Building a space to support teaching, research and extension

The history research and didactic laboratory at the Universidade do Estado da Bahia, Campus VI

Authors

Keywords:

Laboratories, Research Missions, Reseachers Forum, History Teaching

Abstract

The objective of this work is to present reflections on the importance of History Teaching Laboratories in Brazil and how they are key to uniting the three academic institutions of Research, Teaching and Extension. As a case study, the work presents the trajectory of the Laboratório de Pesquisa em Didática da História (LAPEDHI), of the Universidade do Estado da Bahia, Campus VI, Caetité. Founded in 2012, this space has various activities for the development and strengthening of research in the History of Education and History Teaching, through projects such as the Missões de Pesquisa and the Fórum de Pesquisadores de História da Educação e de Ensino de História. Among the activities carried out, the cataloging of sources for Research, the support to some scholarship holders of initiation to teaching and scientific initiation, the holding of lectures, events and debates, in addition to the organization of books and catalogues figure among the main ones. This paper presents these trajectories and their legacy for LAPEDHI.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Vânia Muniz dos Santos, Secretaria de Estado de Educação de Minas Gerais

Professora da Secretaria de Estado de Educação de Minas Gerais, Brasil. Mestre em História pela Universidade Estadual de Feira de Santana.

References

ALMEIDA, Leandro Antônio de. Formação docente em laboratórios universitários de ensino de História através da produção de materiais didáticos: a experiência do LEHRB-UFRB. Revista Escritas do Tempo – v. 2, n. 6, out-dez/2020 – p. 118-148. Disponível em: https://periodicos.unifesspa.edu.br/index.php/escritasdotempo/article/view/1252 . Acesso em 14/11/2022.

BONATO, Nailda M. C. Os arquivos escolares como fontes para a história da Educação, In: Revista Brasileira de História da Educação(versão digital). Edição julho/dezembro 2005 nº 10, pp.193-220. Disponível em: http://rbhe.sbhe.org.br/index.php/rbhe/issue/view/17 Acesso em 14/11/2022. Acesso em 30/10/2022.

CAVALCANTI, Erinaldo. A História “encastelada” e o ensino “encurralado”: escritos sobre história, ensino e formação docente. Curitiba: CRV, 2021.

CORREIA, Luciana Oliveira. O Ensino de História na Educação Básica como Ofício do Historiador: dilemas da formação inicial. In: Anais [...]. Mariana: 2012. Disponível em: http://www.encontro2012.mg.anpuh.org/resources/anais/24/1340762223_ARQUIVO_LucianaoliveiraCorreia.Anpuhmg.pdf acesso em 14/11/2022. Acesso em 30/10/2022.

MARIN, Marilú Favarin. Relação teoria e prática na formação de professores de história: experiências de laboratórios de ensino no Brasil e da Associação de Professores de História em Portugal (1980-2010). Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2013.

MIGUEL, Antonieta; SANTOS, Vânia Muniz dos (orgs.). História da Educação e Ensino de História: diálogos e possibilidades de pesquisa. Curitiba: CRV, 2018.

SANTOS, Vânia Muniz; MIGUEL, Antonieta. Missões de Pesquisa: inventariando a documentação escolar do sertão baiano, In: Rev. Iberoam. Patrim. Histórico-Educativo, Campinas (SP), v. 1, n. 1, p. 158-171, jul./dez. 2015.

Published

2023-06-30

How to Cite

SANTOS, V. M. dos. Building a space to support teaching, research and extension: The history research and didactic laboratory at the Universidade do Estado da Bahia, Campus VI. Perspectivas e Diálogos: Revista de História Social e Práticas de Ensino, Caetité, v. 5, n. 2, p. 206–221, 2023. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/nhipe/article/view/15866. Acesso em: 20 may. 2024.