"The music that forms or (trans)forms me": musical narratives in the practicum

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31892/rbpab2525-426X.2023.v8.n23.e1144

Keywords:

Music education, (Auto)biographical research, Supervised practice, Teacher education

Abstract

In this article we will discuss music as the materialization, representative, exteriorized in the education process of undergraduates, during the discipline of Curricular Supervised Internship in a Music Undergraduate course, having the field of action the basic education school. We present how the Biographical Project Atelier was carried out, which encouraged oral, written, and musical narratives among the students. Based on their musical shares, their self-medial experiences provided by music, we discuss the role of music in the life stories in process and the professional projections of two students. The meaning of music and education, for them, is centered in the lived experience of playing and in the expressive sound materiality they were able to achieve with their musical instruments. From the re-significations of their musical experiences lived in the course, we noticed its resonance in their ways of thinking about teaching music in school.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Mônica Luchese Marques, Universidade Federal do Maranhão

Doutora em Música, Educação Musical, no Programa de Pós-Graduação em Música da Universidade do Estado de Santa Catarina (Udesc) e integra o Grupo de Pesquisa Educação Musical e Formação Docente (ForMusi) da Udesc, certificado pelo Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq). É professora do Departamento de Música da Universidade Federal do Maranhão (UFMA).

Teresa Mateiro, Universidade do Estado de Santa Catarina

Professora Associada do Departamento de Música (DMU) da Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC). Atua nos Programas de Pós-Graduação, Mestrado em Música (PPGMUS) e Mestrado Profissional em Artes (PROF-ARTES) na mesma instituição. Foi professora de música em escolas, públicas e privadas, de educação básica. É líder do Grupo de Pesquisa Educação Musical e Formação Docente (UDESC/CNPq). É editora da Revista ORFEU (PPGMUS/UDESC). Desenvolve pesquisas na área de Formação Docente privilegiando temas como prática pedagógica, programas curriculares, conhecimento profissional, práticas musicais escolares e abordagens (auto)biográficas em educação musical. 

References

ABREU, Delmary Vasconcelos. História de vida e sua representatividade no campo da educação musical: um estudo com dois educadores musicais do Distrito Federal. Intermeio, Campo Grande, v. 23, n. 45, p. 207-227, 2017. Disponível em: https://periodicos.ufms.br/index.php/intm/article/view/5080. Acesso em: 31 mar. 2023.

ABREU, Delmary Vasconcelos de. Um ensaio sobre a musicobiografização como uma vertente para a pesquisa (auto)biográfica em educação musical. Revista da Abem, v. 30, n. 2, e30202, 2022, p. 1-21. Disponível em: http://www.abemeducacaomusical.com.br/revistas/revistaabem/index.php/revistaabem/article/viewFile/1099/631. Acesso: 29 abr. 2023.

ACKER, Maria Teresa Viana Van; GOMES, Marineide de Oliveira. Ateliê Biográfico de Projeto na formação de professores: uma perspectiva emancipatória. Revista Educ. Pública. Cuiabá, vol.22, n.4, p. 29-42. 2013. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S2238-20972013000100003&lng=pt&nrm=iso. Acesso em: 29 abr. 2023.

ADORNO, Theodor W. Fragmento sobre Música e Linguagem. Trad. D. Barros. Trans/Form/Ação. São Paulo, v. 1, n.2, p. 167-171.2008. Disponível em: https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/transformacao/article/view/988/891

ANDRADE, Rosana Cássia Rodrigues; RESENDE, Marilene Ribeiro. Aspectos legais do estágio na formação de professores: uma retrospectiva histórica. Educação em Perspectiva, Viçosa, v. 1, n. 2, p. 230-252, jul./dez. 2010. Disponível em: https://periodicos.ufv.br/educacaoemperspectiva/article/view/6474. Acesso em: 29 abr. 2023.

BLACKING, John. Música, cultura e experiência. Cadernos de Campo, São Paulo, n. 16, p. 201-218. 2007.

BORGES, Márcio. Os sonhos não envelhecem: histórias do Clube da Esquina. 8ª ed. São Paulo: Geração editorial, 2013.

CARVALHO, Pedro Paes de. “Cadê o cigano?”: reflexões sobre o gypsy jazz e ciganidades. Música Popular em Revista, Campinas, v. 7, p. 1-27. 2020. DOI: 10.20396/muspop.v7i00.14313. Acesso: 29 abr. 2023.

CAVACO, Carmem. Experiência e formação experiencial: a especificidade dos adquiridos experienciais. Revista Educação Unissinos, Vol. 13, n 3, p.220-227, Set/dez. 2009. Disponível em: https://revistas.unisinos.br/index.php/educacao/article/view/4949/2199 Acesso em: 29 abr. 2023.

COOK, Nicholas. Music: a very short introduction. New York: Oxford University Press Inc., 1998.

CORILOW, Vinicius Moreira. Vera Cruz: entre a instabilidade, a ambiguidade e a náusea nas versões de Milton Nascimento e Wayne Shorter. In: XXV Congresso ANPPOM, 2015. Vitória. Anais [...]. Vitória. 2015. s/n. Disponível em: https://anppom.org.br/anais/anaiscongresso_anppom_2015/3511/public/3511-11682-1-PB.pdf Acesso: 29 abr. 2023.

DELORY-MOMBERGER, Christine. Formação e socialização: os ateliês biográficos de projeto. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 32, n. 2, p. 359-371, maio/ago. 2006. Disponível em : https://www.scielo.br/j/ep/a/GxgXTXCCBkYzdHzbMrbbkpM/abstract/?lang=pt. Acesso em: 29 abr. 2023.

