Mathematics laboratories in the public network: experience reports from the perspective of the teaching practice of Mathematics teachers

Main Article Content

Deise Nívia Reisdoefer
Cristina Aparecida Gabriel de Oliveira

Abstract

Mathematics Teaching Laboratories are, in addition to physical spaces, an opportunity to develop pedagogical mediations as a conducive environment for investigation, experimentation and discussions, including in an interdisciplinary way. Following this prerogative, the main objective of this article is to present a theoretical empirical report from two teachers working in Mathematics Teaching Laboratories at a public school, as a means of socializing experiences arising from daily practice with the demands of the role. In general, the responsibilities of these professionals are diverse, but the critical report focuses mainly on the development of Projects for Mathematics Fairs. Among some considerations, the relevance of the role of the Laboratory teacher and his interventions stands out as a means of making the process of teaching and learning mathematics more dynamic and meaningful.

Downloads

Article Details

How to Cite
Schneider, C., Reisdoefer, D. N., & de Oliveira, C. A. G. (2025). Mathematics laboratories in the public network: experience reports from the perspective of the teaching practice of Mathematics teachers. Revista Baiana De Educação Matemática, 5(1), e202429. https://doi.org/10.47207/rbem.v5i1.22135
Section
Dossiê temático - Laboratórios de Educação (em) Matemática em Instituições de Ensino (não) Superior e a Construção de uma Nova Cultura Matemática
Author Biographies

Cintia Schneider, UFSC

Doutoranda em Educação Científica e Tecnológica - UFSC

Mestra Educação Científica e Tecnológica - UFSC

Especialista em Docência em Matemática  - UniBF

Licenciada em Matemática - IFC

Deise Nívia Reisdoefer, IFC - Concórdia

Doutora em Educação em Ciências e Matemática.

Cristina Aparecida Gabriel de Oliveira, Secretaria do Estado de Educação de Santa Catarina

Especialista em  Docência em matemática e práticas pedagógicas

References

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2018. Disponível em: https://basenacionalcomum.mec.gov.br/. Acesso em: 8 out. 2024.

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. 1. ed. Brasília: Senado Federal, 1988.

CARVALHO, Carina Moura de. Afetividade na relação professor/aluno no contexto da educação infantil. 2014. Monografia (Graduação em Educação) – Universidade de Brasília, Faculdade de Educação, Brasília, 2014

MARTINELLI, Líliam Maria Born. Materiais concretos para o ensino de Matemática nos anos finais do ensino fundamental. Curitiba: InterSaberes, 2016.

MELO, Marilândes Mól Ribeiro de; SIEWERT, Kátia Hardt; GUTTSCHOW, Gisele Gutstein. Formação docente para as feiras de matemática: atividades de um projeto de extensão. Revista Conexão UEPG, Ponta Grossa, v. 14, n. 1, 2018. Disponível em: https://www.redalyc.org/journal/5141/514161159015/514161159015. Acesso em: 11 out. 2024.

PIMENTA, Selma Garrido. Formação de professores: saberes da docência e identidade do professor. Nuances: estudos sobre educação, v. 3, n. 3, 1997.

POLYA, George. A arte de resolver problemas. Rio de Janeiro: Interciência, 1978.

SANTA CATARINA. Currículo Base do Território Catarinense. 2020. Disponível em: https://www.sef.sc.gov.br/portaldelivros/arquivos/CurriculoBaseSC.pdf. Acesso em: 25 jan. 2025.

SILVA, Viviane Clotilde da; POSSAMAI, Janaína Poffo; MUELLER, Jonathan Gil. Feiras de matemática: um projeto de extensão que busca a melhoria do ensino e da aprendizagem de matemática. Revista Conexão UEPG, Ponta Grossa, v. 15, n. 3, 2019. Disponível em: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=514162319012. Acesso em: 11 out. 2024.

ZERMIANI, Vilmar José. A educação matemática no Brasil até a década de 80. Revista da Sociedade Brasileira de Educação Matemática de Santa Catarina, Blumenau, v. I, n. 1, p. 4-10, 1996. Disponível em: https://www.sbem.com.br/feiradematematica/revista_catarinense_de_educacao_matematica_%20ok.pdf#page=4. Acesso em: 11 out. 2024.