State of the art: a methodological resource for research in memory and education – a case study
Abstract
This paper presents a segment of the research conducted during the Master's program in Education at the State University of Southwest Bahia - UESB (2021-2022), focusing on constructing a state of the art on the dissertation's theme. The objective was to identify studies in major Brazilian databases, such as SciELO, CAPES, and Graduate Programs, related to the categories of “memory” and “education”. The analysis, based on theorists like Norma Sandra de Almeida Ferreira (2002) and Joana Pauli Romanowski and Romilda Teodora Ens (2006), revealed a lack of studies directly addressing the research object. However, convergent elements were identified, allowing parallels to be drawn with the theme. The study highlights the importance of the state of the art in providing visibility to relevant research and expanding discussions, particularly in the field of memory and education.
Downloads
References
COORDENAÇÃO DE APERFEIÇOAMENTO DE PESSOAL DE NÍVEL SUPERIOR - CAPES. Catálogo de teses e dissertações. Disponível em: https://catalogodeteses.capes.gov.br/ Acesso em: 10 de set. 2021.
FERREIRA, Norma Sandra de Almeida. As pesquisas denominadas “Estado da Arte”. Educação & Sociedade, ano XXII, nº 79, agosto/2002.
HALBWACHS, Maurice, 1877-1945. A memória coletiva. Tradução de Beatriz Sidou. São Paulo: Centauro. 2ª edição, 2003.
NÓBREGA-THERRIEN, Silvia Maria; THERRIEN, Jacques. Trabalhos Científicos e o Estado da Questão: reflexões teórico-metodológicas. Estudos e Avaliação Educacional, v. 15, n. 30, jul. dez./2004.
UNIVERSIDADE DO ESTADO DO RIO DE JANEIRO – UNIRIO. Catálogo de Dissertações e Teses – do Programa de Pós Graduação em Memória Social - PPGMS. Disponível em: https://www.unirio.br/cla/ppgac_pt/teses-e-dissertacoes. Acesso em: 10 de jun. 2021.
RICOEUR, Paul. 1913. A memória, a história, o esquecimento. Tradução Alain François [et al.]. – Campinas, SP: Editora da Unicamp, 2007.
ROMANOWSKI, Joana Pauli; ENS, Romilda Teodora. As pesquisas denominadas do tipo “Estado da Arte” em educação. Revista Diálogo Educacional, vol. 6, n. 19, 2006, pp. 37-50.
UNIVERSIDADE ESTADUAL DO ESTADO DA BAHIA – UESB. Banco de Teses e Dissertações do Programa de Pós-Graduação em Memória: Linguagem e Sociedade - PPGMLS. Disponível em: http://www2.uesb.br/ppg/ppgmls/: Acesso em: 10 de set. 2021.
UNIVERSIDADE ESTADUAL DO SUDOESTE DA BAHIA – UESB. Banco de Dissertações do Programa de Pós-graduação em Educação - PPGED. Disponível em: http://www2.uesb.br/ppg/ppged/ Acesso em: 10 de set. 2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Irlandia, Nereida, Valquíria Dias de Almeida
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.