Songs in Mathematical Education: what the Bahia’s Encounteurs from 2013 to 2021 reveal?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47207/rbem.v5i1.18336

Keywords:

Mathematical Learning, Songs, Teaching

Abstract

This work is the result of a research developed in the Lato Sensu Postgraduate Course in Mathematical Education at the University of the State of Bahia (UNEB), with bibliographic outline, and had the general goal of analyzing how the songs are approached in the academic-scientific productions published in the Annals of the Bahia’s Enconteurs on Mathematics Education in the period from 2013 to 2021. For this reason, a preliminary survey was carried out covering the period from 2013 to 2021, in which the last 5 (five) events took place. Of the works located and that presented the song as part of their theme, in a total of 10 (ten), it was examined whether there was the definition of a song, how the musical and linguistic aspects of the song were approached, and how these aspects were related to the process of teaching and learning mathematics. With the theoretical support of Tatit (2016), Caldas (2016) and Cavalcanti (2013), it was obtained as results, the identification of 6 (six) works that, in their majority, presented the definition of a song, focoused the analyzes on the linguistic aspects of the songs and did not clearly explained the relationship between the approaches and the teaching and learning process of mathematical content.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

SIDCLEY DALMO TEIXEIRA CALDAS, UNIVERSIDADE FEDERAL DA BAHIA

MESTRE EM EDUCAÇÃO - PPGE/UFBA, LICENCIADO EM PEDAGOGIA E EM MATEMÁTICA

JEFFERSON CORREIA DA CONCEIÇÃO, UNIVERSIDADE DO ESTADO DA BAHIA

Possui graduação em Licenciatura Desenho e Plástica pela Universidade Federal da Bahia (1987), Especialista em Planejamento Educacional (UNIVERSO -1996), Especialista em Artes (SEC - IAT - BA - 1998). mestrado em Ciências da Educação - Universidad Autônoma de Asuncion - UAA (2007) e doutorado em Ciências da Educação - Universidad Tecnológica Intercontinental - UTIC (2010), curso reconhecido pela Universidade do Estado da Bahia - UNEB. Coordena projeto extensionista - Geometria e Artes Visuais: uma possibilidade lúdica para pessoas da terceira idade - UATI - Campus II. Docente Aposentado do Centro Territorial de Educação Profissional do Agreste Baiano e Litoral Norte - CETEP/LNAB; Atuações - Faculdade Santíssimo Sacramento - F.SS.S. (período 08/2001 - 07/2022) por desligamento institucional voluntário; Universidade do Estado da Bahia - UNEB - DCET - CAMPUS II.

References

ANDRADE, Dídima Maria de Mello. Uma abordagem contemporânea do currículo na geração de novas práticas didáticas e de ensino: contribuições do campo da ludicidade. In: II COLÓQUIO INTERNACIONAL DE EDUCAÇÃO, CURRÍCULO E PROCESSOS TECNOLÓGICOS. Anais... Salvador: UNEB, 2013.

BROUGÈRE, Gilles. Brinquedo e cultura. São Paulo: Cortez, 2010. (Coleção Questões da nossa época; v. 20).

BROUGÈRE, Gilles. Jogo e educação. Porto Alegre: Artes Médicas, 1998.

CALDAS, Sidcley Dalmo Teixeira. As canções na educação matemática: do sensível ao semiótico. In: ANAIS DO XVIII ENCONTRO BAIANO DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 2019, Ilhéus. Anais eletrônicos... Ilhéus: Mini, 2019. Disponível em: https://casilhero.com.br/ebem/mini/uploads/anexo_final/66eee7f352a8a25ca8bb7611244e87e6.pdf. Acesso em: 28 ago. 2022.

CALDAS, Sidcley Dalmo Teixeira. Canções, educação matemática e ludicidade. In: ANAIS DO XVII ENCONTRO BAIANO DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 2017, Alagoinhas. Anais... Alagoinhas, 2017.

CALDAS, Sidcley Dalmo Teixeira. A presença de canções na educação matemática: compreensões de futuros professores dos anos iniciais do ensino fundamental. Salvador: UFBA, 2016. 140 p. Dissertação (Mestrado) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Faculdade de Educação, Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2016.

