Training in music: historical-social places, spaces and times

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31892/rbpab2525-426X.2024.v9.n24.e1163

Keywords:

Music education, Teacher training, Musical-pedagogical practices

Abstract

I present and discuss this work regarding what was established (and still is) as a conception of musical knowledge in teacher training courses, as well as instituting experiences with music in educational practices. To this end, I have organized this text into three parts. In the first, I weave conceptual approaches between instituted-instituting and colonial-decolonial and, consequently, I establish relationships between what is already given and seeks to maintain itself, and the strength of instituting experiences that yearn for change. Next, I emphasize the established musical coloniality, highlighting the predominance of the score for the performance of musical works, of certain musical instruments to the detriment of others, as well as the selection of the repertoire, permitted and reliable, by organized groups that are within the institutions, where learning and socialization processes are carried out. In the third part, I describe and analyze institutional and decolonial musical experiences. I chose sources from different contexts to highlight lively pedagogical-musical practices, based on teaching experiences: the first is the story of teacher Leda Maffioletti (Pedrollo, 2022; 2023; Pedrollo; Mateiro, 2023); and, the second, that of professor Jorge Aníbal Coral Guerrón (Salgado Pereira, 2023). I conclude by listing similarities and differences between the two cases. On the one hand, musical training in different cultures, contact and learning of music through “playing by ear”, the accordion as the main instrument, musical studies in music colleges, where the Western European repertoire was the prerequisite for being a teacher and teacher; And, on the other, instituting experiences carried out by the Brazilian teacher in the context of the basic education school and by the Colombian teacher in the university environment, highlighting the presence of music and musical instruments from popular culture.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Teresa Mateiro, Universidade do Estado de Santa Catarina

Doutora em Filosofia e Ciências da Educação pela Universidad del Pais Vasco, EHU, Espanha. É professora associada do Departamento de Música da Universidade do Estado de Santa Catarina (Udesc). Coordena o Grupo de Pesquisa Educação Musical e Formação Docente.

References

BRUNER, Jerome. Atos de significação. Porto Alegre: Artes Médicas, 1997.

CAMPOS, Paulo de. Secretaria de Estado da Cultura e IGTF prestam homenagem ao maestro Angelo Crivellaro. Jornal Revisão, Osório, v. 25, p. 3, 24 dez. 2015. Cultura. Disponível em: https://www.cultura.rima.art.br/paginas/151224.pdf. Acesso em: 5 fev. 2024.

CASTORIADIS, Cornelius. A instituição imaginária da sociedade. Rio de Janeiro: Terra e Paz, 1982.

CORAL GUERRÓN, Jorge Aníbal. Entrevista cedida a Juan Carlos Salgado Pereira. Caderno de Entrevistas, [s. l.], 2021. Material não publicado.

DELORY-MOMBERGER, Christine. Abordagens metodológicas na pesquisa biográfica. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 17, n. 51, p. 523-740, 2012. Disponível em: scielo.br/j/rbedu/a/5JPSdp5W75LB3cZW9C3Bk9c/?format=pdf. Acesso em: 18 dez. 2023.

HERNÁNDEZ-HERNÁNDEZ, Fernando; SANCHO GIL, Juana María. La investigación sobre historias de vida: de la identidad humanista a la subjetividad nómada. Margéns: Revista de Educación de la Universidad de Málaga, Málaga, v. 1, n. 3, p. 34-45, 2020. Disponível em: https://www.revistas.uma.es/index.php/mgn/article/view/9609. Acesso em: 20 dez. 2024.

HESS, Remi. Do efeito Mühlmann ao princípio de falsificação: instituinte, instituído, institucionalização. Mnemosine, [s. l.], v. 3, n. 2, p. 148-163, 2007. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/mnemosine/article/view/41326. Acesso em: 10 dez. 2024.

LINHARES, Célia. Experiências instituintes na educação pública? Alguns porquês dessa busca. Revista de Educação Pública, Cuiabá, v. 16, n. 31, p. 139-160, 2007. Disponível em: https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/5192. Acesso em: 20 jan. 2024.

LINHARES, Célia; HECKERT, Ana Lúcia. Movimentos Instituintes nas Escolas: afirmando a potência dos espaços públicos de educação. RevistAleph, Rio de Janeiro, n. 12, p. 5-12, 2009. Disponível em: https://periodicos.uff.br/revistaleph/article/view/38931. Acesso em: 18 nov. 2023.

MAFFIOLETTI, Leda de A. Pensar e penar sobre si mesmo. In: ABRAHÃO, Maria Helena (org.). A nova aventura (auto)biográfica. Porto Alegre: Ed. IPUCRS, 2018. t. 2. p. 119-206.

MATEIRO, Teresa. Ensinar música: ocupação individual ou profissão aprendida?. In: SILVA, Helena Lopes da; ZILLE, José Antônio Baêta (org.). Música e Educação. Barbacena: Ed. UEMG, 2015. v. 2. p. 171-187.

MATEIRO, Teresa. Músicos, Pedagogos y Arte-Educadores con Especialidad em Educación Musical: un Análisis sobre la Formación Docente em Países Suramericamos. Revista Profesorado, Granada, v. 14, n. 2, p. 29-40, 2010. Disponível em: https://revistaseug.ugr.es/index.php/profesorado/article/view/20639. Acesso em: 17 fev. 2024.

