Theatrical literacy practices: methodological diversification strategies

Authors

Keywords:

theater-literacy, literacy, education

Abstract

Faced with the great need to add meaning and value to the educational practices of mother tongue teaching and literacy in Brazilian schools, studies are constantly emerging that culminate in viable strategies for the daily life of the teacher, among them is the Theater Literacy. This article aims to reflect on the pedagogical potential of using theater in the classroom, in order to benefit all teachers who wish to integrate theater as a tool for literacy practices in Portuguese language classes. The entire text is based on the Common National Curriculum Base and based on theoretical reflections by authors from the most diverse areas of education, such as Magda Soares (2003), Ricardo Japiassu (2001) and Viola Spolin (2010). Thus, the work presented below intends to remove children's theater from the sphere of mere aesthetic demonstrations in order to give new meaning to teaching practice, giving it diversified strategies for approaching the text, especially the theatrical text.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

João Victor de Souza Gomes Neves, Colégio Leonardo Da Vinci, Caetité, Bahia - Brasil

Mestre  em Ensino, Linguagem e Sociedade pelo Programa de Pós-Graduação em Ensino, Linguagem e Sociedade da Universidade do Estado da Bahia (PPGELS/UNEB). Membro do NHIPE (Núcleo de História Social e Práticas de Ensino NHIPE/UNEB/CNPq). Professor da Educação Básica da Rede Estadual da Bahia.

Contribuição de autoria: autor

References

BAGNO, Marcos; RANGEL, Egon de Oliveira. Tarefas da educação lingüística no Brasil. Rev. Brasileira de Lingüística Aplicada, v. 5, n. 1, 2005.

BERBEL, Neusi Aparecida Navas As Metodologias Ativas e a Promoção da Autonomia de Estudantes. Semina: Ciências Sociais e Humanas, Londrina, v. 32, n. 1, p. 25-40, jan./jun. 2011. DOI: 10.5433/1679-0359.2011v32n1p25

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Educação é a base. Brasília MEC/Consed/Undime, 2017.

BRASIL. Ministério de Educação e Cultura. LDB - Lei nº 13.278, de 2 de maio de 2016. Estabelece as diretrizes e bases da Educação Nacional. Brasília: MEC, 2016.

BRASIL. Ministério de Educação e Cultura. LDB - Lei nº 9394/96, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da Educação Nacional. Brasília: MEC, 1996.

BRASIL. Ministério de Educação e Cultura. Temas Contemporâneos Transversais na BNCC: Contexto histórico e pressupostos pedagógicos. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/implementacao/contextualizacao_temas_contemporaneos.pdf acesso em 10 de agosto de 2020.

BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: Língua Portuguesa / Secretaria de Educação Fundamental. – Brasília: MEC/SEF, 1998.

BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais : apresentação dos temas transversais, ética / Secretaria de Educação Fundamental. – Brasília : MEC/SEF, 1997.

FREIRE, Paulo. A Pedagogia do Oprimido. São Paulo: Paz&Terra, 2014.

JAPIASSU, Ricardo Ottoni Vaz. Jogos teatrais na escola pública. Revista da Faculdade de Educação. vol.24 n.2 São Paulo July/Dec. 1998. https://doi.org/10.1590/S0102-25551998000200005

JAPIASSU, Ricardo. Metodologia do Ensino de Teatro. 1ª ed. São Paulo: Papirus Editora, 2001.

MORAN, José. Metodologias ativas para uma aprendizagem mais profunda. In: BACICH & MORAN (org.). Metodologias ativas para uma educação inovadora. Porto Alegre: Penso, 2018. Disponível em: http://www2.eca.usp.br/moran/wp-content/uploads/2013/12/metodologias_moran1.pdf. Acesso em Setembro de 2019.

PALMA, R. C. de B.. Fracasso escolar: novas e velhas perspectivas para um problema sempre presente. 2007. 93 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Centro de Educação, Comunicação e Artes, Universidade Estadual de Londrina, Londrina, 2007.

SOARES, Magda. Alfabetização: A Questão Dos Métodos. São Paulo: Contexto Ano: 2016.

SOARES, Magda. Letramento: um tema em três gêneros. Belo Horizonte: Autêntica. 2003.

SPOLIN , Viola. Improvisação para o teatro/ Viola Spolin; [tradução e revisão: Ingrid Dormien Koudela e Eduardo José de Almeida Ramos]. São Paulo: Perspectiva, 2010.- (Estudos; 62 /dirigida por J. Guinsburg).

Published

2023-12-23

How to Cite

NEVES, J. V. de S. G. Theatrical literacy practices: methodological diversification strategies. Perspectivas e Diálogos: Revista de História Social e Práticas de Ensino, Caetité, v. 6, n. 11, p. 44–60, 2023. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/nhipe/article/view/19420. Acesso em: 10 may. 2024.