Conhecimento matemático para o ensino através do Estado da Arte envolvendo Números Racionais em pesquisas brasileiras

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47207/rbem.v2i01.12450

Keywords:

Conhecimento do professor. Números fracionários e decimais. Formação de professores. Professores que ensinam Matemática.

Abstract

This work aimed to present, from a survey involving theses and dissertations, how the referential of Mathematical Knowledge for Teaching (BALL, THAMES; PHELPS, 2008) was mobilized in investigations on rational numbers. It is a qualitative research in the State of the Art modality developed from four works found in the mapping of Patrono and Ferreira (2021) and another investigation located later, totaling five studies. The search was carried out in two databases (The Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations and the CAPES Theses and Dissertations Catalog), disregarding the time factor in such a search. Through a full reading of the five researches that made up our repertoire, it was possible to highlight the importance of investments in training proposals for and with teachers who teach Mathematics, whether they are undergraduates, graduates and/or trainers, aiming at the deepening of contents (such as rational numbers) and theirways of teaching, as in addition to data found in external evaluations that indicate the difficulty of many Basic Education students in understanding this numerical set, there are teachers who can also improve their practices through immersion in specific math topics. Another point that also stands out is the low amount of research found on the subject (Rational Numbers) based on teacher knowledge references such as the MKT, which infers the potential of these theoretical proposals (PCK, MKT or MTSK) for the production of new work on the various specificities of such a numerical set.

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Author Biographies

Paulo César Oliveira, Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, São Carlos/SP

Professor associado da Universidade Federal de São Carlos (campus Sorocaba) Possuo mestrado e doutorado em Educação Matemática. Atuo no curso de Licenciatura em Matemática e em dois programas de Pós-Graduação (PPGECE e PROFMAT). Desde 2012 sou líder do grupo de pesquisa GEPLAM (www.geplam.ufscar.br). Desenvolvo pesquisas na área de semiótica, avaliação, letramento (estatístico ou probabilístico) e Estado da Arte.

Beatriz Zero, Universidade Estadual Paulista (UNESP)

Mestre em Educação em Ciências e Matemática pela Universidade Federal de São Carlos (UFSCar) campus Araras/SP (PPGEdCM). Possui graduação em Pedagogia pela FHOUniararas e especialização em Educação Infantil pela mesma instituição. Cursa licenciatura em Matemática pela Universidade Virtual do Estado de São Paulo (UNIVESP) e Doutorado em Educação Matemática pela Universidade Estadual Paulista (UNESP) no Instituto de Geociências e Ciências Exatas - campus de Rio Claro. Docente na Fundação Hermínio Ometto nos cursos de Pedagogia e Psicologia em disciplinas relacionadas ao ensino de Matemática para a Educação Infantil/anos iniciais do Ensino Fundamental e Bioestatística.

Reynaldo D'Alessandro Neto, Colégio O Farol

Possuo Graduação em Matemática pela Universidade de Sorocaba, Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional (PROFMAT/SBM) pela Universidade Federal de São Carlos (UFSCar- Sorocaba) e Doutorado em Educação Matemática pela Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (UNESP - Rio Claro). Atualmente sou professor de Matemática e Física no Colégio O Farol.

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Published

2021-09-28

How to Cite

Oliveira, P. C., Zero, B., & D’Alessandro Neto, R. (2021). Conhecimento matemático para o ensino através do Estado da Arte envolvendo Números Racionais em pesquisas brasileiras . Revista Baiana De Educação Matemática, 2(01), e202121. https://doi.org/10.47207/rbem.v2i01.12450