Theme choice in a Project-Based Learning an interdisciplinary perspective

Main Article Content

Fernanda Angelo Pereira
Tiago da Silva Gautério
Cassio Cristiano Giordano

Abstract

This article discusses interdisciplinarity in the teaching of Statistics through a Project-Based Learning. We´re sharing the discussion aroused by the publishing of the Common National Curriculum Base in 2018, that suggests learning projects, whose level of complexity and broadness increases gradually throughout the entire basic education (from six to seventeen years old). Our goal is to highlight the initial moment, which is paramount to the success of this approach:  the selection of the theme to be investigated. Initially, it is a qualitative research study that analyses official documents, recent studies in the area, as well as recordings of the sessions in which teachers and students discuss the theme to be chosen. In the end, a few considerations that may contribute to promoting Statistics Literacy are presented.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Pereira, F. A. ., Gautério, T. da S., & Giordano, C. C. (2022). Theme choice in a Project-Based Learning: an interdisciplinary perspective. Revista Baiana De Educação Matemática, 3(01), e202213. https://doi.org/10.47207/rbem.v3i01.15435
Section
Dossiê Temático - Educação Estatística brasileira na 11th ICOTS
Author Biographies

Fernanda Angelo Pereira, Universidade Federal do Rio Grande (FURG)

Doutoranda em Educação em Ciências na Universidade Federal do Rio Grande (FURG)

Tiago da Silva Gautério, Universidade Federal do Rio Grande (FURG)

Doutorando em Educação em Ciências na Universidade Federal do Rio Grande (FURG).

Cassio Cristiano Giordano, Universidade Federal do Rio Grande (FURG)

É formado em Psicologia pela Universidade Metodista - SP (1993). Possui Licenciatura em Ciências e Matemática pela Universidade Ibirapuera - SP (2000). Possui Licenciatura em Pedagogia pela Universidade Metropolitana de Santos - SP (2021). Possui Especialização em Matemática no Ensino Médio, pela Pontifícia Universidade Católica - SP(2006), Especialização em Docência e Pesquisa no Ensino Superior, pela Universidade Metropolitana de Santos - SP (2009), Especialização em Novas Tecnologias no Ensino da Matemática, pela Universidade Federal Fluminense - RJ (2010), Especialização em Ensino da Matemática, pela Universidade Estadual de Campinas - SP (2013), Mestrado Acadêmico em Educação Matemática pela Pontifícia Universidade Católica - SP (2016) e Doutorado em Educação Matemática pela Pontifícia Universidade Católica - SP (2020). Possui Pós-Doutorado em Educação em Ciências na Universidade Federal do Rio Grande - FURG (2022). Atua como Professor de Educação Básica II - Secretaria de Estado da Educação do Governo do Estado de São Paulo (SEDUC-SP) desde 1993. Leciona no Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências da Universidade Federal do Rio Grande (FURG) como professor colaborador. Leciona nas Faculdades Integradas de Guarulhos - SP, nos cursos de pós-graduação em Educação Matemática e em Psicopedagogia. Membro do GT12 - Educação Estatística. Membro da Sociedade Brasileira de Matemática (SBM). Membro da Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM). Membro da Red Latinoamericana de Investigación en Educación Estadística (RELIEE). Pesquisador associado ao Grupo de Pesquisa de História da Educação Matemática (GHEMAT). Membro da Red Internacional de Etnomatemática (RedINET). Membro do Grupo GEDIM/STATISTIC, ligado ao Grupo Estudo da Didática da Matemática (GEDIM), da Universidade Federal do Pará (UFPA). Membro do Grupo Colaborativo de Formação de Professores em Educação Estatística – MoSaiCo Edu e do Grupo Internacional Interdisciplinar de Pesquisa em Educação Estatística - GIIPEE, ambos, ligados à Universidade Federal do Rio Grande (FURG). Membro do International Statistical Institute (ISI). Membro do International Association for Statistical Education (IASE).

References

BATANERO, C., DÍAZ, C. Estadística con proyectos. Universidad de Granada, 2011

BENDER, W. N. Aprendizagem baseada em projetos: educação diferenciada para o século XXI. Ed. Penso, 2014.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: Ministério da Educação, 2018.

BRASIL. Ministério da Educação. Temas Contemporâneos Transversais na BNCC: Contexto Histórico e Pressupostos Pedagógicos, 2019.

CAZORLA, I. M.; GIORDANO, C. C. O papel do letramento estatístico na implementação dos Temas Contemporâneos Transversais da BNCC. In C. MONTEIRO; L. CARVALHO (Org.), Temas emergentes em Letramento Estatístico. Universidade Federal de Pernambuco, 2021.

CRESWELL, J. W. Projeto de pesquisa: métodos qualitativo, quantitativo e misto. Artmed, 2010.

FAZENDA, I. C. A. Construindo aspectos teórico-metodológicos da pesquisa sobre interdisciplinaridade. In: Dicionário em construção: interdisciplinaridade. Ed. Cortez, 2002.

FAZENDA, I. C. A. Integração e interdisciplinaridade no ensino brasileiro. Ed. Loyola, 2011.

GAL, I. Understanding statistical literacy: About knowledge of contexts and models. Actas del Tercer Congreso International Virtual de Educación Estadística, p. 1-15, 2019.

GARFIELD, J. Teaching statistics using small-group cooperative learning. Journal of Statistics education, v. 1, n. 1, p. 1-9, 1993.

GARFIELD, J. Cooperative learning revisited: from an instructional method to a way of life. Journal of Statistics education, v. 21, n. 2, p. 1-8, 2013

GIORDANO, C. C. O desenvolvimento do letramento estatístico por meio de projetos: um estudo com alunos do Ensino Médio (Dissertação de Mestrado). Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, 2016.

PORCIÚNCULA, M; SAMÁ, S. Projetos de Aprendizagem: uma proposta pedagógica para a sala de aula estatística. In: Samá, S.; Porciúncula, M. (org.). Educação Estatística: ações e estratégias pedagógicas no Ensino Básico e Superior. Ed. CRV, p. 133-141, 2015.

PORCIÚNCULA, M. LeME - Letramento Multimídia Estatístico: Projetos de aprendizagem estatísticos na Educação Básica e Superior. Curitiba: Appris, 2022.

PORCIÚNCULA, M.; SCHREIBER, K.; GIORDANO, C. (Org.). Letramento Multimídia Estatístico: uma interação entre a pesquisa acadêmica e a realidade escolar dos anos finais do Ensino Fundamental. 1ed.Taubaté: Akademy, 2022, v. 1. E-book.

WILD, C. J.; PFANNKUCH, M. Statistical thinking in empirical enquiry. International statistical review, v. 67, n. 3, p. 223–265, 1999.