Um mundo além da escola: trânsitos culturais, histórias de vida e saberes de professores

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31892/rbpab2525-426X.2021.v6.n19.p860-874

Keywords:

Formação de Professores. Saberes Profissionais de Professores. Histórias de Vida. Trânsitos Culturais. Lugares de Aprendizagem

Abstract

This article presents reflections resulting from the postdoctoral research that aimed to (re) know formative processes and cultural practices, both school and non-school, that have produced throughout the life the professional knowledge of elementary  and middle school teachers in the public schools of Presidente Prudente, SP, as a condition for the exercise of the teaching profession in the perspective of a quality public school and for all. Here we present an excerpt highlighting the role attributed to the cultural transits that these teachers experienced throughout their lives and that formed them the teachers they are. It is inscribed in the perspective of narrative research, seeks to (re) constitute the life stories of six teachers through narrative interviews and takes as a theoretical basis, in addition to studies referring to the professional knowledge of teachers, the concept of “learning places” from Ellsworth (2005). From the teachers' life stories, the school appears as a privileged place for the socialization of professional knowledge arising from their own experience in the different spaces of the school. However, cultural transits make up significantly the knowledge (of experience) that sustains the pedagogical practices of these teachers.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Marta Campos de Quadros, Faculdade de Ciências e Tecnologia UNESP

Doutora em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS).  Professora substituta do curso de licenciatura em Pedagogia do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo, campus Presidente Epitácio. Membro do Grupo de Pesquisa Formação de Professores, Política Pública e Espaço Escolar (GPFOPE) da Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho” (Unesp).

Yoshie Ussami Ferrari Leite, Faculdade de Ciências e Tecnologia da UNESP

Doutora em Educação pela Universidade Estadual de Campinas, Livre Docente pela Universidade Estadual Paulista "Julio de Mesquita Filho". Mestre em Educação pela Universidade Federal de Santa Maria. Atuou junto ao curso de Licenciatura em Pedagogia da Faculdade de Ciências e Tecnologia da UNESP e é professora do Programa de Pós-Graduação em Educação na mesma FCT/UNESP  . É líder do Grupo de Pesquia Formação de Professores, Políticas Publicas e Espaço Escolar (GPFOPE/UNESP). Assocada à ANPEd, Associação Brasileira de Pesquia (Auto)Biográfica

.

References

ALBUQUERQUE JÚNIOR, Durval Muniz de. Pedagogia: a arte de erigir fronteiras. In: BUJES, Maria Isabel Edelweiss; BONIN, Iara Tatiana (orgs.) Pedagogias sem fronteiras. Canoas, RS: Ed. ULBRA, 2010. p. 21-31
ARFUCH, Leonor. Memoria y autobiografia: exploraciones en los limites. Buenos Aires: FCE, 2013.
BENJAMIN, Walter. O narrador. Considerações sobre a obra de Nikolai Leskov. In: BENJAMIN, Walter. Magia e Técnica, Arte e Política: ensaios sobre literatura e história da cultura. (Obras Escolhidas, Vol. 1) 5 ed. São Paulo: Brasiliense, 1993. p. 197-221.
BOSI, Ecléa. Memória e Sociedade: Lembranças de velhos. 18 ed. São Paulo: Companhia das Letras, 2015.
CLANDININ, D. Jean; CONNELLY, F. Michael. Pesquisa Narrativa: experiência e história em pesquisa qualitativa. 2ed. rev. Uberlândia: EDUFU, 2015.
CONTRERAS, José Domingos. Tener historias para contar: profundizar narrativamente la educacion. Roteiro. Joaçaba, SC, UNOESC, v. 41, n. 1, p.15-40, jan. /abr. 2016. Disponível em: https://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/9259 . Acessado em: 5 fev. 2021.
CUNHA, Maria Isabel da. O bom professor e sua prática. 24 ed. 3 reimp. Campinas, SP: Papirus, 2014.
ELLSWORTH, Elizabeth. Places of Learning: media, archtecture, pedagogy. New York: Routledge, 2005.
LARROSA, Jorge. Tremores: escritos sobre a experiência. 1 ed. 1 reimp. Belo Horizonte: Autêntica, 2015.
LARROSA, Jorge. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, ANPEd, n. 19, p. 20-28, jan./abr.2002. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1413-24782002000100003. Acessado em: 5 fev. 2021.
LARROSA, Jorge. La Experiencia de la Lectura. Barcelona: Alertes, 1996.
LEITE, Yoshie Ussami Ferrari. O lugar das práticas na formação inicial de professores. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2011.
NÓVOA, António. Para uma formação de professores construída dentro da profissão. Disponível em: http://www.revistaeducacion.educacion.es/re350/re350_09por.pdf. Acessado em: 20 jul. 2018.
PIMENTA, Selma Garrido. Formação de professores: identidade e saberes docência. In: PIMENTA, Selma Garrido (org). Saberes Pedagógicos e Atividade Docente. São Paulo: Cortez, 1999. p. 15-34.
ROCKWELL, Elsie. De huellas, bardas y veredas: uma história cotidiana em la escuela. In: ROCKWELL, Elsie (coord). La escuela cotidiana. 6 reimp. México: FCE, 2014.
TARDIF, Maurice. Saberes Docentes e Formação Profissional. 14 ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2012a.
TARDIF, Maurice. O que é o saber da experiência no ensino?. In: ENS, Romilda Teodora; BEHRENS, Marilda Aparecida; VOSGERAU, Dilmeire Sant’Anna Ramos. (orgs) Trabalho Docente e Saberes do Professor. 2 ed. Curitiba: Champagnat, 2012b. p. 27-41.
TARDIF, Maurice; LESSARD, Claude. (orgs) O ofício do professor: histórias, perspectivas e desafios internacionais. 6 ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2014.
TEIXEIRA, Leny Rodrigues Martins. A formação docente: as narrativas autobiográficas como recurso para um enfoque clínico. In: REBOLO, Flavinês; TEIXEIRA, Leny Rodrigues Martins; PERRELLI, Maria Aparecida de Souza. (org) Docência em Questão: discutindo trabalho e formação. Campinas: Mercado de Letras, 2012. p. 109-134.

Published

2021-12-24

How to Cite

QUADROS, M. C. de; LEITE, Y. U. F. Um mundo além da escola: trânsitos culturais, histórias de vida e saberes de professores : . Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica, [S. l.], v. 6, n. 19, p. 860–874, 2021. DOI: 10.31892/rbpab2525-426X.2021.v6.n19.p860-874. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/rbpab/article/view/11224. Acesso em: 18 jul. 2024.