Perspectivas, contradições e crítica do Letramento Científico como dispositivo educacional

entrevista com Pedro Demo

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21879/faeeba2358-0194.2023.v32.n69.p292-312

Keywords:

Pedro Demo, interview, scientific literacy, social science

Abstract

Pedro Demo is one of the most important Brazilian specialists in the fields of sociology and scientific methodology applied to the Social Sciences. We base and transcribe, here, the interview with him carried out in July 2021, with the objective of unfolding the phenomenon of scientific literacy in Brazil, from his experiences and experiences. His university career took place mainly at the University of Brasília, where he retired as a full professor in the Department of Sociology and in the postgraduate program in Human Rights. He did postdoctoral work at the University of California and was Assistant Secretary General at the Ministry of Education. In the interview, the prestigious intellectual deals with several aspects related to his career and the respective lines of research, education and teaching and the promotion of science in a national and international context, addressing standards, controversies and critical inflections in different dimensions of scientific work such as social practice and, therefore, a means of its transformation. The notions of political quality and formal quality of evaluation as an indicator of educational praxis were repeated.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Marcello Ferreira, Universidade de Brasília

Programa de Pós-Graduação em Ensino de Física
Instituto de Física
Universidade de Brasília 

References

BACHELARD, Gaston. A formação do espírito científico: contribuição para uma psicanálise do conhecimento. Tradução de Estela dos Santos Abreu. Rio de Janeiro: Contraponto, 2007.

BOFF, Leonardo. Uma democracia que se volta contra o povo. Leonardo Boff. 18 jun. 2014. Disponível em: https://leonardoboff.org/2014/06/18/uma-democracia-que-se-volta-contra-o-povo/ Acesso em: 31 jan. 2022.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular: a Educação é a base. Educação Infantil e Ensino Fundamental. Brasília: Ministério da Educação, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal _site.pdf Acesso em: 31 jan. 2022.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular: Ensino Médio. Brasília: Ministério da Educação, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/ images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf Acesso em: 31 jan. 2022.

BRITANNICA. Encyclopædia Britannica. Londres: Encyclopædia Britannica, 2022. Disponível em: https://www.britannica.com/ Acesso em: 31 jan. 2022.

COSTA, Marcos Rogério Martins; FERREIRA, Marcello. Letramento científico: estudo de caso do Programa de Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física, da Universidade de Brasília (UnB). In: REIS, Thiago S. (org.). Actas Completas da Jornada Virtual Internacional em Pesquisa Científica: instituições, saberes pedagógicos e práticas escolares Porto: Editora Cravo, 2021, p. 362-376.

DEMO, Pedro. Avaliação - sob o olhar propedêutico. Campinas: Papirus, 1996.

DEMO, Pedro. A força sem força do melhor argumento: ensaio sobre “novas epistemologias virtuais”. Brasília : Ibict, 2010.

FOUCAULT, Michel. Vigiar e punir: nascimento da prisão. Tradução de Raquel Ramalhete. Petrópolis: Vozes, 1987.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 42 ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2005.

GOMES, Anderson S. L. (org.) Letramento Científico: um indicador para o Brasil. São Paulo: Instituto Abramundo, 2015,

GUIMARÃES, Ádria Silva; CARVALHO, Wellington Roberto Gomes de. Desinformação, Negacionismo e Automedicação: a relação da população com as drogas “milagrosas” em meio à pandemia da COVID-19. Internamerican jornal of Medicine and Health, n.3, e. 202003053, p. 1-4, p. 2020.

HABERMAS, Jürgen. Zur logik der sozialwissenschaften: materialen. Frankfurt: Suhrkamp, 1970.

HARARI, Yuval. Sapiens: uma breve história da humanidade. Tradução de Jorio Dauster. São Paulo: Companhia das Letras, 2020.

HAWKING, Stephen W. Uma breve história do tempo: do big-bang aos buracos negros. Tradução de Ribeiro da Fonseca. Rio de Janeiro: Rocco, 1988.

INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA - INEP. Diretoria de Avaliação da Educação Básica. Resultados Brasil no PISA 2018: versão preliminar. Brasília: Inep, 2018.

INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA - INEP. Resultados do Índice de Desenvolvimento da Educação Básica: IDEB 2019 - resumo técnico. Brasília: Inep, 2021.

INDICADOR NACIONAL DE ALFABETISMO FUNCIONAL – INAF. Metodologia. INAF, 2022. Acesso em: https://alfabetismofuncional.org.br/metodologia/ Acesso em: 31 jan. 2022.
POPPER, Karl. A lógica da pesquisa científica. Tradução de Leonidas Hegenberg e Octannu=y Silveira da Mota. São Paulo: Cultrix, 1972.

LINN, Marcia C.; EYLON. Bat-Sheva. Science Learning and Instruction: Taking advantage of technology to promote knowledge integration. Nova Iorque: Routledge, 2011.

MARTINS, José Lauro; SILVA, Bento Duarte da; SILVA, Valdirene Cássia da. Novos problemas, outras narrativas. Entrevista com Pedro Demo. Revista Observatório, Palmas, v. 3, n. 4, p. 639-644, jul-set. 2017.

OLIVEIRA, Junia. Salário de professores com nível superior é 30% menor que de profissionais com a mesma escolaridade. Estado de Minas Gerais, Educação, 01 jul. 2019, 04h 09. Disponível em: https://www.em.com.br/app/noticia/especiais/educacao/ 2019/07/01/internas_ educacao,1066019/professores-recebem-menos-que-outros-profissionais-de-nivel-superior.shtml Acesso em: 31 jan. 2022.

SILVA FILHO, Olavo Leopoldino; FERREIRA, Marcello. Modelo teórico para levantamento e organização de subsunçores no âmbito da Aprendizagem Significativa. Revista Brasileira de Ensino de Física, v. 44, e20210339, p. 1-13, 2022.

ORGANIZAÇÃO PARA A COOPERAÇÃO E DESENVOLVIMENTO ECONÔMICO – OCDE. Matriz de Avaliação de Ciências. Resumo do Documento: PISA 2015 Science Framework (2013). Tradução de Lenice Medeiros. Brasília: Daeb/Inep, 2015. Disponível em: https://download.inep.gov.br/acoes_internacionais/pisa/marcos_referenciais/2015/matriz_de_ciencias_PISA_2015.pdf Acesso em: 31 jan. 2022.

PACHECO, José. Escola da Ponte: formação e transformação da educação. Petrópolis: Vozes, 2008.

RYCHEN, Dominique Simone; SALGANIK, Laura H. (eds.). Definition and selection of key competencies: Executive Summary. Göttingen, Germany: Hogrefe, 2003.

SLOTTA, James D.; LINN, Marcia C. Wise Science – Web-based inquiry in the classroom. Nova Iorque: Teachers College Press, 2009.

SOUZA, Angela Maria Andrade Marinho de. As instituições de ensino superior no brasil: desafios e perspectivas para os gestores do século XXI -fundamentos em Pedro Demo e Pierre Bourdieu. Revista GUAL, Florianópolis, v. 5, n. 1, p.28-47, jan.- abr., 2012.

VENTURA, Manoel. Resultados do Pisa são uma “tragédia”, diz ministro da Educação. O Globo, Brasil, Educação, 06 dez. 2016, 14h01. Disponível em: https://oglobo.globo.com/brasil/ educacao/resultados-do-pisa-sao-uma-tragedia-diz-ministro-da-educacao-20598718 Acesso em: 31 jan. 2022.

Published

2023-01-29

How to Cite

FERREIRA, M.; COSTA, M. R. M.; DEMO, P. Perspectivas, contradições e crítica do Letramento Científico como dispositivo educacional: entrevista com Pedro Demo. Revista da FAEEBA - Educação e Contemporaneidade, [S. l.], v. 32, n. 69, p. 292–312, 2023. DOI: 10.21879/faeeba2358-0194.2023.v32.n69.p292-312. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/13687. Acesso em: 17 jul. 2024.