The questions to develop strategies: Algebra and Problem Solving in High School

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47207/rbem.v1i.9315

Keywords:

Álgebra, Perguntas, Resolução de Problemas, Estratégias.

Abstract

This Master's research, with an excerpt presented here, aimed to investigate how questions can promote the development of strategies for solving algebraic problems in the 3rd year of high school. Held with two students of the 3rd year of high school in a public school in the state network of the city of Afogados da Ingazeira - PE, in June / 2015 to December / 2016. The research methodology was qualitative and involved two case studies. The data collection instruments were interviews and the task of solving an algebraic problem. The results suggest that the students understand that solving problems is different from exercising. Asking is used to answer questions, remember subjects or learn more about a content, it allows the teacher to obtain information, survey previous knowledge, in addition to exploring his way of thinking about Mathematics, interpretation, search for solutions, reflections, conjectures and favoring calculations written. In addition, they developed two resolution strategies, one using Arithmetic, the other using the 1st Degree Linear Equation System. The questions helped them to make decisions and proceed with the calculation in a satisfactory way and made them expand their algebraic reasoning. Algebraic language had not seemed to be a problem for them.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Joseane Mirtis de Queiroz Pinheiro, Secretaria Estadual de Educação de Pernambuco (SEE-PE)

Professora da Secretaria Estadual de Educação de Pernambuco (SEE-PE). Mestre em Ensino de Ciências e Matemática pela Universidade Estadual da Paraíba (UEPB).

Kátia Maria de Medeiros, Universidade Estadual da Paraíba

Possui graduação em Licenciatura Plena em Matemática pela Universidade Federal Rural de Pernambuco (1994), Mestrado em Educação pela Universidade Federal de Pernambuco (1999) e Doutorado em Educação, na Especialidade Didática da Matemática, na Universidade de Lisboa (2010), com a tese intitulada A Comunicação na Formação Inicial de Professores de Matemática: Concepções e Práticas de Explicação na Sala de Aula. O diploma foi revalidado na USP, em 2013. Foi professora de Matemática do Ensino Fundamental e Médio por 14 anos (1990-2004). É professora de Educação Matemática da UEPB desde 2004. Coordenadora do Projeto de Pesquisa Investigando a Formulação e a Resolução de Problemas Matemáticos em Sala de Aula: Explorando Conexões entre Escola e Universidade, da CAPES (2013-2015). Coordenadora dos Estágios Supervisionados da Licenciatura em Matemática, da UEPB, campus de Campina Grande (2013-2017). Docente Orientadora do Programa Residência Pedagógica, área de Matemática-Campina Grande/CAPES/UEPB(2018-2020). Coordenadora do Laboratório de Matemática-UEPB, Campus de Campina Grande (2014- ). Atua na Licenciatura em Matemática, no Programa de Pós-Graduação Doutorado em Educação em Ciências e Matemática Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática - REAMEC. Tem experiência na área de Matemática. Trabalha principalmente nos seguintes temas: formulação e resolução de problemas matemáticos, sala de aula, laboratório no ensino de matemática, calculadora, investigações matemáticas, modelagem em Educação Matemática, formação de professores e comunicação no ensino e na aprendizagem da Matemática. Editora-Chefe e Revisora da Revista Educação Matemática em Foco, da UEPB, também Revisora dos seguintes periódicos: Zetetiké (UNICAMP), Vidya-UNIFRA/RS, Atos de Pesquisa em Educação FURB/SC, Principia-IFPB; ,Alexandria (UFSC); Ciências & Ideias (IFRJ); Movimento-Revista de Educação (UFF); Revista Baiana de Educação Matemática-UNEB-BA/IFPE(Sertão); Revista Educação Matemática Debate (UNIMONTES-MG); Revista da Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática-Revista REAMEC-UFMT. Líder do GPDM (Grupo de Pesquisa em Didática da Matemática-CNPq). Linhas de Pesquisa: Didática da Matemática; Fundamentos e Metodologias para a Educação em Ciências e Matemática.

   

References

BANEGAS, J. L’argumentació en Matemàtiques. XIIè Congrés Valencià de Filosofia (Trad. De Miguel Gimenez & Andrew Aberdein). Valencià, 1998.

