Student stress in professional and technological education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29378/plurais.v9iesp.1.19339

Keywords:

Mental health, Stress, Professional education

Abstract

This research aimed to identify and analyze the prevalence of student stress in the technological professional education of the Subsequent Course of Occupational Safety of the Federal Institute of Rio Grande do Norte, Natal Central Campus, in a sample of 113 students, enrolled from the 1st to the 4th semester of the course. The questions are: what are the stressful factors that students face in their daily school life? What are the students' suggestions regarding the institutional actions to be taken to reduce student stress? In methodological terms, we used bibliographic research and field research based on an online questionnaire, composed of objective and subjective questions. In view of the above, it was possible to observe the incidence of stress symptoms in the students and the predominance of symptoms in certain school periods experienced by them.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Andressa Lima da Silva, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte

Professora EBTT do Instituto Federal do Rio Grande do Norte (IFRN) - Campus Natal Central. Integrante do Grupo de Pesquisa Multidisciplinar em Educação e Infância – EDUCA.

Tailor Alves Cabral, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte

Professor EBTT do Instituto Federal do Rio Grande do Norte (IFRN) - Campus Natal Central. Integrante do Grupo de Pesquisa Núcleo de Estudos e Pesquisas em Gênero, Educação e Diversidade  (NEGEDI).

References

ALMEIDA, L. Y. et al. Avaliação do apoio social e estresse em estudantes de enfermagem. Revista da Escola de Enfermagem da USP, [S. l.], v. 52, 2018. Disponível em: https://www.scielo.br/j/reeusp/a/WMkqg9DjzJDdkyfNyLYC9qB/abstract/?lang=A. Acesso

em: 04 set. 2023.

ARIÑO, D. O.; BARDAGI, M. P. Relação entre Fatores Acadêmicos e a Saúde Mental de Estudantes Universitários. Revista Psicologia em Pesquisa, [S. l.], v. 12, n. 3, 2018. Disponível em: https://www.scielo.br/j/jbpsiq/a/btQCrZ9vq9YyZPh3bsRGFGw/?lang=pt Acesso em: 09 ago. 2023

BRASIL. Lei n. 9.394/1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União: Seção 1, Brasília, DF, n. 248, 10 out. 1996.

CAMPOS, E. A. R. et al. Análise dos níveis de estresse em formandos de administração e ciências contábeis de uma universidade pública. Revista Gestão & Conexões, [S. l.], v. 5, n. 1, p. 121-140, 2016. Disponível em: https://periodicos.ufes.br/ppgadm/article/view/12066. Acesso em: 06 set. 2023.

COSTA, D. S. et al. Sintomas de Depressão, Ansiedade e Estresse em estudantes de medicina e Estratégias Institucionais de Enfretamento. Revista Brasileira de Educação Médica, [S. l.], v. 40, n. 1, p. 1-10, 29 nov. 2021.

EVERLY, G. S. A clinical guide to the treatment of the human stress response. New York: Plenum Press, 1989.

FONSECA, J. R. et al. Associação dos fatores de estresse e sintomas depressivos com o desempenho acadêmico de estudantes de enfermagem. Rev. Esc. Enferm., São Paulo, v. 53, 03530, 2019.

Disponível em: https://www.scielo.br/j/reeusp/a/VvXkZqWYVfBxqGMwSGxpP8S/?lang=pt. Acesso em: 08 set. 2023.

LIPP, M. E. N. Crianças estressadas: causas, sintomas e soluções. Campinas, SP: Papirus,2006.

LIPP, M. E. N. Inventário de Sintomas de Stress para Adultos de Lipp. São Paulo: Casa do Psicólogo, 2002.

MICHELON, C. M.; SANTOS, N. V. Questionário online como estratégia de coleta de dados para trabalho de conclusão de curso: relato de experiência. Revista de Casos e Consultoria, Natal, v. 13, p. 1-16, 18 nov. 2022. Anual. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/casoseconsultoria/article/view/30388/16245 Acesso em: 01 set. 2023.

MILSTED, J. G.; AMORIM, C.; SANTOS, M. Nível de estresse em alunos de psicologia do período noturno. [S. l.: s. n.], Educare, 2009.

MOREIRA, D. P.; FUREGATO, A. R. F. Stress and depression among students of the last semester in two nursing courses. Revista latino-americana de enfermagem, [S. l.], v. 21, n. SPE, p. 155-162, 2013. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rlae/a/DtffcNbKSyCqdznKRm5Lq3P/?lang=en Acesso em: 26 ago. 2023.

MONTEIRO, C. F. S.; FREITAS, J. F. M.; RIBEIRO, A. A. P. Estresse no cotidiano acadêmico: o olhar dos alunos de enfermagem da Universidade Federal do Piauí. Esc. Anna Nery, [S. l.], v. 11, n. 1, p. 66-72, 2007. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ean/a/8L8zCLvz4W7nLwKyZ4Djr4y/abstract/?lang=pt . Acesso em: 06 jul. 2023.

OMS. Organização Mundial de Saúde. Relatório Mundial de Violência e Saúde. Genebra: OMS, 2002.

SELYE, H. Stress: Atenção da Vida. São Paulo: IBRASA, 1956.

STURION, G.; BOFF, S. R. Avaliação do Estresse em Estudantes: uma revisão. Intellectus Revista Acadêmica Digital, Campinas, v. 63, n. 1, p. 154-169, mar. 2021. Trimestral. Disponível em: http://www.revistaintellectus.com.br/artigos/74.895.pdf. Acesso em: 07 ago. 2023.

TABAQUIM, M. L. M.; Marquesini, M. A. M. Study of the stress of parentes of patients with cleft palate in surgical process. Estudos de Psicol., [S. l.], v. 30, p. 4, p. 517-524.

VIANA, N. M. O. A formação profissional nos cursos técnicos subsequentes: o caso do curso técnico subsequente de agropecuária do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Sul de Minas Gerais campus Muzambinho. 2012. 148 f. Dissertação (Doutorado) - Curso de Política Social, Universidade Federal Fluminense, Niterói, 2012. Disponível em: https://app.uff.br/riuff/bitstream/handle/1/8356/NaisaMarciaOliveiraViana.pdf;jsessionid=15BB4A327C661922D1A20060C71F6F41?sequence=1. Acesso em: 05 ago. 2023.

VIEIRA, L. N.; SCHERMANN, L. B. Estresse e fatores associados em alunos de psicologia de uma universidade particular do sul do Brasil. Aletheia, [S. l.], v. 46, p. 120- 130, 2015. Disponível em: https://www.redalyc.org/pdf/1150/115048330010.pdf Acesso em: 25 ago. 2023.

ZUARDI, A. W. Fisiologia do estresse e sua influência na saúde. São Paulo: USP, 2010. Disponível em: https://www.academia.edu/download/34894091/Fisiologia_do_estresse_1.pdf Acesso em: 26 ago. 2023.

Published

2024-07-12

How to Cite

SILVA, A. L. da; CABRAL, T. A. Student stress in professional and technological education. Plurais - Revista Multidisciplinar, Salvador, v. 9, n. esp.1, p. e024007, 2024. DOI: 10.29378/plurais.v9iesp.1.19339. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/plurais/article/view/19339. Acesso em: 17 jul. 2024.

Issue

Section

Saúde, Saúde Mental e Subjetividade na Educação Básica e Educação Profissional