Trigonometry in High School: A teaching proposal through the History of Mathematics

Main Article Content

Lucas de Jesus Pinheiro
Fernando Osvaldo Real Carneiro

Abstract

The predominance of traditional classes is common in Mathematics, however, it has been
questioned and has been undergoing several changes that we consider positive, such as the use of the History of Mathematics, which is a contemporary trend belonging to Mathematics Education. This
tendency appears as one of the alternatives to the traditional method, being able to compose a
pedagogical practice that becomes useful in Mathematics classes, thus promoting a greater attractiveness
among its audience. Trigonometry is considered a complex subject by many, especially because it is
based only on its analytical and algebraic aspects, even though it has many applicability, so the historical
context can provide a better understanding of this content. In this way, the objective of this work was to help students to better understand the content of Trigonometry, through a more relevant teaching, for
this, we propose classes containing Illustrative Historical Narratives from the elaboration of an own
model, aiming that the classes become more interesting, dynamic and contextualized. The research was
developed in two stages, the first of a more descriptive-exploratory character, research was carried out
through books and academic works, seeking to cover the theoretical aspects of the themes involved in
this study; the second stage was based on applied research, where a teaching proposal was presented.
For all these reasons, we hope that the proposed objectives regarding the teaching and learning process
in Trigonometry classes can be achieved.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Pinheiro, L. de J., & Carneiro, F. O. R. (2023). Trigonometry in High School: A teaching proposal through the History of Mathematics. Revista Baiana De Educação Matemática, 4(01), e202308. https://doi.org/10.47207/rbem.v4i01.16209
Section
Artigos - Fluxo Contínuo
Author Biographies

Lucas de Jesus Pinheiro, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia da Bahia - IFBA

Licenciado em Matemática pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia da Bahia (IFBA) – Campus Salvador.

Fernando Osvaldo Real Carneiro, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia da Bahia - IFBA

Licenciado em Física pela Universidade Federal da Bahia e Bacharel em Matemática pela Universidade Salvador. Especialista em Matemática com ênfase em Informática pela Universidade do Estado da Bahia e Mestre em Engenharia pela Universidade Federal de Santa Catarina em ambas dialogando acerca da Modelagem Matemática. Doutor em Ensino, Filosofia e História das Ciências pela Universidade Federal da Bahia. Professor Efetivo do Departamento de Matemática do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia da Bahia (IFBA) do Campus de Salvador. Sou membro dos seguintes grupos de pesquisa: Núcleo de Estudos em Matemática, Estatística e Educação (NEMME), Grupo de Pesquisa em Ensino de Física e Física (GEPFF) e Grupo de Pesquisa em Ensino de Ciências e Formação de Professores. Sou sócio da Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM - núcleo Bahia) e da Sociedade Brasileira de História das Ciências (SBHC). Tenho experiência na área de Formação de Professores de Física e Matemática atuando principalmente nas seguintes áreas: Ensino de Matemática e de Física e História das Ciências e Matemática.

References

Ariabata. [20--?]. 1 figura. 5.21 x 4.35 cm. Disponível em: https://www.thefamouspeople.com/profiles/aryabhata-5427.php. Acesso em: 13 dez. 2022.

BARROS, José D’Assunção. Paul Ricoeur e a Narrativa Histórica. História, imagem e narrativas, Rio de Janeiro, ano 2011, n. 12, p. 1-26.

BIANCHI, Maria Isabel Zanutto. Uma reflexão sobre a presença da história da Matemática nos livros didáticos. Orientadora: Rosa Lúcia Sverzut Baroni. 2006. 103 f. Dissertação (Mestrado) - Curso de Educação Matemática, Instituto de Geociências e Ciências Exatas, Universidade Estadual Paulista, Rio Claro, 2006. Disponível em: https://repositorio.unesp.br/handle/11449/91102. Acesso em: 24 out. 2022.

BOYER, Carl Benjamin. História da Matemática. Tradução: Helena Castro. 3. ed. São Paulo: Blucher, 2012. Título original: A history of mathematics. ISBN: 978-85-212-0641-5. Disponível em: https://bityli.com/tZd3Cy. Acesso em: 7 mar. 2023.

