Supervisedinternship in thePedagogicalProjectsofMathematicsDegree Courses in Rondônia

Main Article Content

Aline Walter Reculiano Fagundes
Eliana Alves Pereira Leite

Abstract

The aimofthisresearchistoanalyzewhatthePedagogicalProjectsofMathematicsDegree Courses (PPCs) ofHigherEducationInstitutions (HEIs) in Rondônia revealabouthowthey are offeredandwhatteachingknowledgeisincluded in thesupervisedinternship. Methodologically, thestudyischaracterized as a qualitativedocumentary approach. In Rondônia, there are only four face-to-face degreecourses in Mathematics, offeredattwoHEIs: The Federal Universityof Rondônia (UNIR), atthe Porto Velho and Ji-Paraná campuses, andthe Federal Instituteof Rondônia (IFRO), atthe Vilhena and Cacoal campuses. Ourtheoreticalbasisis Shulman (1986), Ball, Thames and Phelps (2008), amongothers. The results show expectedknowledgesuch as: knowledgeofspecificcontent in mathematics, planning, teachingand learning. It ishopedthattheresultswill lead toreflectionsontheimportanceofthis curricular component in the training processof future mathematicsteachers.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Fagundes, A. W. R., & Leite, E. A. P. (2024). Supervisedinternship in thePedagogicalProjectsofMathematicsDegree Courses in Rondônia. Revista Baiana De Educação Matemática, 5(1), e202418. https://doi.org/10.47207/rbem.v5i1.20568
Section
Artigos - Fluxo Contínuo
Author Biographies

Aline Walter Reculiano Fagundes, Universidade Federal de Rondônia (Campus Ji-Paraná)

Universidade Federal de Rondônia (UNIR). Mestra em Educação Matemática. ORCID: https://orcid.org/0000-0002-1522-3659. E-mail: alinewalterfagundes@gmail.com

Eliana Alves Pereira Leite, Universidade Federal de Rondônia (UNIR) Campus Ji-Paraná

Universidade Federal de Rondônia (UNIR). Doutora em Educação. ORCID: https://orcid.org/0000-0002-8821-9642. E-mail: eliana.leite@unir.br

References

AROEIRA, K, P.; PIMENTA, S. G. Didática e estágio. 1 ed. Curitiba: Appris, 2018.

BALL, D. L.; THAMES, M. H.; PHELPS, G. Content knowledge for teaching: whatmakesit special?Journal of TeacherEducation. v. 59, n. 5, p.389-407, 2008. Disponível em:https://www.researchgate.net/publication/255647628_Content_Knowledge_for_Teaching_What_Makes_It_Special. Acesso em: jun. 2024.

FAGUNDES, A. W. R.; LEITE, E. A. P. Panorama de pesquisas brasileiras sobre o estágio supervisionado na formação inicial de professores de matemática (2008-2020). In: LEITE, K. G. Formação de professores que ensinam matemática: aspectos teóricos, práticos e históricos. Porto Velho, RO: Coleção Pós-Graduação da UNIR EDUFRO, 2021. Disponível em:https://edufro.unir.br/uploads/08899242/Cole%C3%A7%C3%A3o%20p%C3%B3s-UNIR/Formacao%20de%20professores%20que%20ensinam%20matematica.pdf. Acesso em: out. 2024.

FIORENTINI,D;NACARATO,A.M.;FERREIRA,A.C.;LOPES,C.S.;FREITAS,

M.T.M.;MISKULIN,R.G.S.FormaçãodeprofessoresqueensinamMatemática:um

balanço de 25 anos da pesquisa brasileira. Educação em Revista, Belo Horizonte, n. 36,p.137-160, dez. 2002. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/pdf/edur/n36/n36a09.pdf . Acesso em:jun. 2024.

GAVANSKI, D. Uma experiência de estágio supervisionado norteado pela Modelagem Matemática: indícios para uma ação inovadora. 1995. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Estadual do Centro-Oeste, Guarapuava, 1995.

IFRO. INSTITUTO FEDERAL DE RONDÔNIA. Projeto Político Pedagógico do Curso de Licenciatura em Matemática. Vilhena, RO: IFRO, 2011. Disponível em: https://portal.Ifro.edu.br/formularios-dgp/category/1964-resolucao-n-006-consup-Ifro-de-12-de-marco-de-2012?download=8566:resolucao-n-006-consup-Ifro-de-12-de-marco-de-2012. Acesso em: jun. 2024.

