Avaliação no Ensino Remoto de Matemática: analisando categorias de respostas

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47207/rbem.v1i.10311

Keywords:

Evaluation. Remote education. Exponential function.

Abstract

:A head of the pandemic, in 2020, the usual classroom teaching had been suspended and the schools had to adopt a model that took care of to the social isolation and that allowed the continuity of the lessons. Some schools had adopted the RemoteEmergencialTeaching (RET), others had created a similar structure to long-distance education.These adaptations had generated other dilemmas on how it would be to teach and, consequently, how it would be to evaluate in these models of education. This work reports the experience of evaluation with three classes of the 2nd year from the Escola SESC de Ensino Médio (ESEM), which has adopted the RET, based on a situation problem, structuralized in the environment of learning with references to the reality.The used model was a research, which had the objective to promote a bigger reflection and understanding on the importance of the application of the exponential function in the analysis of the behavior of the infection for the virus. The students had to explain the difference between the exponential, linear and quadraticfunctions, from available mathematical information in a text that must be accessed through one link supplied. Moreover, they had to access another material, to understand some concepts related to COVID 19, as the tax of infection, speed of transmission, and as these concepts (or some of them) are related with the studied mathematical model, the Exponential Function. Using these productions, the answers of the 45 pupils in relation to the learning of exponential functions had been categorized and analyzed. This experience indicates that it is possible to extend the evaluation process using the digital technologies.

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Author Biographies

Daniel de Oliveira Lima, Pólo Educacional do SESC- Escola SESC de Ensino Médio/PEMAT-UFRJ

Possui licenciatura plena em Matemática pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) e mestrado profissional em Matemática pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ). Doutorando em Ensino de Matemática no PEMAT/UFRJ.Lecionou na Prefeitura do Rio de Janeiro, na Prefeitura de Nova Iguaçu, no Estado do Rio de Janeiro, no Colégio Pedro II e no Colégio de Aplicação da UERJ . Atualmente é professor do Pólo Educacional do SESC. Hoje, pesquisa Avaliação da e para a aprendizagem no GPAM (Grupo de Pesquisa em Avaliação da UFRJ).E, possui pesquisas nas seguintes áreas: Educação Financeira, Insubordinação Criativa, Aprendizagem Criativa, Educação Matemática Crítica e Metodologias Ativas.

Lilian Nasser, Programa de Pós-graduação em Ensino de Matemática, do Instituto de Matemática da Universidade Federal do Rio de Janeiro (PEMAT/UFRJ)

Possui graduação em Licenciatura e Bacharelado em Matemática pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (1972), mestrado em Matemática pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (1976) e doutorado em Educação Matemática - University of London (1992). Atualmente é pesquisadora do Projeto Fundão e do Programa de Pós-graduação em Ensino de Matemática, do Instituto de Matemática da Universidade Federal do Rio de Janeiro (PEMAT). Atou, em 2014, como coordenadora Adjunta de Matemática do Pacto Nacional para a Alfabetização na Idade Certa no Estado do Rio de Janeiro. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Educação Matemática, atuando principalmente nos seguintes temas: Geometria, Teoria de van Hiele, Educação Matemática no Ensino Superior, Argumentação e Processo Dedutivo, Matemática Financeira e Avaliação da Aprendizagem. Tem experiência na elaboração e correção de itens, e também na análise dos resultados de avaliações institucionais. Desde 2019 coordena o Grupo de Pesquisa de Avaliação em Matemática (IM/UFRJ).

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Published

2020-12-22

How to Cite

Lima, D. de O., & Nasser, L. (2020). Avaliação no Ensino Remoto de Matemática: analisando categorias de respostas. Revista Baiana De Educação Matemática, 1, e202018. https://doi.org/10.47207/rbem.v1i.10311