Visuality in teaching Geometry in High School
DOI:
https://doi.org/10.47207/rbem.v5i1.19572Keywords:
Teaching Mathematics, Mathematical Mindsets, Geometry, High schoolAbstract
The research presented here is a synthesis of the dissertation defended in the Postgraduate Program in Mathematics Education at the Institute of Physics and Mathematics at the Federal University of Pelotas. It is a qualitative research and its general objective is to investigate the potential of visuality in learning Geometry, based on a sequence of activities. The theoretical foundation is based on Boaler's ideas about Mathematical Mentalities and visual aspects. The target audience was a 3rd year high school class from a public school in the city of Ijuí-RS. The activities were applied in the months of August and September 2021, based on a didactic sequence with eight questions. The data was produced and collected using Google Form and was analyzed using Content Analysis. Based on the questions, three categories were defined: “Necessary image”; “Unnecessary image” and “No image”. As a result, it was obtained that it is necessary to work more with visual mathematics approaches, encouraging students to think visually and that the school is a place that enhances this type of approach. Furthermore, it is necessary to stimulate and encourage students to develop a growth mindset in relation to Mathematics. It is concluded that this approach is still recent in the area of Mathematics teaching, requiring new research.Downloads
References
BARDIN, L. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições,1977.
BOALER, J. Mentalidades matemática: estimulando o potencial dos estudantes por meio da matemática criativa, das mensagens inspiradoras e do ensino inovador. Porto Alegre, RS: Penso, 2018.
BOALER, J. Ability and Mathematics: the mindset revolution that is reshaping education. Forum, v. 55, n. 1, p. 143-152, 2013.
BOALER, J. Without Fear: Research Evidence on the Best Ways to Learn Math Facts. YouCubed at Stanford University, p. 1-28, 2015.
BOALER, J. Developing Mathematical Mindsets. American Educator. p. 28-40, 2019a.
BOALER, J. O que a matemática tem a ver com isso? Como professores e pais podem transformar a aprendizagem da matemática e inspirar sucesso. Porto Alegre, RS: Penso, 2019b.
BOALER, J. Ver para entender: A importância da matemática visual para o cérebro e o aprendizado. Youcubed at Stanford University. 2019c. Disponível em: https://www.youcubed.org/wp-content/uploads/2018/05/Ver-para-Entender.pdf. Acesso em: 29 set. 2022.
BOALER, J. Mente sem barreiras: as chaves para destravar seu potencial ilimitado de aprendizagem. Porto Alegre, RS: Penso, 2020.
BOALER, J.; CHEN, L.; WILLIAMES, C.; CORDERO, M. Seeing as Understanding: The Importance of Visual Mathematics for our Brain and Learning. Journal of Applied & Computational Mathematics, v. 5, n. 5, p. 1-6, 2016.
BOALER, J; MUNSON, J.; WILLIAMS, C. Mentalidades matemáticas na sala de aula: ensino fundamental. Porto Alegre, RS: Penso, 2018.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, DF, 2018.
FERREIRA, A. B. H. Novo dicionário Aurélio da Língua Portuguesa. 2. ed. Curitiba, PR: Nova Fronteira, 1999.
FLORES, C. Cultura visual, visualidade, visualização matemática: balanço provisório, propostas cautelares. ZETETIKÉ, v. 18, número temático, p. 271-294, 2010.
FLORES, C. R.; WAGNER, D. R.; BURATTO, I. C. F. Pesquisa em Visualização na Educação Matemática: Conceitos, Tendências e Perspectivas. Educação Matemática Pesquisa, v. 14, p. 31-45. 2012.
GOOGLE CLASSROOM: conheça a plataforma virtual de ensino e aprendizagem. Google For Education. Educador do Futuro. 13 dez. 2021. Disponível em: https://educadordofuturo.com.br/google-education/google-classroom/. Acesso em: 13 set. 2022.
LIMA, F. O.; BRANDÃO, D. N.; SILVA, D. M.; BRITO, L. R.; VIEIRA, W. B. A Matemática Visual para o Desenvolvimento de Mentalidades Matemáticas em Alunos de uma Escola Pública. Diversitas Jornal, v. 6, n. 4, p. 4086-4106, out./dez. 2021.
NOVAES, R. C. N. Uma abordagem visual para o ensino de matemática financeira no ensino médio. 2009. Dissertação (Mestrado em Ensino de Matemática) – Instituto de Matemática, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2009.
RAMOS, M. Prismas: geometria espacial para a matemática do Enem. Blog do Enem, 25 nov. 2016. Disponível em: https://blogdoenem.com.br/prismas-geometria-espacial-para-a-matematica-do-enem/. Acesso em: 13 out. 2022.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Clara de Mello Maciel, Thaís Philipsen Grützmann
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-sa/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Uma nova publicação de artigo anteriormente publicado na Revista Baiana de Educação Matemática, fica sujeita à expressa menção da precedência de sua publicação neste periódico, seguindo as normas de referência. Autores que publicam na RBEM concordam com os seguintes termos:
-
O Conselho Editorial se reserva ao direito de efetuar, nos originais, alterações de ordem normativa, sintática, ortográfica e bibliográfica com vistas a manter o padrão culto da língua, respeitando, porém, o estilo dos autores. As provas finais poderão ou não ser enviadas aos autores.
-
Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution (CC BY-NC-SA).
-
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista, exemplo: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro, com reconhecimento de autoria e publicação inicial na RBEM.
-
Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online — em repositórios institucionais, página pessoal, rede social ou demais sites de divulgação científica.