Maps in History textbooks: an analysis based on the theme of the great navigations and the conquest of America
Keywords:
Ensino de História, Livro Didático, CartografiaAbstract
This article reports on part of a research project developed as part of the Professional Master's Degree in History Teaching (ProfHistória) and aims to analyze the ways in which maps are used in history textbooks. To this end, we first briefly reflect on the history textbook and then question the presence and functions of cartography within this artifact of school culture. To do this, we started from a perception, based on teaching practice, that maps are very present in these books. Our hypothesis, however, was that they are generally presented in an illustrative and uncritical way, impoverishing the work opportunities to which they could be subjected.
Downloads
References
Livros didáticos analisados:
APOLINÁRIO, Maria Raquel (Ed.). Projeto Araribá História. São Paulo: Moderna, 2014.
AZEVEDO, Gislaine; SERIACOPI, Reinaldo. Projeto Teláris: História. São Paulo: Ática, 2015.
BERUTTI, Flávio. História para nosso tempo. Curitiba: Positivo, 2015.
BOULOS JÚNIOR, Alfredo. História sociedade & cidadania. São Paulo: FTD, 2015.
BRAICK, Patrícia Ramos. Estudar história: das origens do homem à era digital. São Paulo: Moderna, 2015.
CAMPOS, Flavio de; CLARO, Regina; DOLHNIKOFF, Miriam. História nos dias de hoje. São Paulo: Leya, 2015.
COTRIM, Gilberto; RODRIGUES, Jaime. Historiar. São Paulo: Saraiva, 2015.
MOCELLIM, Renato; CAMARGO, Rosiane de. Projeto Apoema história. São Paulo: Editora do Brasil, 2015.
PELLEGRINI, Marco César; DIAS, Adriana Machado; GRINBERG, Keila. Vontade de saber história. São Paulo: FTD, 2015.
RIBEIRO, Vanise Maria; ANASTASIA, Carla Maria Junho. Piatã: História. Curitiba: Positivo, 2015.
SANTIAGO, Pedro; PONTES, Maria Aparecida; CERQUEIRA, Célia. Integralis história. São Paulo: IBEP, 2015.
VAINFAS, Ronaldo; FARIA, Sheila de Castro; FERREIRA, Jorge; CALAINHO, Daniela Buono. História.doc. São Paulo: Saraiva, 2015.
VAZ, Maria Luísa; PANAZZO, Silvia. Jornadas.hist. São Paulo: Saraiva, 2012.
VICENTINO, Cláudio; VICENTINO, José Bruno. Projeto Mosaico: História. São Paulo: Scipione, 2015.
Bibliografia:
ABUD, Katia Maria. O livro didático e a popularização do saber histórico. In: SILVA, Marcos A. da (Org.). Repensando a história. Rio de Janeiro: Editora Marco Zero, 1984. p.81-87.
BITTENCOURT, Circe Maria Fernandes. Ensino de História: fundamentos e métodos. São Paulo: Cortez, 2011.
BUENO, João Batista G. Imagens visuais em livros didáticos de História. Resgate. Vol.XIX, n.22, jul./dez.2011.
CHOPPIN, Alain. O historiador e o livro escolar. História da Educação. ASPHE/FaE/UFPel, Pelotas, p.5-24, abr./2002.
MUNAKATA, Kazumi. Livro didático como indício da cultura escolar. Hist. Educ. (Online). Porto Alegre, v.20, n.50. Set./dez., 2016, p.119-138.
OLIVEIRA, Lívia de. Estudo metodológico e cognitivo do mapa. In: ALMEIDA, Rosângela Doin de. Cartografia escolar. São Paulo: Contexto, 2010. p.15-42.
RODRIGUES, André Figueiredo. Os usos da cartografia nos livros didáticos. Navigator, v.02, n.04, 2006.
SCHMIDT, Maria Auxiliadora; CAINELLI, Marlene. Ensinar História. São Paulo: Scipione, 2004.
SELBACH, Simone (Supervisão Geral). Geografia e Didática (Coleção Como Bem Ensinar). Petrópolis: Vozes, 2010.
STRÖHER, Carlos Eduardo. Aprendendo com imagens: a função das fontes visuais nos livros didáticos de História. Aedos, n.11, v.04, set/2012.
VESENTINI, Carlos Alberto. Escola e livro didático de História. In: SILVA, Marcos A. da (Org.). Repensando a história. Rio de Janeiro: Editora Marco Zero, 1984. p.69-80.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Fabiano Arndt Araújo Pykosz de Oliveira
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.