DELORY-MOMBERGER, Christine; BOURGUIGNON, Jean-Claude. Automédialité. In: DELORY-MOMBERGER, Christine. Vocabulaire des histoires de vie et de la recherche biographique. Toulouse: Érès. 2019. P. 36-39.

FERRAROTTI, Franco. Sobre a autonomia do método biográfico. In: NÓVOA, António; FINGER, Matthias. O método (auto)biográfico e a formação. Natal: EDUFRN. 2014. P. 29-56.

FERREIRA, Clodomir. Imaginando o triângulo: música, comunicação e história. In: CASTRO, Gustavo de. Mídia e Imaginário, São Paulo: Annablume, 2012. P.113-126.

FINNEGAN, Ruth. The hidden musicians. Middletown: Wesleyan University Press.2007.

FRANCISCHINI, Alexandre. Autonomia e Funcionalidade: Algumas considerações deste binômio em música. Revista Eletrônica Thesis. São Paulo, Ano XIII, n. 25, p. 1-10, 2016. Disponível em: http://cantareira.br/thesis2/ed_25/materia1.pdf. Acesso em: 29 abr. 2023.

HANSLICK, Eduard. Do Belo Musical. Trad. Arthur Mourão. Lisboa: Ed.70. 1994.

JOSSO, Marie-Christine. Experiência de vida e formação. Lisboa: EDUCA. 2002.

JOSSO, M. C. Da formação do sujeito... Ao sujeito da formação. In: NÓVOA, António; FINGER, Matthias. O método (auto)biográfico e a formação. Natal: EDUFRN. 2014. p. 57-76.

KOVADLOFF, Santiago. El Silencio Primordial. Buenos Aires: EMECÉ. 2009. Disponível em: https://kupdf.net/download/kovadloff-santiago-el-silencio-primordial_62efe8ade2b6f5454356d3cd_pdf. Acesso em: 29 abr. 2023.

KRENAK, Ailton. Ideias para adiar o fim do mundo. São Paulo: Companhia das Letras. 2020.

LIE, Siv. Genre, Ethnoracial Alterity, and the Genesis of Jazz Monouche. Journal of the American Musicological Society, v. 72, n. 3, p. 665-718, 2019. Disponível em: https://www.sivblie.com/wp-content/uploads/2019/12/Lie-JAMS-2019.pdf. Acesso em: 29 abr. 2023.

MARQUES, Mônica Luchese; MATEIRO, Teresa. Estudo-Piloto e Ateliê Biográfico de Projeto: rodas de conversa com estagiários(as) de música. In: Encontro Regional Sul da ABEM, 20º. Anais... [evento online]. Disponível em: 1342-5606-1-PB.pdf (abemeducacaomusical.com.br). Acesso em: 28 abr. 2023.

MELLO, Maria Ignez Cruz. Música e Mito entre os Wauja do Alto Xingu. 1999. 214f. Dissertação (Mestrado em Antropologia) – Programa de Pós-Graduação em Antropologia Social, UFSC, Florianópolis, 1999.

MERRIAM, Allan P. The Anthropology of Music. Evanston:Nortwestern University. Press 1964.

NATTIEZ, Jean-Jacques. O Combate entre Cronos e Orfeu: Ensaios de semiologia musical aplicada. Trad. Luiz Paulo Sampaio. São Paulo: Via Lettera Editora e Livraria, 2005.

NÓVOA, António. Os professores e a sua formação. Lisboa: Dom Quixote, 1995

PASSEGGI, Maria. C. Reflexividade Narrativa e poder (auto)transformador. Revista práxis educacional, v. 17, n. 44, p. 1-21, 2021. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/8018. Acesso em: 29 abr. 2023.

NORONHA, Lina Maria Ribeiro de. A música como linguagem e os conceitos de música universal e música nacional. In: 10° Encontro Internacional de Música e Mídia, 2014. Vitória. Anais... Encontro Internacional de Música e Mídia. 2014. p. 59-71. Disponível em: http://musimid.mus.br/10encontro/wp-content/uploads/conferencia/10encontro_0_noronha.pdf. Acesso em: 29 abr. 2023.

PIMENTA, Selma G; LIMA, Maria S. Lucena. Estágio e docência. Editora: Cortez, 2017.

PINEAU, Gaston. A autoformação no decurso da vida: entre a hetero e a ecoformação. In: NÓVOA, António; FINGER, Matthias. O método (auto)biográfico e a formação. Natal: EDUFRN, Natal, 2014. p. 91-110.

SEKEFF, Maria de Lourdes. Da música: seus usos e recursos. São Paulo: UNESP. 2002.

SINZIG, Frei Pedro. Dicionário musical. Rio de Janeiro: Kosmos. 1946.

SOUZA, Elizeu Clementino de. Histórias de vida, escritas de si e abordagem experiencial. In: SOUZA, Elizeu Clementino de; MIGNOT, Ana Chrystina Venancio. Histórias de Vida e Formação de professores. Rio de Janeiro: Qartet, 2008. p. 89-98.

YEDAIDE, Maria Marta; PORTA, Luis. Narrativa como forma de conhecer as experiências do mundo. In: REIS, Graça; OLIVEIRA, Inês B. de; BARONI, Patrícia (org.). Dicionário de pesquisa narrativa. Rio de Janeiro, RJ: Ayvu, 2022. p. 241-248.

UDESC. Projeto Pedagógico Licenciatura em Música, 2012.

Published

2023-12-28

How to Cite

MARQUES, M. L.; MATEIRO, T. "The music that forms or (trans)forms me": musical narratives in the practicum. Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica, [S. l.], v. 8, n. 23, p. e1144, 2023. DOI: 10.31892/rbpab2525-426X.2023.v8.n23.e1144. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/rbpab/article/view/17313. Acesso em: 21 nov. 2024.