Introduction to algebraic thinking: a teaching sequence through problem solving

Main Article Content

Rogério Fernando Pires
Lindinalva da Silva Dias

Abstract


This work is an excerpt from a master's thesis whose objective was to investigate the implications of a teaching sequence based on the premises of algebraic thinking and problem-solving in introducing the initial concepts of algebra to 6th-grade students in Elementary Education. The qualitative research was conducted with a class of 19 students from a state public school located in the city of Sorocaba – SP, and it consisted of the development of a teaching sequence composed of activities aimed at fostering algebraic thinking through problem-solving. The results show that in less complex activities, students were able to employ algebraic thinking satisfactorily. However, for a deeper understanding of the initial concepts of algebra, the meanings of the equality sign and issues related to the ability to make generalizations need to be further explored.


Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Pires, R. F., & Dias, L. da S. (2024). Introduction to algebraic thinking: a teaching sequence through problem solving. Revista Baiana De Educação Matemática, 5(1), e202414. https://doi.org/10.47207/rbem.v5i1.20281
Section
Relatos de Experiência - Fluxo Contínuo
Author Biographies

Rogério Fernando Pires, Universidade Federal de Uberlândia

Professor Adjunto da Universiodade Federal de Uberlândia

Lindinalva da Silva Dias, Governo do Estado de São Paulo

Professora de Matemática na rede estadual de ensino  de São Paulo.

References

BOGDAN, Robert; BIKLEN, Siri. Investigação qualitativa em educação. Tradução Maria João Alvarez, Sara Bahia dos Santos e Telmo Mourinho Baptista. Porto: Porto Editora, 1994.

BOOTH, Lesley. Dificuldades das crianças que se iniciam em álgebra. In: COXFORD, Arthur F.; SHULTE, Albert P. (org.). As ideias da álgebra. Tradução Hygino H. Domingues. São Paulo: Atual, 1994. p. 23-36.

DIAS, Lindinalva da Silva S. Introdução da álgebra: desenvolvimento do pensamento algébrico no sexto ano do Ensino Fundamental. 2019. 120 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Ensino de Ciências Exatas) – Departamento de Física, Química e Matemática, Universidade Federal de São Carlos, Sorocaba, 2019.

ONUCHIC, Lourdes de La Rosa. A resolução de problemas na educação matemática: onde estamos e para onde iremos? In: IV Jornada Nacional de Educação Matemática e XVII Jornada Regional de Educação Matemática, 2012. Anais... 2012. Disponível em: http://anaisjem.upf.br/download/cmp-14-onuchic.pdf. Acesso em: 10 out. 2017.

PONTE, João Pedro; BRANCO, Neusa; MATOS, Ana. Álgebra no Ensino Básico. Lisboa: Ministério da Educação, 2009.