Brazilian olympics mathematic of the public schools (OBMEP): Methodological proposal for mathematics teachers

Main Article Content

Maria Antônia Keila Alves
Daniel Brandão Menezes

Abstract

This article aims to analyze didactic actions that are attached to teaching flat figures with emphasis in the use of the software Geogebra together with the website Phet Colorado and materials regularly used for students; so, aims to use as methodological proposal a Didactic Situation Olympic (DSO) of Alves in a School Municipal at Ubaúna-Coreaú/Ceará, her target Audience: two classes of 9th year of the elementary school II. The main point this study it was to introduce objectively as mathematic teachers, can approach Olympic Problems (OP´s) in regular classes mathematic, and also, find the best teaching methodology for help them; always aiming as main point the Students Learning. It was verified that the teaching of areas of flat figures aggregate educational resources more modern as the Geogebra and website Phet Colorado that were the chosen for this research, presents efficiently for meaningful learning of the students, acting mostly in the perception of which the mathematic there is not a possibility of answer, unlinking students of the misconception of which, the mathematic it is considered a exact science and therefore it is receive a unique possibility answer.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Alves, M. A. K., & Menezes, D. B. (2023). Brazilian olympics mathematic of the public schools (OBMEP): Methodological proposal for mathematics teachers. Revista Baiana De Educação Matemática, 4(01), e202306. https://doi.org/10.47207/rbem.v4i01.16260
Section
Artigos - Fluxo Contínuo
Author Biographies

Maria Antônia Keila Alves, Universidade Estadual Vale do Acaraú (UVA)

Graduanda em matemática (licenciatura) pela UVA 

Daniel Brandão Menezes, Universidade Estadual Vale do Acaraú (UVA)

Pós-doutor em Educação Brasileira na linha de pesquisa História e Educação Comparada pela UFC

References

ALMOULOUD, Ag S. (2007). Fundamentos da Didática da Matemática. São Paulo: Editora UFPR.

ALVES, F. R. V. Situações didáticas olímpicas (SDO’s): ensino de olimpíadas de matemática com arrimo no software Geogebra como recurso na visualização. Alexandria: Revista de Educação em Ciência e Tecnologia, v. 13, n. 1, p. 319-349, 2020.

ALVES, F. R. V. Situação Didática Olímpica (SDO): Aplicações da Teoria das Situações Didáticas para o Ensino de Olimpíadas. Revista Contexto & Educação, v. 36, n. 113, p. 116-142, 2021.

AZEVEDO, I. F.; ALVES, F. R. V.; OLIVEIRO, J. C. Obmep e Teoria das Situações Didáticas: uma proposta para o professor de matemática. Educação Matemática em Revista. RS, v.2, n.19 p. 82-92, 2018.

BECKEL, C.C. “OBMEP :: História da

Matemática:,2009, Acesso: Setembro 2021.

BIONDI, R. L.; VASCONCELLOS, L.; MENEZES-FILHO, N. de. Avaliando o impacto da Olimpíada Brasileira de Matemática das Escolas Públicas (OBMEP) no desempenho de matemática nas avaliações educacionais. São Paulo: Fundação Getúlio Vargas, Escola de Economia de São Paulo, 2009.

OLIVEIRA NETO, Ms. J. E. de. SITUAÇÕES DIDÁTICAS OLÍMPICAS NO CONTEXTO DA OBMEP.

SILVA, J. G. A. da; ALVES, F. R. V.; MENEZES, D. B. Situação Didática Olímpica-SDO: um problema olímpico aplicado à teoria das situações didáticas. Revista Thema, v. 19, n. 2, p. 265-278, 2021.

SILVA, J. G. A. da; ALVES, F. R. V.; MENEZES, D. B. Aspectos da Teoria das Situações Didáticas aplicada ao ensino de Geometria plana referente a problemas das olímpiadas de Matemática com amparo do software Geogebra. Revista Sergipana de Matemática e Educação Matemática, v. 5, n. 2, p. 328-342.

ROCHA, E.M. et al. Uso da informática nas aulas de matemática: obstáculo que precisa ser superado pelo professor, o aluno e a escola. In: Anais... XXVII Congresso da Sociedade Brasileira de Computação / Interação entre as Ciências: Desafio para a Tecnologia da Informação. Rio de Janeiro, 2007. Disponível em: <http://www.br-ie.org/pub/index.php/wie/article/view/951>. Acesso em: Setembro de 2021.

SANTOS, A. P. R. A.; ALVES, F. R. V. A teoria das situações didáticas no ensino das Olimpíadas de Matemática: Uma aplicação do Teorema de Pitot. Indagatio Didactica, v. 9, n. 4, p. 279-296, 2017.