CALDAS, Sidcley Dalmo Teixeira. As canções no ensino-aprendizagem da matemática: o lúdico para quem canta, conta e se encanta. In: ANAIS DO XVI ENCONTRO BAIANO DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 2015, Salvador. Anais eletrônicos... Salvador: Gere, 2015. Disponível em: http://www.xviebem-ifba-ssa.ufba.br/. Acesso em: 28 ago. 2022.

CALDAS, Sidcley Dalmo Teixeira. A canção no ensino-aprendizado da matemática: o entrelace da melodia com os conteúdos conceituais e procedimentais do 7º ano. In: ANAIS DO XV ENCONTRO BAIANO DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 2013a, Teixeira de Freitas. Anais eletrônicos... Teixeira de Freitas: Galoá, 2013a. Disponível em: https://proceedings.science/ebem/ebem-2013/papers/a-cancao-no-ensino-aprendizado-da-matematica--o-entrelace-da-melodia-com-os-conteudos-conceituais-e-procedimentais-do-7-?lang=en. Acesso em: 28 ago. 2022.

CALDAS, Sidcley Dalmo Teixeira. O uso de canções no ensino-aprendizado da matemática: identificando os conteúdos conceituais, procedimentais e atitudinais. In: XI ENCONTRO NACIONAL DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA. 2013, Curitiba. Anais...Curitiba: PUCPR, 2013b.

CAVALCANTI, Valdir de Sousa. Teoria das situações didáticas: trabalhando conceitos de circunferência. In: ENCONTRO NACIONAL DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 11, 2013, Curitiba. Anais..., Curitiba: PUCPR, 2013.

CAVALCANTI, Valdir de Sousa. Composição de Paródias: um recurso didático para compreensão sobre conceitos de circunferência. Campina Grande: UEPB, 2011. 163f. Dissertação (Mestrado) – Universidade Estadual da Paraíba, Campina Grande, 2011.

CONCEIÇÃO, Jefferson Correia. Ensino e aprendizagem com percursos lúdicos: artes visuais, matemática e terceira idade em processos de teorização e práticas pedagógicas. In: III ENCONTRO DE LUDICIDADE E EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 2021, Alagoinhas. Anais eletrônicos... Alagoinhas: UNEB, 2021. Disponível em: file:///C:/Users/Usuario/Downloads/11957-Texto%20do%20artigo-33686-1-10-20210614.pdf. Acesso em: 31 ago. 2022.

D’ÁVILA, Cristina Maria. Didática lúdica: saberes pedagógicos e ludicidade no contexto da educação superior. Revista Entreideias – educação, cultura e sociedade. Salvador: Universidade Federal da Bahia, Faculdade de Educação, v. 3, n. 2 (jul. /dez.2014), 2014.

D'ÁVILA, Cristina Maria. Eclipse do lúdico. Revista da FAEEBA – Educação e Contemporaneidade, Salvador, v. 15, n. 25, págs. 15-25. Jan./jun., 2006.

DUVAL, Raymond. Registros de representação semióticas e funcionamento cognitivo da compreensão em matemática. In: MACHADO, Silvia Dias Alcântara (Org.). Aprendizagem em matemática: registros de representação semiótica. Campinas: Papirus, 2013.

FINNEGAN, Ruth. O que vem primeiro: o texto, a música ou a performance? In: MATOS, Cláudia Neiva (Org.). Palavra cantada: ensaios sobre poesia, música e voz. Rio de Janeiro: 7Letras, 2008. p. 15-43.

GARNICA, Antonio Vicente Marafioti. Matemática, educação matemática, cidades e casacos vermelhos: um prefácio. In: OLIVEIRA, Cristiane Coppe de; MARIM, Vlademir. Educação matemática: contextos e práticas docentes. Campinas, SP: Editora Alínea, 2014.

GIL, Antonio Carlos. Métodos e Técnicas de Pesquisa Social. 6 ed. São Paulo: Atlas, 2011.

HUIZINGA, Johan. Homo ludens: o jogo como elemento da cultura. São Paulo: Perspectiva, 2003.

LEVITIN, Daniel. A música no seu cérebro: a ciência de uma obsessão humana. São Paulo: Civilização Brasileira, 2011.

