Mental health and education

The ethics of care as the foundation of health promotion practices in schools

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29378/plurais.v9iesp.1.20691

Keywords:

Mental health, Context of Education, Interdisciplinarity, School community, Student

Abstract

The article discuss mental health in education. In the first section, the context is presented, highlighting the COVID-19 pandemic and post-pandemic scenario. From the reflection on the crisis in education and ethics of care, the environment is provided to discuss the concept of health and mental health from Public Health and its relationship with school. Programs and policies for articulation between health and school are presented and intersectorality is highlighted as a principle for promoting mental health in schools. In the second section, the sixteen articles from the dossier “Mental Health and Education: debates and contemporary challenges facing the education sector and its actors” are presented. It promotes reflections on the school context, its conditions of suffering, data on common mental disorders, Burnout Syndrome, academic experience, from early childhood education to postgraduate studies. It ends with an indication of the need to promote public policies on mental health at school.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Rosângela da Luz Matos, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia

Professora do colegiado de curso de Psicologia. Departamento de Filosofia e Ciências Humanas. Universidade do Estado da Bahia (UNEB), Salvador – BA – Brasil. Professora Permanente do Programa de Pós-Graduação Gestão e Tecnologias Aplicadas à Educação (GESTEC). Departamento de Educação. Campus I. Psicóloga, Mestre em Psicologia Social e Institucional UFRGS, Doutorado em Sociologia (UFC).

Deise Juliana Francisco, Universidade Federal de Alagoas

Professora do Centro de Educação. Centro de Educação. Psicóloga. Doutorado em Informática na Educação (UFRGS).

References

ARENDT, H. A condição humana. Tradução Roberto Raposo. 7. ed. São Paulo/Rio de Janeiro: Forense Universitária, 1995.

ARENDT, H. Entre o passado e o futuro. Tradução Mauro W. Barbosa. 5. ed. São Paulo: Perspectiva, 2005.

BRASIL. [Constituição (1988)]. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Senado Federal. Disponível em: https://www2.senado.leg.br/bdsf/bitstream/handle/id/518231/CF88_Livro_EC91_2016.pdf. Disponível em: 10 jun. 2024.

BRASIL. Lei n. 8.142, de 28 de dezembro de 1990. Brasília, DF: Presidência da República, 1990. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l8142.htm. Disponível em: 10 jun. 2024.

BRASIL. Escolas promotoras de saúde: experiências do Brasil. Brasília: Ministério da Saúde, 2006. (Série Promoção da Saúde; nº 6). Disponível em: https://www.nescon.medicina.ufmg.br/biblioteca/imagem/3186.pdf. Disponível em: 10 jun. 2024.

BRASIL. Decreto n. 6.286, de 5 de dezembro de 2007. Institui o Programa Saúde na Escola – PSE, e dá outras providências. Brasília, DF: Presidência da República, 2007. Disponívelem:https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2007/decreto/d6286.htm. Disponível em: 10 jun. 2024.

BRASIL. Portaria n. 4.279, de 30 de dezembro de 2010. Brasília, DF: Minist´rio da Saúde, 2010. Disponível em: https://bvsms.saude.gov.br/bvs/saudelegis/gm/2010/prt4279_30_12_2010.html. Disponível em: 10 jun. 2024.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular: Educação é a Base. Brasília, DF: Ministério da Educação; 2017a. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Disponível em: 10 jun. 2024.

BRASIL. Portaria Interministerial n. 1.055, de 25 de abril de 2017. Brasília, DF: Ministério da Educação, Ministério da Saúde, 2017b. Disponível em: https://bvsms.saude.gov.br/bvs/saudelegis/gm/2017/pri1055_26_04_2017.html. Disponível em: 10 jun. 2024.

BRASIL. Parecer CNE/CP nº 9/2020, aprovado em 8 de junho de 2020. Brasília: Ministério da Educação, Conselho Nacional de Educação, 2020. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=145011-pcp005-20&category_slug=marco-2020-pdf&Itemid=30192. Disponível em: 10 jun. 2024.

BRASIL. Caderno do gestor do PSE [recurso eletrônico] / Ministério da Saúde, Ministério da Educação. Brasília: Ministério da Saúde, 2022a. Disponível em: http://bvsms.saude.gov.br/bvs/publicacoes/caderno_gestor_PSE_1ed.pdf. Disponível em: 10 jun. 2024.

BRASIL. Transformar cada escola em uma escola promotora de saúde: Padrões e indicadores globais. Ministério da Saúde. Organização Pan-Americana da Saúde. 2022b. Disponível em: https://pesquisa.bvsalud.org/portal/resource/pt/phr-55710. Disponível em: 10 jun. 2024.

BRASIL. Ministério da Saúde. Portaria GM/MS no 635, de 22 de maio de 2023. Brasília, DF: Presidência d República, 2023. Disponível em:https://www.in.gov.br/en/web/dou/-/portaria-gm/ms-n-635-de-22-de-maio-de-2023-484773799. Disponível em: 10 jun. 2024.

CÉSAR, M. R. DE A.; DUARTE, A. Hannah Arendt: pensar a crise da educação no mundo contemporâneo. Educação e Pesquisa, [S. l.], v. 36, n. 3, p. 823–837, set. 2010.

COSTA, J. F. As Éticas da Psiquiatria. In: FIGUEIREDO, Ana Cristina; SILVA, João Ferreira (org.) Ética e Saúde Mental. Rio de Janeiro: Toopbooks. 1996. p. 27 – 36.