IFRO. INSTITUTO FEDERAL DE RONDÔNIA. Projeto Político Pedagógico do Curso de Licenciatura em Matemática. Cacoal, RO: IFRO, 2017. Disponível em: https://portal.Ifro.edu.br/component/phocadownload/category/2707-resolucao-n-34-cepex-Ifro-de-19-de-dezembro-de-2018?download=9411:resolucao-n-34-cepex-Ifro-de-19-de-dezembro-de-2018. Acesso em: jun. 2024.

MIZUKAMI, M. G. N. Aprendizagem da docência: conhecimento específico, contextose práticas pedagógicas. In: NACARATO, A. M. A formação do professor que ensinaMatemáticaperspectivasepesquisas.BeloHorizonte:Autêntica, 2008.p.213-231.

PASSOS, C. L., NACARATO, A., FIORENTINI, D., MISKULIN, R. G.; et al. (2006). Desenvolvimento profissional do professor que ensina Matemática: Uma meta-análise de estudosbrasileiros. Quadrante, 15(1&2), 193–219. Disponível em: https://doi.org/10.48489/quadrante.22800. Acesso em: set. 2024.

PICONEZ, S.C.A prática de ensino e o Estágio Supervisionado: aaproximação darealidade escolar e a prática da reflexão. In: PICONEZ, S.C; FAZENDA, I. C. A. Aprática de ensino e o Estágio Supervisionado. Campinas, SP: Papirus, 1991, p. 15-38.(ColeçãoMagistério:Formação eTrabalho Pedagógico).

PIMENTA,S.G.;LIMA,M.S.L.Estágioedocência.SãoPaulo:Cortez,2017.(Coleçãodocência em formação: Ensino Superior).

REALI, A. M. M. R.; BORGES, F. V. A. Qual base de conhecimento e quais aprendizagens ? Análise da experiência com formadores de professores. In: MIZUKAMI, M. N.; REALI, A. M. R. Docência na contemporaneidade: aprender, ensinar e aprender a ensinar. Curitiba: CRV, 2018.

SANTOS, M. M.; SANTANA; F. C. M.; AMORIM, M. E. O estágio nos cursos deLicenciatura em Matemáticaemuniversidadesbaianas:recontextualizaçõese(re)existências.REVEMOP.OuroPreto,Brasil,v.3,e202125,p.1-20,2021.Disponível em: https://periodicos.ufop.br/revemop/article/view/4887. Acesso em: fev. 2022.

SBEM - Sociedade Brasileira de Educação Matemática. Subsídios para a discussão depropostasparaoscursosde Licenciatura em Matemática:uma contribuiçãodaSociedadeBrasileiradeEducaçãoMatemática. SãoPaulo,2003.43f.Disponívelem: https://www.academia.edu/4256113/SUBS%C3%8DDIOS_PARA_A_DISCUSS%C3%83O_DE_PROPOSTAS_PARA_OS_CURSOS_DE_LICENCIATURA. Acessoem:jun. 2024.

THEVES,D.W.;MORAES,L.S.Aprendendoàdocênciaatravésdosestágiossupervisionados: possibilitando olhares e escutas para o conhecimento, a prática e oengajamentoprofissional.In:JUNIOR,L.M.;MARTINS,R.E.M.W.;FROZZA,M.

V.C.Estágiocurricularsupervisionado:aprendendoaserprofessor/a.CampoGrande:Editora Inovar,2020, p. 14-25.

UNIR. UNIVERSIDADE FEDERAL DE RONDÔNIA. Projeto Político Pedagógico do Curso de Licenciatura em Matemática.Porto Velho: UNIR, 2015. Disponível em: https://dmat.Unir.br/uploads/20532286/arquivos/PPC_FINAL3.pdf. Acesso em: jun. 2024.

UNIR. UNIVERSIDADE FEDERAL DE RONDÔNIA. Projeto Político Pedagógico do Curso de Licenciatura em Matemática.Ji-Paraná, RO: UNIR, 2016. Disponível em: https://dmejp.Unir.br/uploads/96470485/arquivos/Projeto_pedagogico_2017_licenciatura_em_matematica_2128929211.pdf. Acesso em: jun. 2024.