Jornadas formativas mediadas por tecnologias digitais no ensino superior

aportes para pensar atividades assíncronas

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21879/faeeba2358-0194.2022.v31.n65.p201-224

Keywords:

flipped learning, asynchronous formative journeys, Covid-19, distance education, virtual learning environment

Abstract

The aim of this article is to encourage reflections and pedagogical initiatives that are appropriate to the educational context induced by the pandemic moment in which we have been immersed since the beginning of 2020. In the text, we analyse a possible setting for teaching-learning activities in virtual learning environments (VLE), in a perspective of flipped classroom, blended, active and meaningful learning. The analysed experience articulated synchronous activities (web conferences) and asynchronous activities (VLE), but in this article the purposeful effort turned to the analysis and discussion of the composition and adequacy of appropriate environments for asynchronous activities. As a result, some contributions are presented to think and carry out asynchronous pedagogical activities that are coherent with formative journeys in pandemic times.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Daniel Mill, UFSCar - Universidade Federal de São Carlos

Doutor em Educação (UFMG), Mestre em Educação (UFMG) e Graduado em Pedagogia (UFV), com estágios pós-doutoral em Educação a Distância (ULisboa/UAb-PT) e em Educação e Tecnologias (UCoimbra/UAb-PT). ORCID: https://orcid.org/0000-0002-8336-3645, Lattes: http://lattes.cnpq.br/1515286597269486. Programa de Pós-Graduação em Educação. Professor Assossiado, Departamento de Educação, Universidade Federal de São Carlos. Líder do Grupo de Estudos e Pesquisas sobre Inovação em Educação, Tecnologias e Linguagens (Horizonte-UFSCar).

Achilles Alves de Oliveira, Secretaria de Estado de Educação do Distrito Federal

Graduado em Educação Física (UnB), Especialista em Educação e Tecnologias (UFSCar) e Mestre em Educação, Linguagem e Tecnologias (UEG), ORCID https://orcid.org/0000-0001-7478-0810, Lattes http://lattes.cnpq.br/2166879227141655, Secretaria de Estado de Educação do Distrito Federal, Professor de Educação Básica, Grupo de Estudos e Pesquisas sobre Inovação em Educação, Tecnologias e Linguagens (Horizonte-UFSCar).

Marcello Ferreira, Universidade de Brasília

Graduado em Física (UnB), Mestre em Ensino de Física (UnB) e Doutor em Educação em Ciências (UFRGS), com estágio pós-doutoral em Educação (UFSCar), ORCID http://orcid.org/0000-0003-4945-3169, lattes http://lattes.cnpq.br/3108824986425884, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Física, Instituto de Física, Universidade de Brasília, Professor Adjunto, Grupo de Pesquisa em Ensino de Ciências e seus dispositivos: sujeitos, saberes, práticas, discursos e políticas.

References

ANDERSON, Terry. Teaching in an online learning context. In: ANDERSON, Terry; ELLOUMI, Faithi. (org.). Theory and practice of online learning. Athabasca: Athabasca University Press, 2004.

ANDERSON, Terry; DRON, Jon. Três gerações de pedagogia de Educação a Distância. EaD em Foco, v. 1, n. 2, p. 119-134, 2012.

ARRUDA, Eucidio Pimenta. Educação Remota Emergencial: elementos para políticas públicas na educação brasileira em tempos de Covid-19. EmRede: Revista De Educação a Distância, v. 7, n. 1, p. 257-275, 2020.

AUSUBEL, David. Aquisição e retenção de conhecimentos: uma perspectiva cognitiva. Lisboa: Plátano Edições Técnicas, 2000.

AUSUBEL, David; NOVAK, Joseph Donald; HANESIAN, Helen. Psicologia Educacional. 2. ed. Rio de Janeiro: Interamericana, 1980.

BANDURA, Albert. O exercício da agência humana pela eficácia coletiva. In: BANDURA, Albert; AZZI, Roberta Gurgel; POLYDORO, Soely (org.). Teoria social cognitiva: conceitos básicos. Porto Alegre: Artmed, 2008. p. 115-122.

BANDURA, Albert. Self-efficacy: The exercise of control. Nova York: W. H. Freeman, 1997.

