Etnomodelagem: compreendendo o contexto cultural de produtores de chocolate por meio da elaboração de etnomodelos

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Jonas dos Santos
Zulma Elizabete de Freitas Madruga

Abstract

This article presents an excerpt from a master's research, and aims to analyze the development of a teaching proposal, based on Etnomodelagem, for the construction of ethnomodels for the artisanal production of chocolate. This proposal was applied to a class of 28 students from the 9th grade of elementary school, in a school located in the south of Bahia. The research was qualitative in nature and the methodology used was Mapping in Educational Research. The data were produced from a visit with students to a settlement of landless rural workers, where information on chocolate production was obtained. The results were analyzed from the perspective of Content Analysis. The data were separated into units of records and regrouped by themes. These themes gave rise to the thematic axes, which were summarized in four categories. In this section, the descriptive and interpretative analysis of the category “Beyond the concept of function” will be explained. As a result, it was observed that the emic knowledge from the visit to the chocolate factory enabled students to create hypotheses; fostering discussions; the systematization of chocolate production for a certain quantity of cocoa; and the possible profits of the settlers. Through emic knowledge, the participants were able to create graphic and algebraic ethnomodels (ethical and / or dialogical), using elements worked on during the construction of the function concept, to represent the factory's handmade chocolate production.

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How to Cite
dos Santos, J., & Madruga, Z. E. de F. (2020). Etnomodelagem: compreendendo o contexto cultural de produtores de chocolate por meio da elaboração de etnomodelos. Revista Baiana De Educação Matemática, 1, e202011. https://doi.org/10.47207/rbem.v1i.9659
Section
Artigos - Fluxo Contínuo
Author Biography

Zulma Elizabete de Freitas Madruga, Universidade Federal do Recôncavo da Bahia (UFRB)

Doutora em Educação em Ciências e Matemática pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS), com período de estágio doutoral realizado na Universidade de Salamanca (USAL), Espanha. Possui Mestrado em Educação em Ciências e Matemática pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS), Especialização em Educação Matemática pela Universidade Luterana do Brasil (ULBRA), Especialização em Educação - Ênfase em Gestão de Polos pela Universidade Federal de Pelotas (UFPEL). Licenciatura em Matemática pela Universidade da Região da Campanha (URCAMP) e Licenciatura em Pedagogia pelo Centro Universitário Internacional (UNINTER). Possui experiência na Educação Básica, Ensino Fundamental e Médio. Atualmente é professora adjunta da Universidade Federal do Recôncavo da Bahia (UFRB) - Centro de Formação de Professores, Amargosa, Bahia. Também atua como docente permanente do Programa de Pós-graduação em Educação em Ciências e Matemática (PPGECM_UESC). É líder do Grupo de Pesquisa em Educação Matemática do Recôncavo da Bahia (GPEMAR), membro do Grupo de Pesquisa Educação Matemática e Diversidade Cultural (GPEMDiC) e faz parte dos Grupod de Trabalho sobre Currículo e Educação Matemática (GT3) e História da Matemática e Cultura (GT5) da Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM). 
Linha de Investigação: Aprendizagem e Formação de Professores; Tendências da Educação Matemática, em especial Modelagem na Educação e Etnomatemática.

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