Integral Education, Management and Citizenship In Rural Areas

an interdisciplinary approach

Authors

DOI:

https://doi.org/10.59360/ouricuri.vol14.i2.a22085

Keywords:

Interdisciplinaridade, formação integral, participação social

Abstract

This article aims to investigate the interrelationship between integral education, school management and citizenship in the context of rural education, using an interdisciplinary approach. The research analyzes the Municipal Curriculum Reference (RCM) and the Pedagogical Political Project (PPP) of a rural school to understand how these guiding documents incorporate and promote integral education, pedagogical management and the development of citizenship among students. Adopting the method of documentary research, the study uses primary sources such as the RCM and the PPP to examine pedagogical and curricular guidelines. The analysis was carried out based on categories such as interdisciplinarity, integral education and social participation, with the objective of identifying principles and practices that favor the integral formation of the subject and the construction of an active citizenship. The preliminary results indicate that, despite the clear guidelines for integral education, there are challenges in the implementation of these practices, especially in the articulation between areas of knowledge, school management and the sociocultural reality of the rural areas. The conclusions highlight the need for greater integration between the school curriculum and community experience, in addition to the strengthening of public policies that ensure citizenship education and the permanence of students in school. This study contributes to the debate on the specificities of education in the rural areas, highlighting the importance of effective management and pedagogical practices that promote the inclusion and full development of subjects in their local contexts.

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Author Biographies

Belarmina Rodrigues Sena Oliveira, Universidade do Estado da Bahia - UNEB / Secretaria Municipal de Educação de Bom Jesus da Lapa-BA

É licenciada em Pedagogia pela Universidade Metropolitana de Santos - UNIMES (2019); Especialista em Gestão e Políticas Públicas para a Educação Básica pela Universidade do Estado da Bahia - UNEB (2021); Aluna Especial do Programa de Pós-Graduação em Intervenção Educativa e Social (PPGIES/UNEB); Atua como Coordenadora Pedagógica em uma escola de Educação Integral em Tempo Integral em Bom Jesus da Lapa-BA.

Leonídia Cristina Fernandes Alves Macedo, Universidade do Estado da Bahia - UNEB / Secretaria Municipal de Educação de Bom Jesus da Lapa-BA

É graduada em Filosofia pela Faculdade João Calvino - FJC (2010); Especialista em Gestão e Orientação Educacional pela Faculdade de Tecnologia Equipe Darwin - FTED (2011); Aluna Especial do Programa de Pós-Graduação em Intervenção Educativa e Social (PPGIES/UNEB); Atua como Secretária de Educação em Bom Jesus da Lapa-BA.

Iure Dourado Coelho, Universidade do Estado da Bahia - UNEB

É graduando em Pedagogia pela Universidade do Estado da Bahia - UNEB; membro do Grupo de Estudos e Pesquisa em Educação do Campo, Agroecologia, Trabalho e Educação Ambiental (GEPECATEA).

Isaura Francisco de Oliveira, Universidade do Estado da Bahia - UNEB /Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia - UESB

É licenciada em Pedagogia pela Universidade do Estado da Bahia - UNEB; Mestra em Educação de Jovens e Adultos (MPEJA/UNEB); Doutoranda em Educação pelo PPGED da Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia - UESB; Professora efetiva do Departamento de Ciências Humanas e Tecnologias - DCHT Campus XVII da UNEB; e Coordenadora do Grupo de Estudos e Pesquisa em Educação do Campo; Agroecologia, Trabalho e Educação Ambiental (GEPECATEA).

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Published

2025-01-16

How to Cite

RODRIGUES SENA OLIVEIRA, B.; FERNANDES ALVES MACEDO, L. C.; DOURADO COELHO, I.; FRANCISCO DE OLIVEIRA, I. Integral Education, Management and Citizenship In Rural Areas : an interdisciplinary approach. Ouricuri Magazine, [S. l.], v. 14, n. 2, 2025. DOI: 10.59360/ouricuri.vol14.i2.a22085. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/ouricuri/article/view/22085. Acesso em: 21 jan. 2025.

Issue

Section

Dossier: Interdisciplinarity on the agenda: socializing different research contexts

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