Challenges posed to the English language teacher in the contemporaneity

Authors

  • Flavius Almeida Anjos Universidade Federal do Recôncavo da Bahia

DOI:

https://doi.org/10.69969/revistababel.v10i1.8112

Keywords:

English language, Teacher, Challenge

Abstract

It is not a well-kept secret that teacher's career is a mission. However, to accomplish this mission, the teacher faces a series of challenges which affect the working conditions and his/her performance. This paper is about the challenge of being an English teacher in the contemporaneity. The main objective is to describe three challenges posed to the English teacher: first, the challenge of raising awareness on the global status the English language achieves today and the consequences of this, second, the challenge to deal with the improper logistic factors, such as the improper textbook, the group heterogeneity and the low class load and third, the challenge of formation. The relevance of this paper lies on the fact of not only reflecting on the mentioned challenges, but to make suggestions to overcome them, mainly, in front of diversity which disregards the educator mission, affecting straightly the teacher.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Flavius Almeida Anjos, Universidade Federal do Recôncavo da Bahia

Licenciado em Letras com Inglês (UEFS). Mestre em Língua e Cultura (UFBA). Doutor em Língua e Cultura (UFBA). Professor de Língua Inglesa da UFRB.

References

O AUTOR, F. A. "Passei o semestre todo estudando o verbo to be": atitudes, (des)motivação e orientação para aprender inglês de alguns bacharelandos da UFRB. 2018. 254 f. Tese de Doutorado. Linguística Aplicada. Universidade Federal da Bahia (UFBA). Salvador.

O AUTOR, F. A. Ideologia e omissão nos livros didáticos da língua inglesa. 2ª edição.Cruz das Almas: EdUFRB, 2019.

DUTRA, D. P.; OLIVEIRA, S. B. Prática reflexiva: tensões instrucionais vivenciadas pelo professor de língua inglesa. In: BARCELOS, A. M. F.; VIEIRA-ABRAHÃO, M. H. (Org.). Crenças e ensino de línguas: foco no professor, no aluno e na formação de professores. Campinas, São Paulo: Pontes, 2006, p. 177-188.

FREIRE, P. A Educação na Cidade. 1ª ed. São Paulo: Cortez, 1991.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 41a ed. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

GIMENEZ, T. Permanências e rupturas no ensino de inglês no contexto brasileiro. In: LIMA, D. C. de (Org.). Inglês em escolas públicas não funciona? Uma questão, múltiplos olhares. 1ª ed. São Paulo: Parábola, 2011, p. 47-54.

IRIMIEA, S. English as a foreign language. What challenges do teachers of English face? In: Studia Geographia, Vol. 1, 2016, p. 145-158.

KRAMSCH, C.; SULLIVAN, P. Appropriate Pedagogy. In: ELT Journal. Vol. 50. July. Oxford University Press, p. 199-212, 2009.

KUMARAVADIVELU, B. Individual identity, cultural globalization, and tecahing English as an international language. The case for an epistemic break. In: ALSAGOFF, Lubna.; HU, Guangwei.; RENANDIA, Willy. A. Principles and practices for teaching English as an international language. 1st ed. United Kingdom: Routledge, 2012, p. 15-34.

LEFFA, V. Identidade e aprendizagem e línguas. In: SILVA, K. A.; DANIEL, F. G.; MARQUES, S. M. K.; SALOMÃO, A. C. B. A formação do professor de línguas: novos olhares. 1ª ed. Campinas: Pontes, 2012. p. 51-81.

MORIN, E. A cabeça bem feita. Repensar a reforma, reformar o pensamento. 20ª ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2012.

RAIHAN, N., DETERDING, D. The fallacy of standard English. In: O. Kang, R. I. Thomson, & J. M. Murphy (Eds.), The Routledge handbook of contemporary English pronunciation. 1st ed. Abingdon and New York: Routledge, 2018, p. 203-217.

RAJAGOPALAN, K. Vencer barreiras e emergir das adversidades com pleno êxito, sempre com o pé no chão. In: LIMA, D. C. de (Org.). Inglês em escolas públicas não funciona? Uma questão, múltiplos olhares. 1ª ed. São Paulo: Parábola, 2011, p. 55-65.

SCHMITZ, J. R. Ensino/aprendizagem das quatro habilidades linguísticas na escola pública: Uma meta alcançável?In: LIMA, D. C. de (Org.). Ensino e aprendizagem de língua inglesa: Conversas com especialistas. 1ª ed. São Paulo: Parábola Editorial, 2009, p. 13-20.

SEIDLHOFER. B. Understanding English as a língua franca. 1st ed. Oxford: Oxford University Press, 2011.

VILLAR, M. S. Dicionário Houaiss Conciso. 1ª ed. São Paulo: Moderna, 2011.

Published

2020-07-06

How to Cite

ANJOS, F. A. Challenges posed to the English language teacher in the contemporaneity. Babel: Revista Eletrônica de Línguas e Literaturas Estrangeiras, Alagoinhas, BA, v. 10, n. 1, p. 80–94, 2020. DOI: 10.69969/revistababel.v10i1.8112. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/babel/article/view/8112. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

FREE SECTION