Visuality in teaching Geometry in High School

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47207/rbem.v5i1.19572

Keywords:

Teaching Mathematics, Mathematical Mindsets, Geometry, High school

Abstract

The research presented here is a synthesis of the dissertation defended in the Postgraduate Program in Mathematics Education at the Institute of Physics and Mathematics at the Federal University of Pelotas. It is a qualitative research and its general objective is to investigate the potential of visuality in learning Geometry, based on a sequence of activities. The theoretical foundation is based on Boaler's ideas about Mathematical Mentalities and visual aspects. The target audience was a 3rd year high school class from a public school in the city of Ijuí-RS. The activities were applied in the months of August and September 2021, based on a didactic sequence with eight questions. The data was produced and collected using Google Form and was analyzed using Content Analysis. Based on the questions, three categories were defined: “Necessary image”; “Unnecessary image” and “No image”. As a result, it was obtained that it is necessary to work more with visual mathematics approaches, encouraging students to think visually and that the school is a place that enhances this type of approach. Furthermore, it is necessary to stimulate and encourage students to develop a growth mindset in relation to Mathematics. It is concluded that this approach is still recent in the area of Mathematics teaching, requiring new research.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Clara de Mello Maciel, Escola Estadual de Ensino Médio Ruy Barbosa

Licenciada em Matemática pela Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões e Pedagoga pela Universidade Estadual do Rio Grande do Sul. Especialista em Atendimento Educacional Especializado pela Universidade Federal do Rio Grande e em Tecnologias Digitais e Personalização da Educação pela Universidade do Vale do Taquari. Mestra em Educação Matemática pela Universidade Federal de Pelotas. Professora da Rede Estadual do Rio Grande do Sul. 

Thaís Philipsen Grützmann, UFPel

Licenciada em Matemática pela Universidade Federal de Pelotas (UFPel). Especialista em Matemática e Linguagem; em Educação – ênfase na Educação de Surdos; e em Serviço de Atendimento Educacional Especializado, ambas pela UFPel. Mestre em Educação em Ciências e Matemática pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS). Doutora em Educação pela UFPel. Atualmente é Professora Associada da UFPel, em Pelotas/RS. Integrante do Grupo de Pesquisa “GEEMAI – Grupo de Estudo em Educação Matemática com ênfase nos Anos Iniciais”. Coordenadora da Projeto MathLibras (https://wp.ufpel.edu.br/mathlibras).   

References

BARDIN, L. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições,1977.

BOALER, J. Mentalidades matemática: estimulando o potencial dos estudantes por meio da matemática criativa, das mensagens inspiradoras e do ensino inovador. Porto Alegre, RS: Penso, 2018.

BOALER, J. Ability and Mathematics: the mindset revolution that is reshaping education. Forum, v. 55, n. 1, p. 143-152, 2013.

BOALER, J. Without Fear: Research Evidence on the Best Ways to Learn Math Facts. YouCubed at Stanford University, p. 1-28, 2015.

BOALER, J. Developing Mathematical Mindsets. American Educator. p. 28-40, 2019a.

BOALER, J. O que a matemática tem a ver com isso? Como professores e pais podem transformar a aprendizagem da matemática e inspirar sucesso. Porto Alegre, RS: Penso, 2019b.

BOALER, J. Ver para entender: A importância da matemática visual para o cérebro e o aprendizado. Youcubed at Stanford University. 2019c. Disponível em: https://www.youcubed.org/wp-content/uploads/2018/05/Ver-para-Entender.pdf. Acesso em: 29 set. 2022.

BOALER, J. Mente sem barreiras: as chaves para destravar seu potencial ilimitado de aprendizagem. Porto Alegre, RS: Penso, 2020.

BOALER, J.; CHEN, L.; WILLIAMES, C.; CORDERO, M. Seeing as Understanding: The Importance of Visual Mathematics for our Brain and Learning. Journal of Applied & Computational Mathematics, v. 5, n. 5, p. 1-6, 2016.

BOALER, J; MUNSON, J.; WILLIAMS, C. Mentalidades matemáticas na sala de aula: ensino fundamental. Porto Alegre, RS: Penso, 2018.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, DF, 2018.

FERREIRA, A. B. H. Novo dicionário Aurélio da Língua Portuguesa. 2. ed. Curitiba, PR: Nova Fronteira, 1999.

FLORES, C. Cultura visual, visualidade, visualização matemática: balanço provisório, propostas cautelares. ZETETIKÉ, v. 18, número temático, p. 271-294, 2010.

FLORES, C. R.; WAGNER, D. R.; BURATTO, I. C. F. Pesquisa em Visualização na Educação Matemática: Conceitos, Tendências e Perspectivas. Educação Matemática Pesquisa, v. 14, p. 31-45. 2012.

GOOGLE CLASSROOM: conheça a plataforma virtual de ensino e aprendizagem. Google For Education. Educador do Futuro. 13 dez. 2021. Disponível em: https://educadordofuturo.com.br/google-education/google-classroom/. Acesso em: 13 set. 2022.

LIMA, F. O.; BRANDÃO, D. N.; SILVA, D. M.; BRITO, L. R.; VIEIRA, W. B. A Matemática Visual para o Desenvolvimento de Mentalidades Matemáticas em Alunos de uma Escola Pública. Diversitas Jornal, v. 6, n. 4, p. 4086-4106, out./dez. 2021.

NOVAES, R. C. N. Uma abordagem visual para o ensino de matemática financeira no ensino médio. 2009. Dissertação (Mestrado em Ensino de Matemática) – Instituto de Matemática, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2009.

RAMOS, M. Prismas: geometria espacial para a matemática do Enem. Blog do Enem, 25 nov. 2016. Disponível em: https://blogdoenem.com.br/prismas-geometria-espacial-para-a-matematica-do-enem/. Acesso em: 13 out. 2022.

Published

2024-05-25

How to Cite

Maciel, C. de M., & Grützmann, T. P. (2024). Visuality in teaching Geometry in High School. Revista Baiana De Educação Matemática, 5(1), e202408. https://doi.org/10.47207/rbem.v5i1.19572