MATEIRO, Teresa. Educação Musical e Escola: o que é ou o que pode ser?. In: BEINEKE, Viviane (org.). Educação musical: diálogos insurgentes. São Paulo: Hucitec, 2023. p. 161-174.

PEDROLLO, Silani. Leda Maffioletti: música na infância e na formação de pedagogas. 2022. Dissertação (Mestrado em Música) – Universidade do Estado de Santa Catarina, Florianópolis, 2022. Disponível em: http://sistemabu.udesc.br/pergamumweb/vinculos/0000a2/0000a239.pdf. Acesso em: 17 jan. 2024.

PEDROLLO, Silani. Leda Maffioletti: Recordações e narrativas de experiências vividas. In: Anais XXVI CONGRESSO NACIONAL DA ABEM e VI SEMINÁRIO INTERNACIONAL SOBRE MÚSICA, CULTURA E EDUCAÇÃO. Educação musical em redes: desafios e diálogos contemporâneos, 26, 2023, Ouro Preto, Minas Gerais, Anais eletrônicos [...]. Ouro Preto: ABEM, 2023. Disponível em: https://abem.mus.br/anais_congresso/V5/papers/1544/public/1544-7333-1-PB.pdf. Acesso em 02 jan. 2024.

PEDROLLO, Silani; MATEIRO, Teresa. Música, uma dimensão importante da minha existência - Leda Maffioletti. YouTube, outubro, 2023. Duração 19 minutos e 14 segundos. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=WhUooJv1Y-8. Acesso em: 28 jan. 2024.

PENNA, Maura; SOBREIRA, Silvia. A formação universitária do músico: a persistência do modelo de ensino conservatorial. OPUS, Vitória, v. 26, n. 3, p. 1-25, 2020. Disponível em: https://www.anppom.com.br/revista/index.php/opus/article/view/opus2020c2611. Acesso em: 12 fev. 2024.

QUEIROZ, Luis Ricardo S. Currículos criativos e inovadores em música: proposições decoloniais. In: BEINEKE, Viviane (org.). Educação musical: diálogos insurgentes. São Paulo: Hucitec, 2023. p. 191-240.

QUEIROZ, Luis Ricardo S. Traços de colonialidade na educação superior em música do Brasil: análises a partir de uma trajetória de epistemicídios musicais e exclusões. Revista da ABEM, Brasília, DF, v. 25, n. 39, p. 132-159, 2017. Disponível em: https://revistaabem.abem.mus.br/revistaabem/article/view/726/501. Acesso em: 18 nov. 2023.

REIS, Jonas Tarcísio. A abordagem do conceito de harmonia tonal nos processos de ensino e aprendizagem. In: ENCONTRO REGIONAL DA ABEM-SUL, 13., 2010, Porto Alegre. Anais [...]. Porto Alegre: ABEM SUL, 2010.

RIBEIRO, Djamila. O que é lugar de fala?. Belo Horizonte: Letramento: Justificando, 2017.

ROSABAL-COTO, Guillermo. “I did it my way!” A case study of resistance to coloniality in music learning and socialization. Action, Criticism, and Theory for Music Education, Bloomington, v. 13, n. 1, p. 155-187, 2014. Disponível em: https://act.maydaygroup.org/volume-18-issue-3/act-18-3-rosabal-coto/. Acesso em: 25 set. 2023.

ROSABAL-COTO, Guillermo. On (Gay) Self-Awareness in a Music Education Foundations Course: A Latin American Experience. Gender, Education, Music, and Society Journal, Ontario, v. 4, p. 1-7, 2006. Disponível em: d1wqtxts1xzle7.cloudfront.net. Acesso em: 25 set. 2023.

SALGADO PEREIRA, Juan Carlos. Profesores de Licenciatura em Música: tres vidas en paralelo em el alma mater. 2023. Tese (Doutorado em Música) – Universidade do Estado de Santa Catarina, Florianópolis, 2023.

SHIFRES, Favio; ROSABAL-COTO, Guillermo. Hacia una educación musical decolonial en y desde Latinoamérica. Revista Internacional de Educación Musical, [s. l.], n. 5, p. 85-91, 2017. Disponível em: https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.12967/RIEM-2017-5-p085-091. Acesso em: 12 fev. 2024.

SOUZA, Euridiana Silva. (Educ)AÇÃO Musical Superior no Sudeste do Brasil: Currículo como Prática e Possibilidades de Ações do Pensamento (De)colonialista. Action, Criticism, and Theory for Music Education, Bloomington, v. 18, n. 3, p. 56-84, 2019.

https://doi.org/10.22176/act18.3.56. Acesso em 12 fev. 2024.

TAFURI, Johannella. La educación e instrucción musical en Italia. In: HENTSCHKE, Liane. (org.). Educação Musical em países de línguas neolatinas. Porto Alegre: Ed. UFRGS, 2000. p. 107-122.

VALENCIA-VALENCIA, Leónidas. Músicas tradicionales del Pacifico Norte colombiano al son que me toquen bailo y canto. Bogotá: Ministerio de Cultura, 2009. Disponível em: https://acesse.dev/academiamusicastradicionales. Acesso em: 12 ago. 2023.

Published

2024-06-28

How to Cite

MATEIRO, T. Training in music: historical-social places, spaces and times. Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica, [S. l.], v. 9, n. 24, p. e1163, 2024. DOI: 10.31892/rbpab2525-426X.2024.v9.n24.e1163. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/rbpab/article/view/20512. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê Insubordinações da pesquisa (auto)biográfica