Construção das Pirâmides do Egito. [20--?]. 1 figura. 6.77 x 8.47 cm. Disponível em: https://mestrenahistoria.blogspot.com/2020/02/como-foram-erguidas-as-piramides-do.html. Acesso em: 10 dez. 2022.

Cursor de uma Régua de Cálculo. [20--?]. 1 figura. 7.41 x 5.08 cm. Disponível em: pt.wikipedia.org/wiki/Régua_de_cálculo. Acesso em: 14 dez. 2022.

DE GASPERI, Wlasta Nadieska Hüffner; PACHECO, Edilson Roberto. A história da matemática como instrumento para a interdisciplinaridade na educação básica. 2018. Disponível em: http://ead.bauru.sp.gov.br/efront/www/content/lessons/37/e2t1.pdf. Acesso em: 9 mar. 2022.

Embarcações na Era das Navegações. [20--?]. 1 figura. 9.06 x 6.75 cm. Disponível em: https://www.rolando20.com.br/navegacao-os-custos-de-uma-tripulacao/. Acesso em: 14 dez. 2022.

EVES, Howard. Introdução à história da matemática. Tradução: Hygino H. Domingues. 5. ed. Campinas: Editora da Unicamp, 2011. Título original: An introduction to the history of mathematics. ISBN: 85-268-0657-2. Disponível em: https://vdocuments.pub/introducao-a-historia-da-matematica-howard-eves-55d984c8e7dee.html?page=394. Acesso em: 1 nov. 2022.

FORATO, Thaís Cyrino de Mello. A natureza da ciência como saber escolar: um estudo de caso a partir da história da luz. Orientador: Maurício Pietrocola. 2009. v. 1, 204 f. Tese (Doutorado) - Curso de Ensino de Ciências e Matemática, Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo, São Paulo, 2009. Disponível em: http://repositorio.minedu.gob.pe/handle/20.500.12799/1616. Acesso em: 15 out. 2022.

HIDALGO, Juliana M. et al. A História da Ciência (Distorcida ou Ausente) em Livros Didáticos: O Conteúdo sobre o “Experimento de Torricelli” como Estudo de Caso. Alexandria, Florianópolis, ano 2018, n. 1, p. 101-124, 21 mai. 2018. Semestral. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/alexandria/article/view/1982-5153.2018v11n1p101. Acesso em: 15 out. 2022.

KRAGH, Helge. Introdução à Historiografia da Ciência. Tradução: Carlos Grifo Babo. 1 ed. Porto, Portugal: Porto Editora, 2003. 233 p. (História e filosofia da ciência). Título original: An introduction to the historiography of science. ISBN: 972-0-45081-9.

LIBÂNEO, José Carlos. Democratização da Escola Pública: A pedagogia crítico-social dos conteúdos. 21. ed. São Paulo: Loyola, v. 1, 2001. 149 p. (Educar). ISBN: 85-15-00181-0. Disponível em: https://bityli.com/FAkxd. Acesso em: 12 out. 2022.

LINDEGGER, Luiz Roberto de Moura. Construindo os conceitos básicos da trigonometria no triângulo retângulo: uma proposta a partir da manipulação de modelos. Orientadora: Sandra Maria Pinto Magina. 2000. Dissertação (Mestrado) - Curso de Educação Matemática, PUC - SP, São Paulo, 2000.

LITZ, Valesca Giordano. O uso da imagem no ensino de História. Orientador: Sandro Marlus Wambier. 2009. 43 f. TCC (Especialização) - Curso de História, Departamento de Políticas e Programas Educacionais Coordenação Estadual do PDE, Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2009. Disponível em: http://www.diaadiaeducacao.pr.gov.br/portals/pde/arquivos/1402-6.pdf. acesso em: 24 set. 2022.

Mapa Mundi século XV. [20--?]. 1 figura. 8.47 x 6.64 cm. Disponível em: http://eroneducador.blogspot.com/2013/08/a-tecnologia-maritima-das-grandes.html. Acesso em: 7 dez. 2022.

