulo: Martins Fontes, 2021.
MOLINA, J. G. Palabras que no tienen cosa: apuntes para una pedagogía de la distancia. Rosario: Homo Sapiens, 2014.
PORTA, L. La expansión biográfica. Buenos Aires: UBA, 2021.
RIBEIRO, D. Lugar de fala. São Paulo: Pólen, 2020.
RIBEIRO, T.; SOUZA, R. de; SAMPAIO, C. S. Conversa como metodologia de pesquisa: por que não? Rio de Janeiro: Ayvu, 2018a.
_______.; _______.; _______. É possível a conversa como metodología de pesquisa? In: RIBEIRO, T.; SOUZA, R. de; SAMPAIO, C. S. Conversa como metodologia de pesquisa: por que não? Rio de Janeiro: Ayvu, 2018b.
RIBEIRO, T.; SAMPAIO, C. S.; SOUZA, R. Investigar narrativamente a formação docente: no encontro com o outro, experiências... Roteiro, [S. l.], v. 41, n. 1, p. 135–154, 2016. DOI: 10.18593/r.v41i1.9271. Disponível em: https://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/9271. Acesso em: 18 fev. 2022.
ROJAS, A. Reunión de grupo de prácticas. Medellín: Licenciatura en Pedagogía de la Madre Tierra, 2019.
SAMPAIO, C. S. Redes coletivas de (auto)formação docente: narrativas, experiências e a (re)construção de saberes e fazeres alfabetizadores. In: MORAES, D. Z; LUGLI, R. S. (Orgs.). Docência, pesquisa e aprendizagem: (auto)biográficas como espaços de formação/investigação. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2010.
SKLIAR, C. Pedagogías de las diferencias: notas, fragmentos, incertidumbres. 4ª reimpressão. Buenos Aires: Noveduc, 2017.
SUÁREZ, D. Relatos de experiencia, saber pedagógico y reconstrucción de la memoria escolar. In: ALLIAUD, A; SUÁREZ, D. (coords.). El saber de la experiencia: narrativa, investigación y formación docente. Buenos Aires: Editora da Faculdade de Filosofia e Letras da Universidade de Buenos Aires; CLACSO, 2011.
SYLVA, I. Sobre el cuidado de sí. Medellín: Archivo personal, 2022.
TOKARCZUK, O. Sobre los huesos de los muertos. Medellín: Editorial Océano, 2009.
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
O encaminhamento dos textos para a revista implica a autorização para a publicação.
A aceitação para a publicação implica na cessão de direitos de primeira publicação para a revista.
Os direitos autorais permanecem com os autores.
Após a primeira publicação, os autores têm autorização para a divulgação do trabalho por outros meios (ex.: repositório institucional ou capítulo de livro), desde que citada a fonte completa.
Os autores dos textos assumem que são autores de todo o conteúdo fornecido na submissão e que possuem autorização para uso de conteúdo protegido por direitos autorais reproduzido em sua submissão.
Atualizado em 15/07/2017