BARBOSA, Rommel Melgaço. Ambientes virtuais de aprendizagem. Porto Alegre: Artmed, 2005.

BEHAR, Patricia Alejandra (org.). Modelos pedagógicos em educação a distância. Porto Alegre: Artmed, 2009.

BERGMANN, Jonathan; SAMS, Aaron. Flipped Learning: gateway to student engagement. Eugene: International Society for Technology in Education, 2014.

BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Portaria nº 2117, de 6 de dezembro de 2019. Dispõe sobre a oferta de carga horária na modalidade de Ensino a Distância - EaD em cursos de graduação presenciais. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, 11 dez. 2019.

CLARK, Ruth Colvin; MAYER, Richard E. E-learning and the Science of instruction. 3. ed. São Francisco: Pfeiffer, 2011.

DIAS-TRINDADE, Sara. Ecologias de aprendizagem no desenvolvimento de cenários educativos sustentáveis. In: MILL, Daniel; VELOSO, Braian; SANTIAGO, Glauber; SANTOS, Marilde (org.). Escritos sobre Educação e Tecnologias: entre provocações, percepções e vivências. São Paulo: Artesanato Educacional, 2020. p. 79-94.

DICK, Walter; CAREY, Lou; CAREY, James. O. The systematic design of instruction. 8. ed. Upper Saddle River: Pearson, 2014.

FERREIRA, Marcello. et al. Unidade de Ensino Potencialmente Significativa sobre óptica geométrica apoiada por vídeos, aplicativos e jogos para smartphones. Revista Brasileira de Ensino de Física, São Paulo, v. 42, e20200057, 2020.

FILATRO, Andrea; PICONEZ, Stela C. Bertholo. Evolução dos sistemas para educação a distância. In: MACIEL, Cristiano (org.). Educação a Distância: ambientes virtuais de aprendizagem. Cuiabá: EdUFMT, 2013. p. 59-90.

FONSECA, Matheus. Arcos de Aprendizagem: a ferramenta que faltava para seu planejamento de aula. Medium, 2020a.

FONSECA, Matheus. Planejamento de aula online com Arcos de Aprendizagem. Medium, 2020b.

GARRISON, Donn Randy; ANDERSON, Terry. El e-learning en el siglo XXI: investigación y práctica. Barcelona: Ediciones Octaedro, 2005.

KAVANAGH, Simon. Learning arch design. Kaospilot. s/d. Disponível em: https://users.homebase.dk/~simk/KPLDA/LA_MANUAL-A4Low%20Res.pdf. Acesso em: 22 fev. 2021.

KENSKI, Vani Moreira. Cultura digital. In: MILL, Daniel. (org.). Dicionário crítico de educação e tecnologias e de educação a distância. Campinas: Papirus, 2018. p. 139-144.

KENSKI, Vani Moreira. Tecnologias e ensino presencial e a distância. Campinas: Papirus, 2003.

LÉVY, Pierre. A inteligência coletiva: por uma antropologia do ciberespaço. São Paulo: Loyola, 2003.

MATTAR, João. Design Educacional: educação a distância na prática. São Paulo: Artesanato Educacional, 2014.

MAYER, Richard E. Multimedia learning. 2. ed. Cambridge: Cambridge University Press, 2009.

MILL, Daniel. Aprendizagem ativa e significativa na cultura digital. In: MILL, Daniel; SANTIAGO, Glauber (org.). Luzes sobre a Aprendizagem Ativa e Significativa: proposições para práticas pedagógicas na Cultura Digital. São Carlos: SEaD, 2021.

MILL, Daniel. Flexibilidade pedagógica na cultura digital. In: MILL, Daniel. (org.). Dicionário Crítico de Educação e Tecnologias e de Educação a Distância. Campinas: Papirus, 2018. p. 259-263.

MILL, Daniel; COSTA, Maria Luisa Furlan. Sala de aula virtual. In: MILL, Daniel. (org.). Dicionário Crítico de Educação e Tecnologias e de Educação a Distância. Campinas: Papirus, 2018. p. 575-577.

MILL, Daniel. et al. Prática polidocente em ambientes virtuais de aprendizagem: reflexões sobre questões pedagógicas, didáticas e de organização sociotécnica. In: MACIEL, Cristiano. (org.). Educação a Distância: ambientes virtuais de aprendizagem. Cuiabá: EdUFMT, 2013. p. 219-259.

