The pronoun you through the functionalist lenses: a reflection on teaching and language in use
Keywords:
functionalism, grammaticalization, subject pronoun you, FacebookAbstract
Prototypically, according to the grammatical tradition, this pronoun refers to the second person singular (P2), co-occurring with thou. However, two other meanings were found for the same pronoun, namely P1 (referring to the first person singular) and Generic (when the speaker refers to a group of people and not one person only, such as P1 or P2 classification). To perform this research, the subject pronoun you was studied in scientific, linguistic, functional material; excerpts from posts from the social network Facebook between 2013 and 2014 were used as corpus, where data were extracted, and analyzed, in order to verify the functionality of the pronoun in the material collected. And, from this article, which is the fruit of the research above described, it is possible to notice the presence of those three semantic values for a unique linguistic item, in case, the subject pronoun you in a cyberspace.
Downloads
References
BARTON, D.; LEE, C. Linguagem online: textos e práticas digitais. 1ª ed. São Paulo: Parábola Editorial, 2015.
CUNHA, A. F. da. Funcionalismo. In: MARTELOTTA, M. E. (Org.) et al. Manual de Linguística. São Paulo: Contexto, 2008.
GONÇALVES, S. C. L. et al. Tratado Geral Sobre Gramaticalização. In: GONÇALVES, S. C. L.; LIMA-HERNANDEZ, M. C.; CASSEB-GALVÃO, V. C. (Org.). Introdução à gramaticalização. São Paulo: Parábola Editorial, 2007.
GONÇALVES, S. C. L.; CARVALHO, C. dos S. Critérios de Gramaticalização. In: GONÇALVES, S. C. L.; LIMA-HERNANDEZ, M. C.; CASSEB-GALVÃO, V. C. (Org.). Introdução à gramaticalização. São Paulo: Parábola Editorial, 2007.
HEINE, B. Grammaticalization. In: JOSEPH, Brian D.; JANDA, Richard D. The handbook of historical linguistics. Blackwell handbooks in linguistics. Oxford/Malden, MA: Blackwell Publishing, 2003.
HOPPER, P. Emergent grammar. In: BLS. v. 13, p. 139-157, 1987.
HOPPER, P. J. On some principles of grammaticization. In: Elizabeth C. Traugott & Bernd Heine (eds.). Approaches to Grammaticalization. Vol.1: Focus on Theoretical and Methodological Issues. Amsterdam/Philadelphia: John Benjamins. p. 17-35, 1991.
MATTOS E SILVA, R. V.. Caminhos da Linguística Histórica: ouvir o inaudível. São Paulo: Parábola Editorial, 2008.
MORETTO, M.; FEITOZA, C. de J. A. A proposta da BNCC para o trabalho com a língua portuguesa: o eixo análise e reflexão linguística. Eutomia, Recife, 23(1): 69-87, Jul. 2019.
NEVES, M. H. de M. O processo de gramaticalização. In: ________. A gramática funcional. São Paulo: Martins Fontes, 1997.
RECUERO, R. Redes Sociais na Internet. Coleção Cibercultura. Porto Alegre: Sulina, 2009.
REVISTA LÍNGUA PORTUGUESA. São Paulo: Editora Segmento, v. 101, n. 9, Marco 2014, p. 7.
ROCHA, W. J. C. Um olhar pancrônico para o pronome você: retratos do passado ao presente que subsidiaram um estudo sociofuncional (A panchronic view at the pronoun you: portraits from the past to the present that supported a sociofunctional study). Estudos da Língua(gem), [S. l.], v. 19, n. 4, p. 289-308, 2021.
SILVA, J. A. da; SOUSA, V. V. Uma Breve Discussão Sobre o Funcionalismo e a Proposta de Análise do Processo de Gramaticalização do Prefixo [RE] nas Fábulas de Fedro e de Monteiro Lobato. In: Seminário de Pesquisa em Estudos Linguísticos (4. 2012: Vitória da Conquista, BA: GPEL, 2012). Anais do VII Seminário de Pesquisa em Estudos Linguísticos/Organização. Maria da Conceição Fonseca-Silva, Cristiane Namiuti-Tamponi. Vitória da Conquista: Edições Uesb, 2012, p. 99-108.
SOUSA, V. V. Os (des)caminhos do você: uma análise sobre a variação e mudança na forma, na função e na referência do pronome você. 2008. Tese (Doutorado) - UFPB, João Pessoa, 2008.
UNIVESP TV – PEDAGOGIA UNESP. Norma Culta e Variedade Linguística – 201. Disponível em: < http://www.youtube.com/watch?v=pWvuF0U9zv4> Data de acesso: 12 de agosto de 2014.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Perspectivas e Diálogos: Revista de História Social e Práticas de Ensino
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.