MIGUEL, Antônio; MIORIM, Maria Ângela. História na Educação Matemática: Propostas e desafios. 1 ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2004. 200 p. (Tendências em Educação Matemática).

MIZUKAMI, Maria da Graça Nicoletti. Ensino: As Abordagens do Processo. São Paulo: Editora Pedagógica e Universitária Ltda, 1986. 119 p. ISBN: 85-12-30350-6.

MOSCATELI, Renato. A narrativa histórica em debate: algumas perspectivas. Revista Urutágua, Maringá: DCS/UEM, ano 2006, n. 6, p. 1-13, Quadrimestral.

PALHARES, Leonardo Machado. Entre o verdadeiro histórico e a imaginação criadora: Ilustrações sobre história e cultura dos povos indígenas em livros didáticos de História. Orientador: Júnia Sales Pereira. 2012. 226 f. Dissertação (Mestrado) - Curso de Faculdade de Educação, Departamento de Métodos e Técnicas de Ensino, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2012. Disponível em: https://repositorio.ufmg.br/handle/1843/BUOS-933MLZ. Acesso em: 25 set. 2022.

Papiro Rhind. [20--?]. 1 figura. 7.22 x 5.11 cm. Disponível em: https://bityli.com/pcPL1. Acesso em: 14 dez. 2022.

PEREIRA, Elisângela Miranda. A História da Matemática nos livros didáticos de Matemática do Ensino Médio: conteúdos e abordagens. Orientador: Mariana Feiteiro Cavalari. 2016. 106 f. Dissertação (Mestrado) - Curso de Profissional em Ensino de Ciências, Universidade Federal de Itajubá, Itajubá, 2016. Disponível em: https://repositorio.unifei.edu.br/jspui/handle/123456789/476. Acesso em: 24 out. 2022.

ROQUE, Tatiana. História da Matemática: Uma visão crítica, desfazendo mitos e lendas. Rio de Janeiro: Zahar, 2012. Disponível em: https://lelivros.love/book/download-historia-da-matematica-tatiana-roque-em-epub-mobi-e-pdf/. Acesso em: 24 dez. 2021.

SANTOS, Andréia Nunes dos; SOUSA, Juciane de. A História da Matemática como instrumento de ensino e aprendizagem na educação básica. Boletim Cearense de Educação e História da Matemática, v. 7, n. 20, p. 451-458, 2020. Disponível em: https://www.revistas.uece.br/index.php/BOCEHM/article/view/2832. Acesso em: 20 out. 2021.

SANTOS, Maylza Belizário et al. Ensinando e Aprendendo Trigonometria no Ensino Médio. XII Encontro Nacional de Educação Matemática, São Paulo, ano 2016, p. 1-10. Disponível em: http://www.sbembrasil.org.br/enem2016/anais/pdf/7990_4369_ID.pdf. Acesso em: 9 maio 2022.

SEQUEIRA, Manuel; LEITE, Laurinda. A história da ciência no ensino: aprendizagem das ciências. Revista Portuguesa de Educação, Braga, Portugal, ano 1988, p. 29-40, 31 ago. 1988. Semestral. Disponível em: https://revistas.rcaap.pt/rpe/issue/view/1407/327. Acesso em: 22 out. 2022.

STRICK, Andreas. Mohammad Abu'l-Wafa Al-Buzjani. [19--?]. 1 figura. 3.73 x 5.05 cm. Disponível em: https://mathshistory.st-andrews.ac.uk/Biographies/Abul-Wafa/. Acesso em: 14 dez. 2022.

William Oughtred. [20--?]. 1 figura. 3.81 x 5.18 cm. Disponível em: https://lexique.netmath.ca/multiplication/. Acesso em: 13 dez. 2022.

WHITE, Hayden. Trópicos do Discurso: Ensaios sobre a crítica da cultura. Tradução: Alípio Correia de Franca Neto. 2. ed. São Paulo: Edusp, 2001. Título original: The Historical Text as Literary Artifact. Disponível em: https://bityli.com/fREDp. Acesso em: 19 set. 2022.