THE SCHOOLING OF MULTILETERED PRACTICES:

THE SCHOOL ATTENDED TO THE RELATIONSHIPS BUILT IN CYBERSPACE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29327/ouricuri.12.2-6

Keywords:

Forms of schooling, Cyberculture, Multiliteracy

Abstract

This work proposes a reflection on the importance of the schooling of multiliterate practices in line with the cultural contemporaneity, marked by cyberspace and cyberculture. From the discussions on the forms of schooling, the pedagogy of multiliteracies and the consolidation of the world wide web, it examines how the school behaves in the face of textual multimodalities, the social relations present in cyberspace. The socio-historical-cultural issues of the forms of schooling were used as theoretical support, in addition to presenting definitions of this concept; concepts about cyberspace and cyberculture; and the pedagogy of multiliteracies, which presents considerations about the new functions of the school. The intention of the present discussion is not to exhaust the theme or establish unquestionable paths, but to provoke a look at the role of the school today, especially in the context of cyberspace.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Roberto Remigio FLORÊNCIO, Instituto Federal de Educação do Sertão Pernambucano/Universidade Federal da Bahia - UFBA

Doutorando em Educação (UFBA); Graduado em Letras (UPE) e Pedagogia (UNEB), Especialista em Língua Portuguesa (UNIVERSO), especialista em Lingua Portuguesa e Literatura Brasileira (Faculdade Montenegro) e especialista em EJA (UNEB). Mestre em Educação e Cultura PPGESA (UNEB); Professor Efetivo do Instituto Federal de Educação IF- Sertão Pernambucano.

João de Sá Araújo TRAPIÁ FILHO, Universidade do Estado da Bahia - UNEB

Mestrando em Educação, Cultura e Territórios Semiáridos pela Universidade do Estado da Bahia (Uneb); Especialista em Metodologia do Ensino da Língua Portuguesa pelo IDES- (Instituto de Desenvolvimento do Ensino Superior -2020); Graduado em Letras- Português e Inglês e suas respectivas literaturas pela Universidade de Pernambuco (2019). É professor de Língua Portuguesa, no colégio Ester Martins e na Escola Municipal Eliete Araújo.

Jadnaelson da Silva SOUZA, Universidade do Estado da Bahia - UNEB

Mestrando em Educação, cultura e Territórios Semiáridos (UNEB); Bacharel em Comunicação Social-Jornalismo em Multimeios, pela Universidade do Estado da Bahia-Uneb (2013); Especialista em Assessoria de Comunicação e Novas Tecnologias de Informação, pela Faculdade de Ciências Aplicadas e Sociais de Petrolina-Facape (2015); Jornalista do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Sertão Pernambucano - IF-Sertão. 

References

BOURDIEU, Pierre. O campo científico. In: ORTIZ, Renato (org.). Pierre Bourdieu: sociologia. São Paulo: Ática, 1983. p. 122-155. Trad. de: Paula Montero e Alícia Auzmendi.

BOURDIEU, Pierre. O poder simbólico. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 1989. Trad. de: Fernando Tomaz.

BOURDIEU, Pierre. Escritos da educação. Petrópolis: Vozes, 2020.

BRANDÃO, Carlos Rodrigues. O que é educação. São Paulo: Brasiliense, 2007.

CANCLINI, Néstor. Culturas híbridas. São Paulo: Edusp, 2019.

FLORÊNCIO, Roberto Remígio; SILVA, Hana Moitinho F. Q.; BONILLA, Maria Helena S. Práticas de Multiletramento: uma realidade ainda distante nas escolas contemporâneas. Revista Entreideias (UFBA), ISSN: 2317-0956/2317-1219. Vol. 9, nº 1, jan/jun, Salvador: 2020

FRANÇA S. J., Leonel. O método pedagógico dos jesuítas: o ratiom studiorum. São Paulo: Kirion, 2019.

LÉVY, Pierre. Cibercultura. São Paulo: Editora 34, 2010.

MAGDA, Soares. Letramento: um tema em três gêneros. Belo Horizonte: Autêntica, 2020.

RODRIGUES, José Roberto Gomes. Formas de escolarização secundária e sócio-gênese de uma instituição escolar: o Ginásio Ruy Barbosa (1953-1963). 2009. 334 f. Tese (Doutorado) - Curso de Educação, Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2009.

RODRIGUES, José Roberto Gomes. Ensino Médio na Bahia e o Ginásio Ruy Barbosa: análise sócio-histórica da criação e consolidação de uma instituição escolar. Curitiba: Appris, 2018. 273 p.

ROJO, Roxane. Pedagogia dos multiletramentos. In: ROJO, Roxane; MOURA, Eduardo (org.). Multiletramentos na escola. São Paulo: Parábola Editorial, 2012. p. 11-31.

ROJO, Roxane. Entre plataformas, odas e protótipos: novos multiletramentos em tempos de web2. In: The ESPecialist: Descrição, Ensino e Aprendizagem, [S.I.], v. 38, n. 1, jan./jul. 2017, p. 1-20. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/esp/article/view/32219. Acesso em: 24 de mai. de 2021.

ROJO, Roxane; BARBOSA, Jaqueline. Hipermodernidade, multiletramentos e gêneros discursivos. São Paulo: Parábola Editorial, 2015.

SANTAELLA, Lúcia. Das culturas das mídias à cibercultura: o advento do pós-humano. In: Tecnologias do imaginário, Porto alegra, v. 10, n. 22, set./dez. 2008, p. 23-32. Disponível em: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/3229. Acesso em: 10 de mai. de 2021.

THOMSON, Patrícia. Campo. In: GRENFELL, Michael (org.). Pierre Bourdieu: conceitos fundamentais. Petrópolis: Vozes, 2018. p. 95-114.

VARELA, Julia; ALVAREZ-URIA, Fernando. A maquinaria escolar. Teoria & Educação, Porto Alegre, v. 6, p. 1-17, 1992.

VIRÃES, Maria Betânia Amaral Rodrigues de Almeida. O papel da escola na educação de valores. Dissertação (Mestrado em Ciências da Educação) – Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias. Lisboa, p. 216, 2013. Disponível em: https://recil.grupolusofona.pt/bitstream/10437/4831/1/Maria_Betania_Viraes_Disserta%C3%A7%C3%A3o.pdf. Acesso em: 03 de jun. de 2021.

ZOTTI, Solange Aparecida. A função social do ensino secundário no contexto de formação da sociedade capitalista brasileira. 2009. 314 f. Tese (Doutorado) - Curso de Educação, Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2009. Disponível em: http://repositorio.unicamp.br/jspui/bitstream/REPOSIP/251709/1/Zotti_SolangeAparecida_D.pdf. Acesso em: 26 jul. 2021.

Published

2022-12-19

How to Cite

FLORÊNCIO, R. R.; TRAPIÁ FILHO, J. de S. A. .; SOUZA, J. da S. . THE SCHOOLING OF MULTILETERED PRACTICES: : THE SCHOOL ATTENDED TO THE RELATIONSHIPS BUILT IN CYBERSPACE. Ouricuri Magazine, [S. l.], v. 12, n. 2, p. 1–16, 2022. DOI: 10.29327/ouricuri.12.2-6. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/ouricuri/article/view/15855. Acesso em: 17 jul. 2024.

Issue

Section

Artigos

Most read articles by the same author(s)