BISHOP, A.; GOFFREE, F. Classroom Organization and Dynamics. In B. Christiansen, A. Howson & M. Otte (Eds.), Perspectives on mathematics education (pp. 309-365). Dordrecht: D. Reidel, 1986.

BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais para o Ensino Fundamental - Matemática. Secretaria de Educação Fundamental. Brasília: MEC?SEF, 1997.

DOUEK, N. (1999). Argumentative Aspects of Proving of Some Undergraduate Mathematics Students’Performances. Disponível em: http://www.lettredelapreuve. it/OldPreuve/Resumes/Douek/Douek99/Douek99.html)

DORIGO, M. Investigando as concepções de equação de um grupo de alunos do Ensino Médio, 2010. Dissertação de Mestrado. Universidade Bandeirante de são Paulo.

EISENBERG, T.; DREYFUS, T. Os Polinômios no Currículo da Escola Média. In: As ideias da Álgebra. COXFORD, A. F.; SHULTE, A. P. São Paulo: Atual, 1995.

FREIRE, P.; FAUNDEZ, A. Por uma Pedagogia da Pergunta. 4ª Edição, Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1985.

GUERREIRO, A. Comunicação Matemática na Sala de Aula: Conexões entre Questionamento, Padrões de Interação, Negociação de Significados e Normas Sociais e Sociomatemáticas. IN: Práticas Profissionais dos Professores de Matemática. PONTE, João Pedro da. (Org.) Instituto de Educação da Universidade de Lisboa. 1ª Edição, 2014.

MEDEIROS, K.M. O Contrato Didático e a Resolução de Problemas Matemáticos em Sala de Aula. Educação Matemática em Revista, SBEM, nº 9/10, 20, 2001.

ONUCHIC, L. R. Ensino-Aprendizagem de Matemática através da Resolução de Problemas. In: Pesquisa em Educação Matemática: Concepções e Perspectivas. BICUDO, M.A.V. (org.). São Paulo: Editora UNESP, 1999.

PEREIRA, A. Comunicação e Ensino das Ciências: Contributo para o Estudo da Pergunta no Discurso da aula de Ciências do Ensino Básico (Tese de mestrado, Universidade de Lisboa), 1991.

PONTE, J.P. Estudos de caso em educação matemática. Bolema, 2006, Nº 25, pp. 105-132.

RIBEIRO, A. J.; CURY, H. N. Álgebra para a Formação do Professor: Explorando os Conceitos de Equação e Função – 1ª edição, Belo Horizonte , Autêntica Editora, 2015. (Coleção Tendências em Educação Matemática).

RIBEIRO, A. J. Analisando o Desempenho de Alunos do Ensino Fundamental em Álgebra, com base em dados do SARESP. Dissertação de Mestrado. Pontifícia Universidade Católica de São Paulo., 2001.

RUTHVEN, K.; HOFMANN, R.; MERCER, N. A Dialogic Approach to Plenary Problem Synthesis. In B. Ubuz (Ed.), Proceedings of the 35th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education (Vol. 4, pp. 81-88). Ankara, Turkey: PME, 2011.

SESSA, C. Introducción al estudio didáctico del álgebra. Orígenes y perspectivas. Buenos Aires: Libros del Zorzal, 2005.

SOUZA, E. R.; DINIZ, M. I. S. V. Álgebra: das Variáveis às Equações e Funções. São Paulo: IME-USP, 2ª edição, 1996.

STAKE, R.E. Pesquisa Qualitativa: como as coisas funcionam. In: Pesquisa Qualitativa: estudando como as coisas funcionam. Coleção Métodos de Pesquisa. Editora: Penso, 2011.

TELES, R. A M. T. A Aritmética e Álgebra na Matemática Escolar. In: Anais do VII Encontro Nacional de Educação Matemática, Recife: UFPE, 2004.

USISKIN, Zalman. Dificuldades das Crianças que se iniciam em Álgebra. IN: COXFORD, Arthur F. e SHULTE, Albert P. As ideias da Álgebra. São Paulo: Atual, 1995.

Published

2020-10-23

How to Cite

Pinheiro, J. M. de Q. ., & Medeiros, K. M. de. (2020). The questions to develop strategies: Algebra and Problem Solving in High School. Revista Baiana De Educação Matemática, 1, e202010. https://doi.org/10.47207/rbem.v1i.9315