Teacher Training in a Mathematics Education Laboratory: An Analysis of Teacher Productions

Main Article Content

Alexandra Gomes
Pedro Palhares

Abstract

Mathematics teaching in elementary school faces specific challenges that require innovative pedagogical approaches beyond the traditional method. In this context, manipulative materials play a crucial role, transforming abstract concepts into concrete experiences and promoting meaningful learning, therefore being a fundamental component of any Mathematics Education Laboratory. This article analyzes how graduates of a Master's course in Primary Education Methodology, with a specialization in Mathematics Teaching, integrated these materials into the manuals produced. The research categorized the integration of materials into criteria of depth and curricular transversality. The results indicate that the majority of manuals present varying levels of integration and pedagogical exploration, with emphasis on two that achieve a transversal and detailed approach. The analysis reveals that, despite the proven benefits, the effectiveness of manipulative materials depends on teacher training and clarity in pedagogical objectives.

Downloads

Article Details

How to Cite
Gomes, A., & Palhares, P. (2025). Teacher Training in a Mathematics Education Laboratory: An Analysis of Teacher Productions. Revista Baiana De Educação Matemática, 5(1), e202428. https://doi.org/10.47207/rbem.v5i1.22687
Section
Dossiê temático - Laboratórios de Educação (em) Matemática em Instituições de Ensino (não) Superior e a Construção de uma Nova Cultura Matemática
Author Biographies

Alexandra Gomes, CIEC/IE-Universidade do Minho

A Doutora Alexandra Gomes é professora auxiliar no Instituto de Educação da Universidade do Minho (UMinho), investigadora integrada no Centro de Investigação em Estudos da Criança (CIEC).

Doutorada em Estudos da Criança, ramo de Matemática Elementar, leciona várias Unidades Curriculares de Matemática Elementar e Didática da Matemática quer na graduação quer na pós-graduação e também supervisiona investigação de pós-graduação, mestrado e doutoramento, nessas áreas.

Tem escrito vários artigos e capítulos de livros sobre matemática elementar e educação matemática.

Os seus principais interesses de investigação são:

- O conhecimento matemático de professores do ensino básico.

- Formação matemática de educadores e professores do ensino básico.

- Conceção e desenvolvimento de tarefas matemáticas.

- O ensino e a aprendizagem de Matemática nos primeiros anos (especialmente geometria).

Pedro Palhares, CIEC/IE-Universidade do Minho

Pedro Palhares é doutorado em Estudos da Criança (especialidade de Matemática Elementar) e Professor Associado com Agregação no Instituto de Educação da Universidade do Minho. Pertence ao Centro de Investigação em Estudos da Criança, do qual foi coordenador do grupo de investigação Desenvolvimento e Aprendizagens da Criança desde 2011 até 2018 e diretor adjunto do centro de 2018 a 2021. Foi diretor do Doutoramento em Estudos da Criança de 2012 a 2016. Principais interesses de investigação: Etnomatemática; Jogos Matemáticos; Aprendizagem matemática na idade pré-escolar; Conexões da matemática com outras áreas do saber.

 

References

ADEGBOYEGA, S. M.; AMADI, J. C.; TALEY, I. B.; BUKAR, H. I. Use of manipulatives for mathematics teaching and learning. In: Trends in Primary and Secondary School Mathematics Education, KATAPUNO-PRINTS, 2023. p. 222-232. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/376313200_CHAPTER_21_USE_OF_MANIPULATIVES_FOR_MATHEMATICS_TEACHING_AND_LEARNING. Acesso em 5 nov. 2024.

ARNAL-BAILERA, A.; ARNAL-PALACIÁN, M. Comparison of Mathematical Activities with Preservice Teachers: Manipulatives Vs. Paper and Pencil, In: NEW PERSPECTIVES IN SCIENCE EDUCATION 13th Edition. Bologna, Italy: Filodiritto Publisher, 2024. p. 422-428.

ARNAL-BAILERA, A.; ARNAL-PALACIÁN, M. Pre-service teachers develop their mathematical knowledge for teaching using manipulative materials in mathematics. EURASIA Journal of Mathematics, Science and Technology Education, v. 19, n. 9, em2318, July 2023. DOI: https://doi.org/10.29333/ejmste/13470

BALL, D.L.; THAMES, M.H.; PHELPS, G. Content knowledge for teaching: What makes it special? Journal of Teacher Education, 59(5), 389–407, 2008.

BARDIN, L. Análise de conteúdo (L. A. Reto & A. Pinheiro, Trads.). Edições 70, 2011.

DE OLIVEIRA, D. Resolução de problemas sobre Planificação do cubo: uma abordagem através de materiais manipuláveis. Revista Baiana de Educação Matemática, v. 4, n. 01, p. e202318, 2023. DOI: https://doi.org/10.47207/rbem.v4i01.17720

ENUMA, O. P., IJEH, S. B. Effects of Concrete Manipulative and Lecture Approaches on Mathematics Students’ Academic Achievement in Delta North Senatorial District. International Journal of Education and Evaluation (IJEE), E-ISSN 2489-0073. v. 10, n. 2, p. 161-172. 2024. DOI: https://doi.org/10.56201/IJEE

GOMES, A. Que conhecimento matemático para ensinar nos anos iniciais? Desafios para a formação. Roteiro, 46, e23839. 2021. DOI: https://doi.org/10.18593/r.v46i.23839

HILL, H. C. et al. Mathematical knowledge for teaching and the mathematical quality of instruction: an exploratory study. Cognition and Instruction, v. 26, n. 4, p. 430-511, 2008.

LARBI, E.; MAVIS, O. The Use of Manipulatives in Mathematics Education. Journal of Education and practice, v.7, n.36, p.53-61. 2016.

PALHARES, P. A transição do pré-escolar para o 1.º ano de escolaridade: análise do ensino e das aprendizagens em Matemática. 2000. Tese (Doutoramento em Estudos da Criança). Braga: Universidade do Minho, 2000.

PALHARES, P.; GOMES, A.; MAMEDE, E. A formação para o Ensino da Matemática no Pré-escolar e no 1.º Ciclo: Análise teórica e estudo de caso. Revista Portuguesa de Formação de Professores, v.1, p. 87-101. 2001.

PIMM, D. Symbols and meanings in school mathematics. London: Routledge, 1995.

QUANE, K. The confluence of attitudes towards mathematics and pedagogical practice: evaluating the use of mathematical manipulatives. Mathematics Education Research Journal, p. 1-30. 2024. https://doi.org/10.1007/s13394-024-00494-0.

SZENDREI, J. Concrete materials in the classroom. In: Bishop, A.J. et al. (Eds.). International Handbook of Mathematics Education. Dordrecht: Kluwer,1996. p. 411- 468.