An Adidactic Situation for the Development of Probabilistic Reasoning and Thinking in a Teacher Education Course

Main Article Content

Auriluci de Carvalho Figueiredo
Cileda de Queiroz e Silva Coutinho

Abstract

The objective of this work is to discuss the development of an adidactic situation as a didactic tool for approaching the concept of probability through the confrontation between its classic and frequentist approaches in a continuing education course for mathematics teachers who work in basic education. Research in the teaching-learning area of ​​probability has highlighted the need for teachers to be better prepared for classroom work with activities that can promote the development of probabilistic thinking, reasoning, and literacy. We will only discuss aspects of probabilistic reasoning in this text. In this study, the applied research methodology is the qualitative approach. Among the conclusions, we found that the adidactic situations built allowed those teachers to work on their knowledge, enabling the recognition of important elements for the development of probabilistic thinking, reasoning, and literacy, from which we can also infer an improvement in the didactic work for the development of these three pillars also with students.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Figueiredo, A. de C., & Coutinho, C. de Q. e S. (2022). An Adidactic Situation for the Development of Probabilistic Reasoning and Thinking in a Teacher Education Course. Revista Baiana De Educação Matemática, 3(01), e202218. https://doi.org/10.47207/rbem.v3i01.15620
Section
Dossiê Temático - Educação Estatística brasileira na 11th ICOTS
Author Biographies

Auriluci de Carvalho Figueiredo, UNIMES

Professora da Universidade Metropolitana de Santos (UNIMES). Doutora em Educação Matemática.

Cileda de Queiroz e Silva Coutinho, PUC-SP

Doutora em Didática da Matemática

References

ALMOULOUD, Saddo Ag. Modelo de ensino/aprendizagem baseado em situações-problema: aspectos teóricos e metodológicos. Revemat: Revista Eletrônica de Educação Matemática. Florianópolis, 2016. https://doi.org/10.5007/1981-1322.2016v11n2p109

BATANERO, C. & GODINO, J. D. & ROA, R. Training Teachers to Teach Probability. Journal of Statistics Education, San Luis Opispo, Califórnia, v. 12, n. 1, 2004. https://doi.org/10.1080/10691898.2004.11910715

BOLIVAR, A. (org). Profissão professor: o itinerário profissional e a construção da escola. Bauru: EDUSC, 2002.

BOROVCNIK, M. Pensamento probabilístico e alfabetização em probabilidade no contexto do risco. Educação Matemática e Pesquisa, São Paulo, v.18, n.3, 1491-1516, 2016.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2018.

BROUSSEAU, G. (1986). Fondements et méthodes de la didactique des mathématiques. Recherches en Didactique des Mathématiques, 7(2), 33-116.

CAVALCANTE, J, L.; LIMA, A. P. B.; ANDRADE, V. L.V.X. O ensino de probabilidade na licenciatura em matemática: considerações para um modelo epistemológico de referência. Educação Matemática e Pesquisa, São Paulo, v. 23, n. 1, p.58-78, 2021. https://doi.org/10.23925/1983-3156.2021v23i1p58-78

CAZORLA, I. M. O ensino de Estatística no Brasil. Sociedade Brasileira de Educação Matemática. 2009.

COUTINHO, C. Q. S ; FIGUEIREDO, A. C. Simulação Computacional: Aspectos do Ensino da Probabilidade. Frequentista. Zetetiké, Campinas, SP, v.28, p.1-18–e020017, 2020. https://doi.org/10.20396/zet.v28i0.8656869

COUTINHO, C. Q. S. Introdução ao conceito de probabilidade pela visão freqüentista: estudo epistemológico e didático. 1994. Dissertação de mestrado. PUCSP. São Paulo.

COUTINHO, C. Q. S. Introduction aux situations aléatoires dès le collège: De la modélisation à la simulation d’expériences de Bernoulli dans l’environnement informatique Cabri-géomètre II Thèse de doctorat, Université Joseph Fourier, Grenoble, 2001. https://www.theses.fr/2001GRE10077

GAL, I. Towards “probability literacy” for all citizens: building blocks and instructional dilemmas. In G.A. Jones (ed.), Exploring probability in school: challenges for teaching and learning, p. 39-63. Springer, 2005. https://doi.org/10.1007/0-387-24530-8_3

JONES, G. A., THORNTON, C. A., LANGRALL, C. W., TARR, J. E. Understanding students’ probability reasoning. In L. V. Stiff & F. R. Curcio (Eds.), Developing mathematical reasoning in grades K-12 (1999) Yearbook of the National Council of Teachers of Mathematics, NCTM, p. 146–155, 1999.

LAPLACE, P. S. A philosophical essay on probabilities. New York: Dover Publications. (Original publicado em 1814), 1714.

PONTE, J. P. Estudos de caso em educação matemática. Quadrante, 3(1), p. 3-18, 2006.