Etnomodelagem: compreendendo o contexto cultural de produtores de chocolate por meio da elaboração de etnomodelos

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47207/rbem.v1i.9659

Keywords:

Ethnomodelling, Artisanal chocolate production, Function concept

Abstract

This article presents an excerpt from a master's research, and aims to analyze the development of a teaching proposal, based on Etnomodelagem, for the construction of ethnomodels for the artisanal production of chocolate. This proposal was applied to a class of 28 students from the 9th grade of elementary school, in a school located in the south of Bahia. The research was qualitative in nature and the methodology used was Mapping in Educational Research. The data were produced from a visit with students to a settlement of landless rural workers, where information on chocolate production was obtained. The results were analyzed from the perspective of Content Analysis. The data were separated into units of records and regrouped by themes. These themes gave rise to the thematic axes, which were summarized in four categories. In this section, the descriptive and interpretative analysis of the category “Beyond the concept of function” will be explained. As a result, it was observed that the emic knowledge from the visit to the chocolate factory enabled students to create hypotheses; fostering discussions; the systematization of chocolate production for a certain quantity of cocoa; and the possible profits of the settlers. Through emic knowledge, the participants were able to create graphic and algebraic ethnomodels (ethical and / or dialogical), using elements worked on during the construction of the function concept, to represent the factory's handmade chocolate production.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Zulma Elizabete de Freitas Madruga, Universidade Federal do Recôncavo da Bahia (UFRB)

Doutora em Educação em Ciências e Matemática pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS), com período de estágio doutoral realizado na Universidade de Salamanca (USAL), Espanha. Possui Mestrado em Educação em Ciências e Matemática pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS), Especialização em Educação Matemática pela Universidade Luterana do Brasil (ULBRA), Especialização em Educação - Ênfase em Gestão de Polos pela Universidade Federal de Pelotas (UFPEL). Licenciatura em Matemática pela Universidade da Região da Campanha (URCAMP) e Licenciatura em Pedagogia pelo Centro Universitário Internacional (UNINTER). Possui experiência na Educação Básica, Ensino Fundamental e Médio. Atualmente é professora adjunta da Universidade Federal do Recôncavo da Bahia (UFRB) - Centro de Formação de Professores, Amargosa, Bahia. Também atua como docente permanente do Programa de Pós-graduação em Educação em Ciências e Matemática (PPGECM_UESC). É líder do Grupo de Pesquisa em Educação Matemática do Recôncavo da Bahia (GPEMAR), membro do Grupo de Pesquisa Educação Matemática e Diversidade Cultural (GPEMDiC) e faz parte dos Grupod de Trabalho sobre Currículo e Educação Matemática (GT3) e História da Matemática e Cultura (GT5) da Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM). 
Linha de Investigação: Aprendizagem e Formação de Professores; Tendências da Educação Matemática, em especial Modelagem na Educação e Etnomatemática.

References

BARDIN, L. Análise de conteúdo. Tradução Luís Antero Reto, Augusto Pinheiro. 70.ed. São Paulo: Almedina Brasil, 2016.

BOGDAN, R. C.; BIKLEN, S. K. Investigação qualitativa em educação. Tradução Maria João Alvarez, Sara Bahia dos Santos, Telmo Mourinho Baptista. Porto: Porto Editora, 1994.

BIEMBENGUT, M. S. Mapeamento na pesquisa educacional. Rio de Janeiro:
Editora Ciência Moderna, 2008.

BIEMBENGUT, M. S. Modelagem matemática na educação e na ciência. São Paulo:
Editora da Física, 2016.

BRASIL. Base nacional comum curricular. 3. versão. Brasília: MEC, 2017.

MORAES, R. Análise de conteúdo. Revista Educação. Porto Alegre, v. 22, n. 37, 1999.

ROCHA, L. B. A região cacaueira da Bahia– dos coronéis à vassoura-de-bruxa:
saga, percepção, representação. Ilhéus: Editus, 2014.

ROSA, M.; OREY, D. C. O campo de pesquisa em etnomodelagem: as abordagens êmica, ética e dialética. Educ. Pesquisa. São Paulo, v. 38, n. 04, p. 865-879, out./dez. 2012.

ROSA, M.; OREY, D. C. Etnomodelagem: arte de traduzir prática matemática locais. São Paulo: Editora Livraria da Física, 2017.

Published

2020-11-10

How to Cite

dos Santos, J., & Madruga, Z. E. de F. (2020). Etnomodelagem: compreendendo o contexto cultural de produtores de chocolate por meio da elaboração de etnomodelos. Revista Baiana De Educação Matemática, 1, e202011. https://doi.org/10.47207/rbem.v1i.9659