Preparation Project for OBMEP: An experience developed during the Supervised Curricular Internship I

Main Article Content

Iury Kayan Gomes Dantas
Aluska Dias Ramos de Macedo Silva

Abstract

In the present work, we seek to analyze the elaboration and execution of a project entitled OBMEP Challenge (Brazilian Public School Mathematics Olympiad) developed in the Supervised Curricular Internship I. The present project was carried out during the co-participation phase of the ECS in a public school from the municipality of Baraúna, in the state of Paraíba, aiming to make the best possible use of the intern's placements, the OBMEP Challenge was developed throughout the month of May, with the aim of preparing and keeping students motivated until the day of the test. For this challenge, eight questions were proposed, covering the four areas ofmathematics (arithmetic, statistics, geometry and algebra), of which we chose four to analyze the students' anticipations and responses, encompassing each of the areas of mathematics. The action involved seven high school classes, three of which were in the 1st year, two in the 2nd year and two in the 3rd year. This municipality is part of the 4th region of Paraíba and has the particularity of being one of thethree municipalities in this region that have never won medals in the OBMEP, along with Sossego and São Vicente do Seridó. At the end of the challenge, we were able to notice a significant evolution in the development of students' mathematical and argumentative language in their solutions.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Dantas, I. K. G., & Silva, A. D. R. de M. (2024). Preparation Project for OBMEP: An experience developed during the Supervised Curricular Internship I. Revista Baiana De Educação Matemática, 5(1), e202421. https://doi.org/10.47207/rbem.v5i1.21672
Section
Artigos - Fluxo Contínuo
Author Biographies

Iury Kayan Gomes Dantas, UFCG - Campus Cuité

Graduado em Licenciatura em Matemática

Aluska Dias Ramos de Macedo Silva, Universidade Federal de Campina Grande (UFCG).

(Aluska Macedo) Natural da cidade de Campina Grande - PB. Licenciatura Plena em Matemática pela Universidade Estadual da Paraíba (2009). Mestrado em Educação na área de Didática da Matemática pelo Instituto de Educação da Universidade de Lisboa. Doutora em Educação Matemática e Tecnológica na área de Didática da Matemática pela Universidade Federal de Pernambuco. Realizou Doutorado Sanduíche na University of Copenhagen. Atualmente é professora adjunta da Universidade Federal de Campina Grande - Campus Cuité. Investigadora dos seguintes temas: formação de professores de Matemática. Didática da Matemática. Desenvolvimento profissional do professor de Matemática. Lesson Study ou Jugyou Kenkyuu. Engenharia Didática. Grandezas e medidas. Pensamento algébrico. Representações. Currículo. Membro do Projeto "Lesson Study na Formação Inicial e Continuada do(a) Professor(a) de Matemática: reflexão e colaboração em prol do desenvolvimento profissional docente" UnB-UFCG (2023-2024). Participa do GIEM Grupo de Investigação em Educação Matemática - UnB.

References

BARRETO, W.D.L; LOUREIRO, R. C. (2021) Por dentro das questões olímpicas de matemática. 1. ED. ANANINDEUA, PA. 2021.

LIMA, Simone Marques. Práticas pedagógicas de professores no ensino de matemática nos anos iniciais do ensino fundamental e a resolução de problemas. Editora UNESP, 2020.

MACIEL–CMPA, Marcos Vinicius Milan; DE AZEVEDO BASSO–UFRGS, Marcus Vinicius. Olimpíada Brasileira de Matemática das Escolas Públicas (OBMEP): as origens de um projeto de qualificação do ensino de matemática na educação básica. 2009.

MEC. Olimpíada de Matemática. 2018, Acesso em 26 fev. 2024. Disponível em:

<http://portal.mec.gov.br/component/tags/tag/olimpiada-de-matematica>

OBM. Competições Internacionais. 2024, Acesso em: 26 fev. 2024. Disponível em:

<https://www.obm.org.br/competicoes/internacionais/>

OBM. Informações Gerais Como Participar. 2024. Acesso em 26 fev. 2024. Disponível em:

<https://www.obm.org.br/informacoes-gerais/como-participar/>

OBMEP. <https://www.obmep.org.br/docs/2023/18a_OBMEP_REGULAMENTO.pdf> Acesso em 25 jan. 2024.

OBMEP.<https://www.obmep.org.br/noticias.DO?id=880#:~:text=Mais%20de%2018%2C3

%20milh%C3%B5es,ter%C3%A7a%2Dfeira%20(30).> Acesso em 25 jan. 2024.

OLIVEIRA JUNIOR, Mauricio Pedro de; PINHEIRO, Henrique Maia; BARRETO, Wagner Davy Lucas. Um estudo de caso sobre a aplicação das técnicas de resolução de problemas de Olimpíadas de Matemática para a melhoria do ensino da disciplina. Research, Society and Development, v. 11, n. 6, p. e53611629295-e53611629295, 2022.

PAIVA, Scarlat. O anabolismo e o catabolismo na espiral da docência: construindo-me docente. 2018.

SILVA, Aluska Dias Ramos de Macedo. Contribuições da Jugyou Kenkyuu e da engenharia didática para a formação e o desenvolvimento profissional de professores de matemática no âmbito do estágio curricular supervisionado. 2020.

SOKOLSKI, Wagner et al. IMO. 2019. Dissertação de Mestrado. Universidade Tecnológica Federal do Paraná.