Reading as social practice and teaching: going towards Canto dos Palmares, by Solano Trindade

Authors

Keywords:

literature, literary reading, social and pedagogical practice

Abstract

This text reflects on how the process of literary reading has a relevant role in social and pedagogical practice, outside and inside school spaces, as it explores the poem Canto dos Palmares, by Solano Trindade (1961), in its process of creation and networks of meanings provoked in its reader. The concepts of identity, ancestry and belonging are rescued in the poem's verses and through the construction of performative images and musicality that are incorporated into the acts of creation and reading, which are inserted into a rhythm that goes back to black people's practices of resistance and struggle. And present themselves as indispensable devices for teaching and social practice. Discussions about the roles of literature and literary reading in raising awareness and in the fight for social transformation are coupled with thinking about literary work as a place of emancipation and liberation. This entire journey is permeated by the presence of Élio Ferreira de Souza (2006), bell hooks (2019), Ngugi Wa Thiong´o(1981) and Leda Martins(2011), among others, for the discussion of the social and cultural perspectives of literature and by João Adolfo Hansen(2005) and Carlos Felipe Moisés(1996) for analyzing the roles of literary reading and the Reader.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Luis Roberto Resende Santos, Universidade do Estado da Bahia, Caetité, Bahia - Brasil

Luis Roberto Resende Santos. Mestre em Ensino, Linguagem e Sociedade pelo Programa de Pós-Graduação em Ensino, Linguagem e Sociedade (PPGELS/UNEB). Professor da Universidade do Estado da Bahia, DCH/VI.

Contribuição de autoria: autor.

References

AMADO, Jorge. A morte e a morte de Quincas Berro D’água. 90 ed. Rio de Janeiro: Record, 2004.

AMADO, Jorge. Gabriela cravo e canela. 65 ed. Rio de Janeiro: Record, 1983.

EVARISTO, Conceição. Literatura negra: uma voz quilombola na literatura brasileira. 2004. 130 p. (Dissertação de Mestrado). Universidade Federal Fluminense, Rio de Janeiro, 2004.

EVARISTO, Conceição. Convocação à ternura. In: ANGELOU, Maya. Carta a minha filha. Trad. Celina Portocarrero. Rio de Janeiro: Agir, 2019, p. 9-14.

SOUZA. Elio Ferreira de. Poesia negra das Américas: Solano Trindade e Langston Hughes. 2006. 371 f. (Tese de doutorado). Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2006.

GALDINO, Daniela. Inúmera. Ilhéus, Bahia: Ed. Mondrongo, 2011.

HANSEN, João Adolfo. Reorientações no campo da leitura literária. In: ABREU, Márcia.; SCHAPOCHNIK, Nelson. Cultura letrada no Brasil: objetos e práticas. Campinas, SP: Mercado de Letras, ALB; São Paulo: Fapesp, 2005, p. 13-44.

HOOKS, bell. Olhares negros: raça e representação. Trad. Stephanie Borges. São Paulo: Editora Elefante, 2019.

HOOKS, bell. Ensinando a transgredir: a educação como prática da liberdade. Trad. Marcelo Brandão Cipolla. São Paulo: Editora Martins Fontes, 2020.

KILOMBA, Grada. Memórias da plantação: episódios de racismo cotidiano. 1 ed. Rio de Janeiro: Cobogó, 2019.

KILOMBA, Grada A desmantelar o poder. [Entrevista concedida a] Juliana Domingos de Lima. Ecoa, São Paulo, 14 de mar. 2021. Disponível em: https://www.uol.com.br/ecoa/reportagens-especiais/grada-kilomba-todas-as-crises-que-temos-sao-baseadas-em-600-anos-de-historia-colonial/?fbclid=IwAR0cOpfLILGuljHoD3D6c_zTh-DyvlboaZF8ky90enhf0adoihYwDMJW_5s#end-card. Acesso em: 17 mar. 2021.

GARCÍA MÁRQUEZ, Gabriel. Cem anos de solidão. Trad. Eliane Zagury. São Paulo: Folha de São Paulo, 2003.

MARTINS, Leda Maria. Solano Trindade. In: DUARTE, Eduardo de Assis (Org.). Literatura e afrodescendência no Brasil: antologia crítica. UFMG, 2011, p. 389-416.

MARTINS, Leda Maria. A Cena em Sombra. São Paulo: Editora Perspectiva, 1995.

MOÍSES, Carlos Felipe. Poesia e realidade. São Paulo: Editora Cultrix, 1977.

MOÍSES, Carlos Felipe. Literatura Pra Quê? Santa Catarina: Editora Letras Contemporâneas, 1996.

SARAMAGO, José. Ensaio sobre a cegueira. São Paulo: Companhia das Letras, 1995.

THIONG´O, Ngugi Wa. Writers in politics: Essays. London: Heinemann Educational Books, 1981.

TRINDADE, Solano. Cantares ao meu povo. São Paulo: Fulgor, 1961.

Published

2023-12-23

How to Cite

SANTOS, L. R. R. Reading as social practice and teaching: going towards Canto dos Palmares, by Solano Trindade. Perspectivas e Diálogos: Revista de História Social e Práticas de Ensino, Caetité, v. 6, n. 11, p. 61–78, 2023. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/nhipe/article/view/19421. Acesso em: 13 may. 2024.