Intuitive notion in the act of teaching and learning mathematics through an activity of teaching linear systems with positive coefficients

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Edel Alexandre Silva Pontes

Abstract

The difficulties in understanding mathematical concepts in basic education are evident in the students' school performance, especially due to the supplanted educational proposals and which fail to bring any interest of the learner closer to the recommended contents. This work aims to address these questions and concerns of researchers in Mathematics Education, establishing three essential assumptions to minimize questions about the teaching and learning of mathematics: Problem, Cause and Paradigm. Methodologically, the proposal is based on offering an intuitive tool for solving 1st degree linear systems with two equations and two unknowns and positive coefficients, through mathematical problems, using a data table. Four mathematical problems will be investigated. It is not enough just to solve the indicated mathematical problem, but to find a way to unveil patterns and establish relationships. It is hoped that this work can assist teachers and students in the teaching and learning process of mathematics, using a strategy of observing a mathematical problem through a non-traditional resolution with tiny abstractions, causing chances of perceiving an event by another reference.


 


 

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How to Cite
Pontes, E. A. S. (2021). Intuitive notion in the act of teaching and learning mathematics through an activity of teaching linear systems with positive coefficients. Revista Baiana De Educação Matemática, 2(01), e202106. https://doi.org/10.47207/rbem.v2i01.11286
Section
Artigos - Fluxo Contínuo
Author Biography

Edel Alexandre Silva Pontes, Instituto Federal de Alagoas - IFAL

Professor Titular do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Alagoas. Doutor em Ciências da Educação com ênfase no Ensino de Matemática pela Universidad Tecnológica Intercontinental (UTIC) revalidação MEC/UFAL; Mestre em Estatística pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ); Graduado em Matemática pela Universidade Federal de Alagoas (UFAL). Atualmente é Diretor-Geral do Instituto Federal de Alagoas - IFAL Campus Rio Largo e membro titular do Conselho Superior do Instituto Federal de Alagoas (CONSUP). Professor e pesquisador permanente do Mestrado Profissional em Educação Profissional e Tecnológica (ProfEPT/IFAL) . É professor (visitante) do programa de Mestrado em Matemática da Universidad Tecnológica Intercontinental (UTIC) e dos programas de Mestrado e Doutorado em Educação Matemática da Universidad San Carlos (USC). Editor-Chefe da Revista Científica Psicologia & Saberes (ISSN 2316-1124) e da RACE - Revista de Administração (ISSN 1806-0714). Membro do Conselho Editorial da Entre Aberta Revista de Extensão (ISSN 2446-9769). Membro do Conselho Científico da revista eletrônica Diversitas Journal (ISSN 2525-5215) e da revista Ciência, Consciência e Humanismo da Fundação Jayme de Altavilla (FEJAL). Membro da Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM) e da Sociedade Brasileira de Matemática (SBM). Secretário da SBEM, Regional Alagoas, triênio 2020-2023, . É consultor ad hoc de diversas revistas cientificas nacionais e internacionais. Líder do grupo de pesquisa do CNPQ denominado GALC na educação: ensino e aprendizagem de matemática e áreas afins e do grupo de pesquisa Núcleo de Extensão e Pesquisa Estatística. Tem experiência nas áreas de Educação Matemática e Estatística, com ênfase no Ensino e Aprendizagem.

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