Mathematical knowledge and errors made by 4th year students when faced with Composition and Transformation problems.
Main Article Content
Abstract
In this text we intend to identify the mathematical knowledge and erros made and the strategies of students from a 4th year elementar school class When dealing with problems regarding the meanings of Composition and Transformation of the Additibe Field in a diagnostic assessment. To this end, we used a methodology of a qualitative nature, of typologies, document and contente analysis, in which we adopted as a corpus of analysis the document “Guideline for mathematics survey – Literacy and Intesdisciplinary Cycle – Elementary Education (SÃO PAULO. 2019), from the Municipal Department of Education of the Municipality of São Paulo. For the development of the research, we sought theoretical depth in the studies of Verganaud (1996; 2009) and Other researchers who focused on Additive Conceptual Theory (Magina and Camps, 2004; Nunes, Campos, Magina and Bryant, 2001.) Among the results, we highlight from the data collected, it was possible to identify that the majority of students were able to understand relational calculation in the problems that represent the idea of Composition and Transformation. However, the difficulties arose mainly in performing numerical calculation, especially in the subtraction operation with reserve. This suggests that students may have a conceptual understanding of the problems, but face obstacles in the practical application of mathematical algorithms.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Uma nova publicação de artigo anteriormente publicado na Revista Baiana de Educação Matemática, fica sujeita à expressa menção da precedência de sua publicação neste periódico, seguindo as normas de referência. Autores que publicam na RBEM concordam com os seguintes termos:
-
O Conselho Editorial se reserva ao direito de efetuar, nos originais, alterações de ordem normativa, sintática, ortográfica e bibliográfica com vistas a manter o padrão culto da língua, respeitando, porém, o estilo dos autores. As provas finais poderão ou não ser enviadas aos autores.
-
Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution (CC BY-NC-SA).
-
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista, exemplo: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro, com reconhecimento de autoria e publicação inicial na RBEM.
-
Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online — em repositórios institucionais, página pessoal, rede social ou demais sites de divulgação científica.
References
BRASIL. Ministério da Educação. (2018). Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC.
CARMO, C. E. do; ETCHEVERRIA, T. C. Estratégias resolutivas de operações do campo aditivo: uma experiência com estudantes do 6º ano. Revista de Educação Matemática, [S. l.], v. 17, p. e020055, 2020. DOI: 10.37001/remat25269062v17id407. Disponível em: https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/179. Acesso em: 20 nov. 2023.
ETCHEVERRIA, T.C. Um Estudo sobre o Campo Conceitual Aditivo nos Anos Iniciais do Ensino Fundamental. 2019. UFRB. Disponível em: GT19-6639--Int (anped.org.br).
ETCHEVERRIA, T.C.; SILVA, A. F. G.; CAMPOS, T. M. M. “Como faço a conta?” – Esquemas mentais e registros de representações das operações do campo aditivo. Revista Em Teia, v. 12, n. 3, 2021. DOI: 10.51359/2177-9309.2021.250393. Disponível em: https://periodicos.ufpe.br/revistas/index.php/emteia/article/view/250393. Acesso em: 20 nov. 2023.
GODOY, Arlida Schmidt. Introdução à pesquisa qualitativa e suas possibilidades. Revista de administração de empresas, [s. l.], v. 35, p. 57-63, 1995.
GUIMARÃES, S. D. Resolução problemas de estrutura aditiva por alunos de 4º ano do ensino fundamental. Revista Espaço Pedagógico, [S. l.], v. 15, n. 2, 2017. DOI: 10.5335/rep.v15i2.7479. Disponível em: https://seer.upf.br/index.php/rep/article/view/7479. Acesso em: 20 nov. 2023.
MAGINA, S. et al. Repensando adição e subtração: contribuições da teoria dos campos conceituais. 3. ed. São Paulo: PROEM, 2008.
NUNES, T. et al. Educação matemática: números e operações numéricas. 2. ed. São Paulo: PROEM, 2008.
PEREIRA, JFF. Resolução de problemas do Campo Aditivo por alunos de 5º ano de uma escola pública da cidade de São Paulo. Diss. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências e Matemática). Universidade Cruzeiro do Sul. São Paulo, 2012.
ROCHA, ELIANO DA. Estratégias de resolução de problemas do campo aditivo: uma abordagem na perspectiva da teoria dos campos conceituais. 2020. 143 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências e Matemática) – Centro de Educação, Programa de Pós-graduação em Ensino de Ciências e Matemática, Universidade Federal de Alagoas, Maceió, 2019.
VERGNAUD, G. A criança, a matemática e a realidade: problemas do ensino da matemática na escola elementar. Tradução Maria Lucia Faria Moro; revisão técnica Maria Tereza Carneiro Soares. Curitiba: Editora da UFPR, 2009.
VERGNAUD, G. A teoria dos campos conceituais. In J. Brun (Dir.), Didácticas das Matemáticas. Lisboa: Instituto Piaget, 1996.
VERGNAUD, G. Forme opératoire et forme prédicative de la connaissance. Investigações em Ensino de Ciências, v. 17, n. 2, p. 287-304, 2012.
VERGNAUD, G. O longo e o curto prazo na aprendizagem da matemática. Educar em revista, p. 15-27, 2011.