LIMEIRA, Hérica Janielli da Slva; SANTOS, Valéria Coelho dos; SILVA, Américo Júnior Nunes da. Mapeamento dos três últimos encontros baianos de educação matemática: o que tem sido publicado sobre grandezas e medidas? In: ANAIS DO XIV COLÓQUIO INTERNACIONAL EDUCAÇÃO E CONTEMPORANEIDADE, 2020, Aracaju. Anais eletrônicos... Aracaju: vol. XIV, n. 14, set. 2020. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/346763677_mapeamento_dos_tres_ultimos_encontros_baianos_de_educacao_matematica_o_que_tem_sido_publicado_sobre_grandezas_e_medidas. Acesso em: 31 ago. 2022.

LUCKESI, Cipriano Carlos. Ludicidade e atividades lúdicas na prática educativa. São Paulo: Cortez, 2022.

LUCKESI, Cipriano Carlos. Ludicidade e atividades lúdicas: uma abordagem a partir da experiência interna. 2005. Disponível em: http://www.luckesi.com.br/artigoseducacaoludicidade.htm. Acesso em 31 ago. 2022.

LUDKE, Menga; ANDRÉ, Marli E. D. A. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. Rio de Janeiro: E.P.U., 2014.

NEGREIROS, Eliete Eça. Ensaiando a canção: Paulinho da Viola e outros. Cotia: Ateliê Editorial, 2011.

PAIM, Marcio Antonio Souza. Fragmentos da lógica formal na música popular brasileira. In: ANAIS DO VIII FÓRUM BAIANO DAS LICENCIATURAS EM MATEMÁTICA/XIX ENCONTRO BAIANO DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 2021, Vitória da Conquista. Anais eletrônicos... Vitória da Conquista: Galoá, 2021. Disponível em: https://proceedings.science/ebem/ebem-2021/papers/fragmentos-da-logica-formal-na-musica-popular-brasileira. Acesso em: 28 ago. 2022.

SANTANA, Luciano Reis de; GRILO, Marcos. Uma estratégia de ensino de grafos baseados em letras de músicas. In: ANAIS DO XVIII ENCONTRO BAIANO DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 2019, Ilhéus. Anais eletrônicos... Ilhéus: Mini, 2019. Disponível em: https://casilhero.com.br/ebem/mini/uploads/anexo_final/8213ea5cbf00f59112e09c9ee3d00506.pdf. Acesso em: 28 ago. 2022.

SANTANA, C. S. S.; MAGRIS, P. N.; CUNHA, M. V.; GRILO, M.; HENRIQUE, T.; PEREIRA, H. B. B.. Minerando ciência e tecnologia no mar das canções de Gilberto Gil. Revista Interfaces Científicas Humanas e Sociais, v. 3, p. -, 2015.

SLOBODA, John A. A mente musical: a psicologia cognitiva da música. Tradução Beatriz Ilari e Rodolfo Ilari. Londrina: EDUEL, 2008.

SBEM. Sociedade Brasileira de Educação Matemática. Disponível em: http://www.sbembrasil.org.br/sbembrasil/index.php/a-sociedade/documentos/estatuto. Acesso em: 28 ago. 2022.

SBEM-BA. Sociedade Brasileira de Educação Matemática - Regional Bahia. Disponível em: http://www.sbemba.com.br/. Acesso em: 28 ago. 2022.

SUZART, Leonardo Araújo; SILVA, Américo Júnior Nunes da. Ensino de Geometria nos anos finais do Ensino Fundamental: um mapeamento das produções no estado da Bahia. Revista Baiana de Educação Matemática, v. 01, p. 01-22, jan./dez., 2020. Disponível em: https://www.revistas.uneb.br/index.php/baeducmatematica/article/view/e202002/6105. Acesso em: 31 ago. 2022.

TATIT, Luiz. Estimar canções: estimativas íntimas na formação do sentido. Cotia, SP: Ateliê Editorial, 2016.

TATIT, Luiz. Elos de melodia e letra: análise semiótica de seis canções. Cotia, SP: Ateliê Editorial, 2008.

TATIT, Luiz. Semiótica da canção: melodia e letra. São Paulo: Editora Escuta, 2007.

TATIT, Luiz. O século da canção. Cotia: Ateliê Editorial, 2004.

ZABALA, A. A prática educativa. Porto Alegre: Artmed, 1998.

Published

2024-01-17

How to Cite

CALDAS, S. D. T., & CONCEIÇÃO, J. C. D. (2024). Songs in Mathematical Education: what the Bahia’s Encounteurs from 2013 to 2021 reveal?. Revista Baiana De Educação Matemática, 5(1), e202401. https://doi.org/10.47207/rbem.v5i1.18336