CURY, C. A. J. A Educação Básica no Brasil. Educ. Soc., Campinas, v. 23, n. 80, setembro/2002, p. 168-200. Disponível em: scielo.br/j/es/a/Hj6wG6H4g8q4LLXBcnxRcxD/?format=pdf. Disponível em: 10 jun. 2024.

DECLARAÇÃO DE ALMA-ATA. Alma-Ata, URSS, 1978. Conferência Internacional sobre Cuidados Primários de Saúde. Disponível em: https://bvsms.saude.gov.br/bvs/publicacoes/declaracao_alma_ata.pdf. Disponível em: 10 jun. 2024.

DECLARAÇÃO DE OTAWA. Otawa (Canadá), 1986. Conferência Internacional de Promoção da Saúde. Disponível em: https://bvsms.saude.gov.br/bvs/publicacoes/carta_ottawa.pdf. Disponível em: 10 jun. 2024.

ESCOREL, S. Reviravolta na Saúde: origem e articulação do movimento sanitário. 1ª ed. Rio de Janeiro: ENSP/Fiocruz, 1999. Disponível em: https://books.scielo.org/id/qxhc3. Disponível em: 10 jun. 2024.

FERNANDES, L. A. et al. Trajetória dos 15 anos de implementação do Programa Saúde na Escola no Brasil. Saúde em Debate, [S. l.], v. 46, n. spe3, p. 13–28, nov. 2022. Disponível em: https://www.scielo.br/j/sdeb/a/bRWTGkFzXmcGCPSJrWm7hbC/#. Disponível em: 10 jun. 2024.

FERREIRA, V. S. C.; SILVA, L. M. V. Intersetorialidade em saúde: um estudo de caso. In: HARTZ, Z. M. A.; SILVA, L. M. V. (org.) Avaliação em saúde: dos modelos teóricos à prática na avaliação de programas e sistemas de saúde [online]. Salvador: EDUFBA; Rio de Janeiro: Editora FIOCRUZ, 2005. p. 103-150.

GIACÓIA JÚNIOR, O. Pequeno dicionário de filosofia contemporânea. São Paulo: Publifolha, 2006.

HEIMANN, L, S.; MENDONÇA, M, H, M. A trajetória da atenção básica em saúde e o Programa de Saúde na Família no SUS. In: LIMA, N. T. et al. (org.) Saúde e Democracia: história e perspectivas do SUS. Rio de Janeiro: Editora Fiocruz, 2005.

HEIDMANN, I. T. S. B. et al. Promoção da saúde: trajetória histórica de suas concepções. Texto & Contexto Enferm., [S. l.], v. 15, n. 2, p. 352–358, abr. 2006. Disponível em: https://www.scielo.br/j/tce/a/W4mZfM69hZRxdMjtSqcQpSN/abstract/?lang=pt#. Disponível em: 10 jun. 2024.

OLIVEIRA, R.; BORGES, R.; BEDINELLI, T. Evolução dos casos de coronavírus no Brasil. El País, São Paulo, 29 jul. 2020. Disponível em: https://brasil.elpais.com/ciencia/2020-07-23/evolucao-dos-casos-de-coronavirus-no-brasil.html. Disponível em: 10 jun. 2024.

ORGANIZACIÓN PANAMERICANA DE LA SALUD. Escuelas promotoras de la salud: fortalecimiento de la iniciativa regional: estrategias y líneas de acción 2003-2012. Washington, D.C.: OPS, 2003. (Serie de Promoción de la Salud, 4). Disponível em: https://iris.paho.org/bitstream/handle/10665.2/813/92%2075%2032448%204.pdf. Disponível em: 10 jun. 2024.

ORGANIZACIÓN PANAMERICANA DE LA SALUD. Escuelas promotoras de la salud: modelo y guía para la acción - HSP/silos - 36. Washington, D. C.:OPS, 1996.Disponível em: https://iris.paho.org/handle/10665.2/42699. Disponível em: 10 jun. 2024.

O SUS DO BRASIL: um projeto para a saúde. [Vídeo]. Realização: Laboratório de Memória e Imagem- Programa de Pós-Graduação em Memória Social da UNIRIO. Rio de Janeiro: Unesco/Ministério da Saúde/Fiocruz, 2013. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=Cb-cslNmGnE. Acesso em: 10 jun. 2024.

PAIM, J. Modelos de atenção à saúde no Brasil. In: GIOVANELLA, L. et al. (org.) Políticas e Sistemas de Saúde no Brasil. Rio de Janeiro: Fiocruz, 2008.

PAIM, J. Modelos de Atenção e Vigilância da Saúde. In: ROUQYAYROL, M. Z.; GURGEL, M. Epidemiologia e Saúde. Rio de Janeiro: Medsi, 2003.

SOUSA, D. S. e. A Crise Na Educação de Hannah Arendt. Philosophica, Lisboa, v. 35, p. 171-181, 2010. Disponível em: https://repositorio.ul.pt/bitstream/10451/24217/1/Philosophica%2035_9_DavidSilvaSousa.pdf. Disponível em: 10 jun. 2024.

TEIXEIRA, C. F. A mudança do modelo de atenção à saúde no SUS: Desatando nós, criando laços. In: TEIXERIA, C. F.; SOLLA, J. Modelo de Atenção à Saúde: Promoção, vigilância e saúde da família. Salvador: EDUFBA, 2006.

Published

2024-07-12

How to Cite

MATOS, R. da L.; FRANCISCO, D. J. Mental health and education: The ethics of care as the foundation of health promotion practices in schools. Plurais - Revista Multidisciplinar, Salvador, v. 9, n. esp.1, p. e024001, 2024. DOI: 10.29378/plurais.v9iesp.1.20691. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/plurais/article/view/20691. Acesso em: 17 jul. 2024.