MOREIRA, Marco Antônio. Aprendizagem Significativa: a Teoria e Textos Complementares. São Paulo: Editora da Física, 2011a.

MOREIRA, Marco Antônio. Aprendizagem significativa: um conceito subjacente. Aprendizagem Significativa em Revista, v. 1, n. 3, p. 25-46, 2011b.

OLIVEIRA, Achilles Alves de. Aprendizagem invertida na educação superior: o processo de mediação pedagógica nas humanidades. Dissertação (Mestrado Interdisciplinar em Educação, Linguagem e Tecnologias) – Universidade Estadual de Goiás, Anápolis, 2020.

OLIVEIRA, Elsa Guimarães. Aula virtual e presencial: são rivais? In: VEIGA, Ilma Passos. Aula: gênese, dimensões, princípios e práticas. Campinas: Papirus, 2008. p. 187-223.

SANCHO, Juana Maria. Para promover el debate sobre los entornos virtuales de enseñanza y aprendizaje. Seminário Virtual da Rede Municipal de Educação de Belo Horizonte “Internet na Escola”, 2004.

SANTAELLA, Lucia. Navegar no ciberespaço: o perfil cognitivo do leitor imersivo. São Paulo: Paulus, 2004.

SANTOS, Elis Renata de Britto; PISCHETOLA, Magda A percepção da eficácia coletiva nas práticas pedagógicas com as tecnologias digitais. In: MILL, Daniel; VELOSO, Braian; SANTIAGO, Glauber; SANTOS, Marilde (org.). Escritos sobre Educação e Tecnologias: entre provocações, percepções e vivências. São Paulo: Artesanato Educacional, 2020. p. 95-108.

SIEMENS, George. Connectivism: a learning theory for the digital age. International Journal of Instructional Technology and Distance Learning, v. 2, n. 1, 2005.

SIEMENS, George. Connectivism: Creating a learning ecology in distributed environments. In: HUG, Theo. (ed.). Didactics of microlearning: concepts, discourses and examples. Munster: Waxmann Verlag, 2007. p. 53-68.

SOUZA, Patrícia Cristiane de. Aprendizagem colaborativa em ambientes virtuais de aprendizagem. In: MACIEL, Cristiano. (org.). Educação a Distância: ambientes virtuais de aprendizagem. Cuiabá: EdUFMT, 2013. p. 121-157.

TALBERT, Robert. Flipped learning: a guide for higher education faculty. Sterling: Stylus Publishing, 2017.

UFSCAR. Diretrizes e Recomendações para Oferta ENPE (Educação Não Presencial Emergencial). Departamento de Educação da Universidade Federal de São Carlos, 2020a. Disponível em: http://ded.ufscar.br/?p=1296. Acesso em: 22 fev. 2021.

UFSCAR. Regulamentação ENPE. 2020b. Disponível em: http://prograd.ufscar.br/conselho-de-graduacao-1/arquivos-conselho-de-graduacao/reunioes/2020/resolucoes_2020/ResoluoCoG331.pdf. Acesso em: 22 fev. 2021.

VALADARES, Jorge. Teoria e prática de educação a distância. Lisboa: UAb, 2011.

XIAO, Chunchen; LI, Yi. Analysis on the Influence of Epidemic on Education in China. In: DAS, Veena; KHAN, Naveeda. (ed.). Covid-19 and Student Focused Concerns: Threats and Possibilities. American Ethnologist website. 2020. Disponível em: https://americanethnologist.org/features/collections/covid-19-and-student-focused-concerns-threats-and-possibilities/analysis-on-the-influence-of-epidemic-on-education-in-china. Acesso em: 22 fev. 2021.

Published

2022-02-15

How to Cite

MILL, D.; OLIVEIRA, A. A. de; FERREIRA, M. Jornadas formativas mediadas por tecnologias digitais no ensino superior: aportes para pensar atividades assíncronas. Revista da FAEEBA - Educação e Contemporaneidade, [S. l.], v. 31, n. 65, p. 201–224, 2022. DOI: 10.21879/faeeba2358-0194.2022.v31.n65.p201-224. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/11572. Acesso em: 23 nov. 2024.