Development of arithmetic thinking in a student with intellectual disabilities: an investigation using Tampimática
Main Article Content
Abstract
Abstract: This paper presents an excerpt from a master's research in Science and Mathematics Education carried out with a student with intellectual disability from the Programa Nacional de Integração da Educação Profissional com a Educação Básica na Modalidade de Educação de Jovens e Adultos (Proeja). The objective was to analyze the development of the arithmetic thinking of a student with intellectual disabilities, particularly the appropriation of quantification and numerical representation, using Tampimática. It is an investigation based on the functional method of double stimulation developed by Vigotski, combined with the free observation discussed by Triviños. It discusses the potential of the person with intellectual disability according to the cognitive development, regarding the possibilities of emancipation of the subject in a dialogical perspective, developed from the mediation processes. It points out discussions about arithmetic thinking, characterizing the relationships between the construction of new signs through critical mathematical education, worked from an inclusive perspective. It contains observations and experiences lived in the pedagogical practice with Proeja, exploring Tampimática, when working with quantification and numerical representation. In this investigation, the contribution of mediation and social relations in the compensatory processes to overcome difficulties related to intellectual disability is highlighted. Regarding the student participating in this research, we consider that the auxiliary means, such as speech, gestures, written activities and objects, contributed to the compensation process for the development of arithmetic thinking. Thus, we discussed inclusive mathematical education as a way to overcome our difficulties and develop new potential, collaborating in the process of educational transformation.
Downloads
Article Details
Uma nova publicação de artigo anteriormente publicado na Revista Baiana de Educação Matemática, fica sujeita à expressa menção da precedência de sua publicação neste periódico, seguindo as normas de referência. Autores que publicam na RBEM concordam com os seguintes termos:
-
O Conselho Editorial se reserva ao direito de efetuar, nos originais, alterações de ordem normativa, sintática, ortográfica e bibliográfica com vistas a manter o padrão culto da língua, respeitando, porém, o estilo dos autores. As provas finais poderão ou não ser enviadas aos autores.
-
Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution (CC BY-NC-SA).
-
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista, exemplo: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro, com reconhecimento de autoria e publicação inicial na RBEM.
-
Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online — em repositórios institucionais, página pessoal, rede social ou demais sites de divulgação científica.
References
BRASIL. Lei nº. 13146/15. Lei brasileira de inclusão da pessoa com deficiência - estatuto da pessoa com deficiência. Brasília: SEF, 2015.
CLEMENTS, Douglas H. (1999). Subtizing: What is it? Why teach it?. Printed from Teaching Children Mathematics and with permission from NCTM, 1999.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
LINS, Romulo Campos; GIMENEZ, Joaquim. Perspectivas em aritmética e álgebra para o século XXI. Campinas: Papirus, 1997.
MILLI, Elcio Pasolini. Desenvolvimento do pensamento aritmético de um estudante com deficiência intelectual na educação de jovens e adultos. 2019. 213 f. Dissertação (Mestrado em Educação em Ciências e Matemática) – Instituto Federal do Espírito Santo - Ifes. Vitória, 2019. Disponível em:
MILLI, Elcio Pasolini; THIENGO, Edmar Reis. Tampimática: Tampinhas para ensinar matemática. Vitória: Editora Ifes , 2019. Disponível em:
PORTANOVA, Ruth (org.). Um currículo de matemática em movimento. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2005.
SKOVSMOSE, Ole. O que poderia significar a educação matemática crítica para diferentes grupos de estudantes? Revista Paranaense de Educação Matemática. v.6, n.12, p.18-37, jul.-dez. 2017.
SKOVSMOSE, Ole. Educação matemática crítica: A questão da democracia. 5. ed. Campinas, São Paulo: Papirus, 2001.
TRIVIÑOS, Augusto Nibaldo Silva. Introdução à pesquisa em ciências sociais: a pesquisa qualitativa em educação. São Paulo: Atlas, 2017.
VIGOTSKI, Lev Semionovich. Aprendizagem e desenvolvimento intelectual na idade escolar. In: VIGOTSKI, Lev Semionovich. Linguagem, desenvolvimento e aprendizagem. São Paulo: 2001, p. 103-117.
VIGOTSKI, Lev Semionovich. A formação social da mente: o desenvolvimento dos processos psicológicos superiores. 7. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1998.
VIGOTSKI, Lev Semionovich. Fundamentos de defectologia. In: Obras completas. Tomo V. Trad. de Maria del Carmen Ponce Fernandez. Havana: Editorial Pueblo y Educación, 1997. p. 74-87.
YOKOYAMA, Leo Akio. Uma abordagem multissensorial para o desenvolvimento do conceito de número natural em indivíduos com síndrome de Down. 2012. 230 f. Tese (Doutorado em Educação Matemática) - Universidade Bandeirante de São Paulo. São Paulo, 2012. Disponível em: